< Προηγοýμενη
<< ¢ρθρα (κεντρικÞ)

 ΜÜνταλα, μυστικÞ γεωμετρßα και τÝχνη

 

Η λÝξη μÜνταλα συναντÜται στ' αγγλικÜ λεξικÜ και στις εγκυκλοπαßδειες ως γεωμετρικÜ σχÝδια που συμβολßζουν το  Σýμπαν και η χρÞση του üρου αναφÝρεται τüσο απü τους ΒουδιστÝς, üσο και απü τους ΙνδουιστÝς. Η ιδÝα της μÜνταλα üμως, ξεκßνησε πολý πριν υπÜρξει  η Ιστορßα. Στην πρþιμη ΙνδικÞ θρησκεßα, στην Rig Veda και στην σχετικÞ με αυτÞν φιλολογßα, η μÜνταλα εßναι Ýνας üρος για το κεφÜλαιο, για μια συλλογÞ απü μÜντρας Þ στßχους απü ýμνους των Βεδικþν τελετουργικþν, ßσως απü την αßσθηση της κυκλικüτητας, üπως συμβαßνει στα τραγοýδια. Το σýμπαν πιστεýονταν πως προÝρχεται απü αυτοýς τους ýμνους, που οι ιεροß Þχοι τους περιεßχαν τις γεννετικÝς πατÝρνες των πλασμÜτων και των πραγμÜτων τüσο, που εßναι ξεκÜθαρη η αßσθηση της μÜνταλα ως κοσμικü μοντÝλο.

Η λÝξη μÜνταλα, απü μüνη της, προÝρχεται απü τη ρßζα manda, που σημαßνει ουσßα, στην οποßα προστÝθηκε η κατÜληξη la, που σημαßνει εμπεριÝχον. Σαν εικüνα, μια μÜνταλα μπορεß να συμβολßζει τüσο το νου üσο και το σþμα του Μποýντντχα. Στον εσωτερικü Βουδισμü, η αρχÞ της μÜνταλα εßναι η παρουσßα Μποýντντχα μÝσα σε αυτÞ, αλλÜ οι  εικüνες των θεοτÞτων δεν εßναι σημαντικÝς. Μποροýν να εμφανßζονται εßτε ως τροχüς, εßτε ως δÝντρο, κüσμημα Þ σε οποιαδÞποτε συμβολικÞ Ýκφανση.
---Η δημιουργßα της μÜνταλα ---

Η πηγÞ της μÜνταλα εßναι το κÝντρο της, μßα τελεßα. Εßναι Ýνα σýμβολο εντελþς ελεýθερο απü διαστÜσεις. Σημαßνει τον σπüρο, το σπÝρμα, την σταγüνα, το περßοπτο αρχικü σημεßο. Εßναι το συγκεντρωτικü κÝντρο στο οποßο συμπßπτουν οι εξωτερικÝς ενÝργειες και στην κßνηση της σýμπτυξης αυτþν των δυνÜμεων, οι ενÝργειες του αφιερωμÝνου ξεδιπλþνονται, αλλÜ και συγκεντρþνονται. ΑναπαριστÜ δηλαδÞ, τα εξωτερικÜ και εσωτερικÜ διαστÞματα. Ο σκοπüς του εßναι να εξουδετερþσει το διαχωρισμü του αντικειμÝνου-υποκειμÝνου. Στη συνÝχεια, η μÜνταλα αφιερþνεται σε μια θεüτητα.
Στη δημιουργßα της, μια γραμμÞ υλοποιεßται εξωτερικÜ του σημεßου. ¢λλες γραμμÝς σχεδιÜζονται, μÝχρι να διασταυρωθοýν σχηματßζοντας τριγωνικÝς γεωμετρικÝς πατÝρνες. Ο κýκλος που Ýχει σχηματιστεß συμβολßζει τη δυναμικÞ συνειδητüτητα του σχεδßου. Ο εξωτερικüς κýκλος συμβολßζει το φυσικü üριο του κüσμου στις τÝσσερις διαστÜσεις, που αντιπροσωπεýονται απο τις τÝσσερις πýλες - και η ημικεντρικÞ Þ κεντρικÞ περιοχÞ εßναι η κατοικßα της θεüτητας. Το κÝντρο λοιπüν, σχηματοποιεßται ως η ουσßα και η περιφÝρεια σαν κατανüηση, αφοý σαν ολοκληρωμÝνη εικüνα, η μÜνταλα σημαßνει "κατανοþντας την ουσßα".


--Η κατÜστρωση της μÜνταλα --
Πριν ο μοναχüς ξεκινÞσει να εργÜζεται στην κατασκευÞ μιας μÜνταλα, πρÝπει να περÜσει μια μακρÜ περßοδο τεχνικÞς - καλλιτεχνικÞς εκπαßδευσης και απομνημüνευσης, μαθαßνοντας πως να ζωγραφßζει üλα τα εßδη συμβüλων και μελετþντας σχετικÝς φιλοσοφικÝς Ýννοιες. Στο μοναστÞρι ΝαμγκγιÜλ (το μοναστÞρι του ΔαλÜι ΛÜμα) για παρÜδειγμα, η περßοδος εκπαßδευσης εßναι τρßα χρüνια.
Στα πρþιμα στÜδια της ζωγραφικÞς, οι μοναχοß κÜθονται στο εξωτερικü μÝρος της αζωγρÜφιστης ακüμη βÜσης της μÜνταλα κοιτþντας προς το κÝντρο.
Για μεγαλýτερα μεγÝθη μÜνταλα, üταν το σχÝδιο εßναι ακüμη μισοτελειωμÝνο, οι μοναχοß στÝκονται στο πÜτωμα σκýβοντας προς τα εμπρüς, για να απλþσουν τα χρþματα.
ΠαραδοσιακÜ, η μÜνταλα χωρßζεται σε τÝσσερα τεταρτημüρια και ο κÜθε μοναχüς κÜθεται μπροστÜ απü το καθÝνα. Στο σημεßο που οι μοναχοß στÝκονται για ν' απλþσουν τα χρþματα, Ýνας επιβλÝπων στÝκεται δßπλα στον καθÝνα απü τους τÝσσερις.

Οι μοναχοß απομνημονεýουν κÜθε λεπτομÝρεια της μÜνταλα σαν μÝρος του μοναστηριακοý εκπαιδευτικοý προγρÜμματος. Εßναι σημαντικü να σημειωθεß, üτι η μÜνταλα βασßζεται επακριβþς στα ιερÜ κεßμενα. Στο τÝλος κÜθε εργασιακÞς ενüτητας, οι μοναχοß αφιερþνουν κÜθε καλλιτεχνικÞ Þ πνευματικÞ αξßα που συσσωρεýεται απü αυτÞ την δραστηριüτητα, για το üφελος των Üλλων. ΑυτÞ η πρÜξη κυριαρχεß σ' üλες τις τελετουργικÝς τÝχνες.
ΥπÜρχει Ýνας καλüς λüγος για τον υπερβολικü βαθμü φροντßδας και προσοχÞς που οι μοναχοß επιδεικνýουν στη δουλειÜ τους: στην πραγματικüτητα, μεταφÝρουν τις διδασκαλßες του Μποýντντχα. Εφüσον η μÜνταλα συμπεριλαμβÜνει οδηγßες του Μποýντντχα για την επßτευξη της φþτισης, η αγνüτητα του κινÞτρου και η τελειüτητα της δουλειÜς τους επιτρÝπει στους θεατÝς το μÝγιστο üφελος.
ΚÜθε λεπτομÝρεια στο καθÝνα απü τα τÝσσερα μÝρη της μÜνταλα αντικρýζει το κÝντρο, δηλαδÞ αντικρýζει την κατοικοýσα θεüτητα της μÜνταλα. Τüσο απü την πλευρÜ των μοναχþν, üσο και απü την πλευρÜ των θεατþν που στÝκονται γýρω απü τη μÜνταλα, οι λεπτομÝρειες στο τεταρτημüριο που βρßσκεται κοντυνüτερα στον θεατÞ φαßνονται ανÜποδα, ενþ στο πιο απομακρυσμÝνο τεταρτημüριο φαßνονται κανονικÜ.

ΓενικÜ, κÜθε μοναχüς παραμÝνει στο τεταρτημüριü του, ενþ ζωγραφßζει το κυκλικü παλÜτι. ¼ταν ζωγραφßζουν τους συγκεντρωτικοýς κýκλους, εργÜζονται ανÜ δυÜδες κινοýμενοι γýρω απü τη μÜνταλα. ΠεριμÝνουν, μÝχρι να ολοκληρωθεß μια ολüκληρη κυκλικÞ φÜση (Þ στρþση), πριν μετακινηθοýν μαζß προς τα Ýξω. Αυτü γßνεται, για να μη διαταρραχθεß η ισορροπßα και για να μην αναπτυχθεß κÜποιο τεταρτημüριο της μÜνταλα γρηγορüτερα απü κÜποιο Üλλο.
Η προετοιμασßα της μÜνταλα εßναι μια καλλιτεχνικÞ προσπÜθεια, αλλÜ ταυτüχρονα, εßναι μια πρÜξη λατρεßας. Σ´ αυτÞ τη μορφÞ λατρεßας, οι ιδÝες και η μορφÞ που δημιουργοýνται, εßναι οι βαθýτατες διαισθÞσεις που Ýχουν κρυσταλλοποιηθεß και εκφρÜζονται σαν πνευματικÞ τÝχνη. Το σχÝδιο, στ' οποßο επÜνω γßνεται ο διαλογισμüς, εßναι μια ακολουθßα απü συμπαντικÝς εμπειρßες, η ουσßα των οποßων προηγεßται της ýπαρξÞς του, πρÜγμα που σημαßνει üτι η ιδÝα προηγεßται της μορφÞς.

Στην πιο συχνÞ μορφÞ της, η μÜνταλα εμφανßζεται σαν ιστορßες, που αποτελοýνται απü ομüκεντρους κýκλους. ΚÜθε μÜνταλα Ýχει τη δικÞ της θεüτητα, η οποßα κατοικεß στο τετρÜγωνο οικοδüμημα που βρßσκεται στο κÝντρο τους. Το τÝλειο τετρÜγωνο σχÞμα του υποδηλþνει üτι το απεριüριστο σýμπαν της σοφßας δε διαταρÜσσεται. Αυτü το τετρÜγωνο οικοδüμημα Ýχει τÝσσερις περßτεχνες πýλες. ΑυτÝς οι τÝσσερις πüρτες συμβολßζουν την Ýνωση των τεσσÜρων απεριüριστων σκÝψεων, δηλαδÞ ευγÝνικη αγÜπη, συμπüνοια, συμπÜθεια, γαλÞνη. ΚÜθε μια απü αυτÝς τις εξüδους εßναι στολισμÝνη με καμπÜνες, γιρλÜντες και Üλλα διακοσμητικÜ στοιχεßα. Αυτü το τετρÜγωνο σχÞμα προσδιορßζει την αρχιτεκτονικÞ της μÜνταλα ως Ýνα παλÜτι Þ ναü τεσσÜρων πλευρþν. ¸να παλÜτι, επειδÞ εßναι η κατοικßα της παροýσας θεüτητας στη μÜνταλα, Ýνας ναüς, επειδÞ περιλαμβÜνει την ουσßα του Μποýντντχα.

Οι ιστορßες των κýκλων που περιτριγυρßζουν το κεντρικü παλÜτι, ακολουθοýν μια Ýντονη συμβολικÞ δομÞ. Αρχßζοντας κÜποιος απü τους εξωτερικοýς κýκλους, μπορεß συχνÜ να βρει Ýναν κýκλο φωτιÜς, ο οποßος συνÞθως απεικονßζεται σαν Ýνας στυλιζαρισμÝνος τροχüς εν κινÞσει. Αυτü συμβολßζει την πρüοδο της μεταμüρφωσης, την οποßα τα συνηθισμÝνα ανθρþπινα üντα πρÝπει να ξεπερÜσουν, πριν εισÝλθουν στην ενδüτερη ιερÞ περιοχÞ που ακολουθεß. Αυτü συνοδεýεται απü Ýναν κýκλο κεραυνοý Þ διαμαντÝνιων σκÞπτρων (vajra), υποδηλþνοντας Ýτσι, την αφθαρσßα και τη διαμαντÝνια λÜμψη των πνευματικþν διαστÜσεων της μÜνταλα.
Στον επüμενο ομüκεντρο κýκλο, ιδιαßτερα στις μÜνταλα που περιÝχουν τρομακτικÝς θεüτητες, μπορεß κÜποιος να βρει οκτþ αποτεφρωμÝνα εδÜφη τοποθετημÝνα σε μια φαρδιÜ λωρßδα. ΑυτÜ αναπαριστοýν τα οκτþ αμαρτÞματα της ανθρþπινης συνεßδησης, τα οποßα δÝνουν τον Üνθρωπο στο φαινομενικü κüσμο και στον κýκλο της γÝννησης και επαναγÝννησης.
Ο αμÝσως επüμενος και τελευταßος κýκλος εßναι ο κýκλος üπου και κατοικεß η θεüτητα, με την οποßα και ταυτßζεται η μÜνταλα. Εßναι η δýναμη αυτÞς της θεüτητας που εκπüρευσε τη δημιουργßα αυτÞς της μÜνταλα.
Σε γενικÝς γραμμÝς, η θεüτητα που βρßσκεται στο κÝντρο μιας μÜνταλα, ανοßκει σ' Ýναν απü τους παρακÜτω τρεις τýπους:
*ΕιρηνικÝς θεüτητες:
Μßα ειρηνικÞ θεüτητα συμβολßζει την εντελþς δικÞ της ιδιαßτερη υπαρξιακÞ και πνευματικÞ προσÝγγιση. Για παρÜδειγμα, η εικüνα του ΜποντντχισÜττβα ΑβαλοκιτεσχβÜρα συμβολßζει τη συμπüνοια σαν κεντρικÞ εστßαση της πνευματικÞς εμπειρßας, εκεßνη του Μαντζοýσχρι εστιÜζει στη σοφßα και εκεßνη του ΒατζραπÜνι τονßζει την ανÜγκη για δýναμη και αντοχÞ στην αναζÞτηση της μυστικÞς γνþσης.
*ΤρομακτικÝς θεüτητες
Οι τρομακτικÝς θεüτητες δεßχνουν τον μεγÜλο αγþνα που χρειÜζεται να κÜνει κÜποιος þστε να ξεπερÜσει την αποξÝνωση.Ενσαρκþνουν üλες τις πßκρες που σκοτεινιÜζουν τις σκÝψεις μας, τις λÝξεις μας, τις πρÜξεις μας και οι οποßες εμποδßζουν τις επιτεýξεις του Βουδιστικοý στüχου (πλÞρη φþτιση). ΠαραδοσιακÜ γßνεται κατανοητü πως οι τρομακτικÝς θεüτητες εßναι üψεις αγαθÝς, αρχÝς τρομακτικÝς μονÜχα σ' εκεßνους που τις θεωροýν σαν εξωγενεßς δυνÜμεις. ¼ταν αναγνωριστοýν σαν üψεις του εαυτοý και κατευναστοýν με πνευματικÞ εξÜσκηση, παßρνουν  μια  καθαρÜ αγαθÞ εμφÜνιση.
*ΣεξουαλικÞ εικονογρÜφηση
Η σεξουαλικÞ εικονογρÜφηση προβÜλλει την ολοκληρωμÝνη διαδικασßα που ενυπÜρχει στην καρδιÜ της μÜνταλα. Το αρσενικü και το θηλυκü στοιχεßο δεν εßναι τßποτε παραπÜνω απü σýμβολα των αμÝτρητων ζευγαριþν των αντιθÝτων (αγÜπη-μßσος, καλü-κακü κ.λ.π.), τα οποßα κÜποιος βοιþνει στη γÞινη ýπαρξη.
Ο μυοýμενος ψÜχνει να καλýψει την αποξÝνωση του/της, αποδεχüμενος και απολαμβÜνοντας üλα τα πρÜγματα ως Ýνα ατελεßωτο και αλληλÝνδετο πεδßο της ýπαρξης. Η σεξουαλικÞ εικονογρÜφηση μπορεß να κατανοηθεß επßσης, σα μια παρομοßωση της φþτισης, μ' üλες τις ποιüτητες που εμπεριÝχει, την ικανοποßηση, την ευλογßα, την ενüτητα και την ολοκλÞρωση.

--Ο χρωματικüς συμβολισμüς της μÜνταλα --
ΛΕΥΚΟ - Vairocana (ΒÜιροτσÜνα): Η πλÜνη της Üγνοιας μετατρÝπεται σε σοφßα της πραγματικüτητας.
ΚΙΤΡΙΝΟ - Ratnasambhava (ΡÜτνασαμπχÜβα): Η πλÜνη της περηφÜνιας μετατρÝπεται σε σοφßα ομοιομορφßας.
ΚΟΚΚΙΝΟ - Amitabha (ΑμιτÜμπχα): Η πλÜνη της προσκüλλησης μετατρÝπεται σε σοφßα της απÜρνησης.
ΠΡΑΣΙΝΟ - Amoghasiddhi (Αμογκχασßντντχι): Η πλÜνη της ζÞλιας μετατρÝπεται σε σοφßα της εκπλÞρωσης.
ΜΠΛΕ - Akshobhya (Ακσχüμπχια): Η πλÜνη του θυμοý μετατρÝπεται στην καθρεφτßζουσα σοφßα.
--Η  μÜνταλα ως ιερÞ προσφορÜ--
Σαν προσθÞκη στη διακüσμηση Þ σαν αφιÝρωμα στους ναοýς και στα σπßτια, στη ΘιβετανικÞ καθημερινüτητα, η μÜνταλα παραδοσιακÜ προσφÝρεται στον λÜμα Þ στον γκουροý, üταν μια αßτηση για διδασκαλßα Þ οποιαδÞποτε Üλλη μýηση Ýχει γßνει αποδεκτÞ.
Μια ολüκληρη προσφορÜ του σýμπαντος (που αναπαριστÜ η μÜνταλα) συμβολßζει την πιο πρÝπουσα πληρωμÞ για την πολυτιμüτητα των διδασκαλιþν.
ΚÜποτε, σε μια ερημικÞ περιοχÞ της Ινδßας, ο Μαχασßντντχα Τιλüπα ζÞτησε την προσφορÜ μιας μÜνταλα απü το μαθητÞ του Ναρüπα. Ενþ δεν υπÞρχαν διαθÝσιμα υλικÜ με τα οποßα θα μποροýσε να κατασκευÜσει τη μÜνταλα, ο Ναρüπα οýρησε στην Üμμο και σχημÜτισε μια μÜνταλα-προσφορÜ απü βρεγμÝνη Üμμο. Σε κÜποια Üλλη περßπτωση, ο Ναρüπα χρησιμοποßησε το αßμα του, το κεφÜλι του και τα Üκρα του, για να κατασκευÜσει και να προσφÝρει μια μÜνταλα στον Γκουροý του, ο οποßος ενθουσιÜστηκε μ' αυτÝς τις αυθüρμητες προσφορÝς.
ΣυμπÝρασμα
Ο οραματισμüς και η συγκεκριμενοποßηση της ιδÝας της μÜνταλα εßναι μια απο τις πιο σημαντικÝς συμβολÝς του Βουδισμοý στην θρησκευτικÞ ψυχολογßα.
Οι μÜνταλας λαμβÜνονται ως ιερÜ μÝρη, üπου μÝσω της παρουσßας τους στον κüσμο, θυμßζουν στο θεατÞ την ενυπÜρχουσα αγιüτητα στο σýμπαν και εν δυνÜμει μÝσα του. ΣυνολικÜ, στο  Βουδιστικü μονοπÜτι ο σκοπüς της μÜνταλα εßναι να δþσει Ýνα τÝλος στον ανθρþπινο πüνο, να επιτýχει τη φþτιση, να επιτýχει μια ορθÞ Üποψη για την Πραγματικüτητα. Εßναι Ýνα μÝσο για να ανακαλýψει τη θεúκüτητα μÝσω της συνειδητοποßησης üτι αυτÞ ενυπÜρχει μÝσα στον καθÝνα.
***
Nitin Kumar
Απüδοση στα ελληνικÜ Shakti


Aν θÝλετε να παρακολουθÞσετε σχετικÝς συζητÞσεις στην ΑγορÜ μας, χρησιμοποιÞστε το σýνδεσμο εδþ.
(Για να δημοσιεýσετε σχüλιü σας, θα πρÝπει να εγγραφεßτε.)

 

  < Προηγοýμενη
<< ¢ρθρα (κεντρικÞ)