< Προηγοýμενη
<< ¢ρθρα (κεντρικÞ)

 Η ΜÜνταλα των

πÝντε Dhyani Buddhas (ΝτχιÜνι Μποýντντχας)

¸νας οδηγüς για την πνευματικÞ μεταμüρφωση.

 

----Δυτικü ΘιβÝτ, 14ος αιþνας
ýψος 10.5" (27 εκ.)
Μουσεßο ΕρμιτÜζ, Αγßα Πετροýπολη, Ρωσßα, συλλογÞ πρßγκιπος Ukhtomsky----
Οι Dhyani Buddhas -ΝτχιÜνι Μποýντντχας- αντιπροσωπεýουν τους πÝντε βασικοýς τýπους της ανθρþπινης προσωπικοτÞτας και περιγρÜφουν απüλυτα τις τελειοποιημÝνες μορφÝς τους.

ΚÜθε μια απü αυτÝς τις μορφÝς αναπαριστÜ μια αρνητικÞ ποιüτητα ως μια ολοκληρωτικÜ μεταμορφωμÝνη üψη ενüς ελλατþματος, εκφρασμÝνου ως μια νικηφüρο σοφßα.
Αυτü εßναι Ýνα εντελþς πρακτικü μÜθημα της διÜνοιας του Βουδισμοý Vajrayana, üπου αυτÝς οι αδυναμßες δεν απορρßπτονται, οýτε απαγορεýονται.

ΑντιθÝτως γßνεται εργασßα επÜνω σ' αυτÝς, Ýως üτου η απατηλÞ φýση τους γßνει κατανοητÞ και μεταμορφωθοýν σε üψεις Ýμφυτης σοφßας.
--- Vairochana---
         
Το üνομα Vairochana -ΒÜιροτσχÜνα- σημαßνει: "Αυτüς που εßναι ßδιος με τον ¹λιο" Þ "Ο Λαμπερüς".
Ο Vairochana αναπαριστÜ την ενοποßηση Þ την προÝλευση των Dhyani Buddhas.
Η σοφßα του, η Σοφßα του Dharmadhatu -ΝτχÜρμαντχÜτου-, εßναι το Βασßλειο της ΑλÞθειας, μÝσα στο οποßο üλα τα πρÜγματα υπÜρχουν ακριβþς üπως πραγματικÜ εßναι.
Η σοφßα του Vairochana μας γßνεται επßσης, γνωστÞ ως η ΔιεισδυτικÞ Σοφßα του Dharmakaya -ΝτχÜρμακÜγια- (Σþμα του Νüμου), η απüλυτη ΒουδικÞ Φýση.

Η μεταδοτικÞ σοφßα τουVairochana αποκαλýπτει την ανþτερη πραγματικüτητα και ξεπερνÜ το δηλητÞριο της Üγνοιας Þ της πλÜνης. Η σοφßα του αυτÞ, εßναι η προÝλευση Þ ο συγκερασμüς της σοφßας üλων των Dhyani Buddhas.
Στις mandalas, ο Vairochana βρßσκεται πÜντα στο κÝντρο των Dhyani Buddhas.
Σýμφωνα üμως, με κÜποια κεßμενα, η θÝση του εντοπßζεται ανατολικÜ. Το χρþμα του εßναι το ¢σπρο (Þ το ΜπλÝ) και συμβολßζει την καθαρÞ συνειδητüτητα. Στοιχεßο του εßναι ο αιθÝρας και εκφρÜζει την skandha -σκÜνντχα- της συνειδητüτητας. Σε κÜποια συστÞματα, σχετßζεται με την skandha της μορφÞς.

Το σýμβολü του εßναι το dharmachakra -ντχÜρματσχÜκρα-, ο τροχüς της Διδασκαλßας Þ ο Τροχüς του Νüμου - δηλþνει την Διδασκαλßα του Βοýδα-. Οι οκτþ λüγοι του αναπαριστοýν το ΜεγαλοπρεπÝς Οκταπλü ΜονοπÜτι, το οποßο ο Gautama -ΓκωτÜμα- αποκÜλυψε κατÜ την πρþτη ομιλßα του, αμÝσως μετÜ τη φþτισÞ του.
Αυτü εßναι το σýμβολο που αποτυπþνεται γýρω απο τον κýκλο της λιθογραφßας.

Ο θρüνος - Λωτüς του Vairochana βρßσκεται πÜνω απü Ýνα λιοντÜρι, σýμβολο του θÜρρους, της τüλμης και του ενθουσιασμοý που προÜγει το πνεýμα.

Η mudra -μοýντρα- (στÜση των χεριþν) του Vairochana εßναι η dharmachakra mudra - ντÜρματσχÜκρα μοýντρα, η στÜση του γυρßσματος του τροχοý της Διδασκαλßας.
ΕπειδÞ ενσωματþνει τη σοφßα üλων των Buddhas - Μποýντντχας, η bija -μπßτζα- του Vairochana εßναι ο Þχος Om.
Το mantra -μÜντρα- που του αντιστοιχεß εßναι: Om Vairochana Om.

---Akshobhya---
       
Τ' üνομα Akshobhya -Ακσχüμπχια- σημαßνει "Αμετακßνητος" Þ "Ακλüνητος".

Η Καθρεφτßζουσα Σοφßα του Akshobhya αντανακλÜ üλα τα πρÜγματα Þρεμα και χωρßς κριτικÞ, αποκαλýπτωντας Ýτσι, την πραγματικÞ τους φýση. ¸να κεßμενο λÝει: "¼πως κÜποιος βλÝπει την αντανÜκλασÞ του στον καθρÝφτη, Ýτσι και ο Dharmakaya -ΝτχÜρμακÜγια- φανερþνεται μÝσα απü τον ΚαθρÝφτη της Σοφßας".
Η Καθρεφτßζουσα Σοφßα εßναι το αντßδοτο στο δηλητÞριο του μßσους και του θυμοý.
Στη μÜνταλα των πÝντε Dhyani Buddhas, ο Akshobhya συνÞθως, στÝκεται στ' ανατολικÜ (στο κÜτω μÝρος της mandala), αλλÜ κÜποιες φορÝς βρßσκεται στο κÝντρο. Το χρþμα του εßναι το Μπλε. Κυριαρχεß στο στοιχεßο του νεροý και προσωποποιεß την skandha της μορφÞς. Σε κÜποια συστÞματα, σχετßζεται με την skandha της συνειδητüτητας.
Ο θρüνος - Λωτüς του Akshobhya βρßσκεται πÜνω σ' Ýναν ελÝφαντα, σýμβολο της ακλüνητης σταθερüτητας και της ισχýος.
Το σýμβολü του εßναι η vajra -βÜτζρα- (Κεραυνüς Þ ΑδαμÜντινο σκýπτρο).
--Σε τοýτη τη μÜνταλα απεικονßζεται ακριβþς επÜνω απü το κεφÜλι του Vairochana. Η vajra -βÜτζρα- δηλþνει τη Φþτιση, την ΑδαμÜντινη φýση της καθαρÞς συνειδητüτητας Þ την αßσθηση της Πραγματικüτητας. Σε κÜποιες παραδüσεις, η vajra υποδηλþνει την ενüτητα του ανθρþπου με τον Buddha - Μποýντντχα, η μια πλευρÜ της συμβολßζει τη μακροκοσμικÞ διÜσταση του Buddha και η Üλλη τη μικροκοσμικÞ διÜσταση του ανθρþπου.
Η mudra του Akshobhya εßναι η bhumisparsha mudra -μπχοýμισπÜρσχα μοýντρα-, το ¢γγιγμα της Γης. Δηλþνει την Σταθερüτητα.

ΑυτÞ εßναι η mudra που χρησιμοποßησε ο Gautama Buddha -ΓκωτÜμα Μποýντντχα-, þστε η Γη να ομολογÞσει το δικαßωμÜ του να επιτýχει τη Φþτιση, üταν αυτüς μονομÜχησε με τον Κακü Mara -ΜÜρα-.

Ο παρÜδεισος του Akshobhya εßναι το Abhirati -ΑμπχιρÜτι-, η Γη της ΑξεπÝραστης ΜεγÜλης ΧαρÜς. Οι ΒουδιστÝς πιστεýουν πως üποιος ξαναγεννηθεß εκεß, δεν μπορεß πια να πÝσει σε χαμηλüτερο επßπεδο συνειδητüτητας.

Η bija του Akshobhya εßναι το Hum.
Το mantra του εßναι το: Om Akshobhya Hum.

---Ratnasambhava----
             
Τ' üνομα Ratnasambhava -ΡÜτνασαμμπχÜβα- σημαßνει "Ο διαμαντογÝννητος" Þ "Η πηγÞ των πολýτιμων πετραδιþν".
Τα τρßα πετρÜδια εßναι
ο Buddha -Μποýντντχα-, το Dharma -ΝτχÜρμα- και η Sangha -ΣÜνγκχα-.
Ο Buddha εßναι ο ΦωτισμÝνος, ο Γκοýρου, ο ομφαλüς του τροχοý του Νüμου.

Το Dharma εßναι η διδασκαλßα και η Sangha εßναι η Κοινüτητα.

Ο Ratnasambhava μετατρÝπει το δηλητÞριο της περηφÜνιας (πνευματικÞς, διανοητικÞς και ανθρþπινης) σε Σοφßα της Ισüτητας. Οι Θιβετανοß ΒουδιστÝς διδÜσκουν üτι με τη Σοφßα της Ισüτητας κÜποιος βλÝπει üλα τα πρÜγματα με θεúκÞ αμεροληψßα και αναγνωρßζει τη θεúκÞ ισüτητα üλων των πλασμÜτων.

ΒλÝπει üλα τα πλÜσματα και τον  Buddha να εχουν την ßδια φýση.

Ο Ratnasambhava εßναι ο Dhyani Buddha της δýσης. Το χρþμα του εßναι το Κßτρινο, το χρþμα του Þλιου üταν βρßσκεται στο ζενßθ του. Ο Ratnasambhava κυριαρχεß στο στοιχεßο της γης και προσωποποιεß την skandha της αßσθησης.
ΚÜποιες φορÝς, εμφανßζεται κρατþντας το σýμβολü του, το ratna -ρÜτνα- (κüσμημα, πετρÜδι) Þ chintamani -τσχιντÜμανι- (το πετρÜδι που εκπληρþνει üλες τις επιθυμßες). Το chintamani εßναι Ýνα σýμβολο του απελευθερωμÝνου νου. Το ratna συνÞθως απεικονßζεται σε τριπλÜσια μορφÞ ως triratna -τριρÜντα-, συμβολßζοντας Ýτσι την ενüτητα του Buddha, του Dharma και της Sangha. Στη μÜνταλα, το triratna τοποθετεßται ανÜμεσα στον Ratnasambhava και τον Vairochana.
Το ζþο πÜνω στο οποßο βρßσκεται ο θρüνος του Ratnasambhava, εßναι το Üλογο, δηλþνοντας Ýτσι ορμÞ και απελευθÝρωση.
Η mudra του Ratnasambhava εßναι η varada mudra -βαρÜντα μοýντρα-, η στÜση της προσφορÜς, της φιλανθρωπßας, τον δεßχνει να προσφÝρει συμπüνοια και προστασßα στους πßστους του.
Η bija του εßναι το Tram.
Το mantra του εßναι το: Om Ratnasambhava Tram.
---Amitabha ----
       
Τ´ üνομα Amitabha -ΑμιτÜμπχα- σημαßνει: "Απεριüριστο Φως". Η ΟξυδερκÞς Σοφßα του Amitabha διαλýει το δηλητÞριο των παθþν -- πüθοι, απληστßα, λαιμαργßα, λαγνεßα. Με αυτÞ τη σοφßα, ο μαθητÞς μπορεß να διακρßνει üλα τα πλÜσματα ξεχωριστÜ, γνωρßζοντας ωστüσο πως το καθÝνα απü αυτÜ εßναι Ýκφραση του Ενüς.
Στη μÜνταλα των Dhyani Buddhas, ο Amitabha τοποθετεßται στα δυτικÜ. Το χρþμα του εßναι το ρüδινο, το χρþμα του ανατÝλλοντος ηλßου. Κυριαρχεß στο στοιχεßο της φωτιÜς και προσωποποιεß την skandha της νüησης (αντßληψης). Γι' αυτü και το μÜτι καθþς και η ικανüτητα της üρασης σχετßζονται με τον Amitabha. Το παγþνι με τα φτερÜ του γεμÜτα απü μÜτια εßναι ο θρüνος - üχημÜ του.
Το παγþνι συμβολßζει τη μεγαλοπρÝπεια (χÜρη).
Το σýμβολο του Amitabha εßναι ο λωτüς (padma) και τοποθετεßται ανÜμεσα σ' αυτüν και τον Vairochana σ'αυτÞν τη μÜνταλα.
Στο Βουδισμü, ο λωτüς μπορεß να συμβολßζει πολλÜ πρÜγματα - την αγνüτητα, την πνευματικÞ ανÜπτυξη, την πραγματικÞ φýση των üντων που Ýχουν συνειδητοποιÞθει μÝσω της φþτισης και τη συμπÜθεια ως εξαγνισμÝνη μορφÞ του πÜθους.
Οι πιστοß εýχονται να ξαναγεννηθοýν στο Δυτικü ΠαρÜδεισο του Amitabha, που εßναι γνωστüς ως Sukhavati -ΣουκχαβÜτι-, üπου οι συνθÞκες εßναι ιδανικÝς για την επßτευξη της τελειüτητας. Η mudra του εßναι η dhyana mudra -ντχßανα μοýντρα (του διαλογισμοý).
H bija του εßναι: Hrih και το mantra του: Om Amitabha Hrih.
ΚÜποιοι πιστεýουν, πως ο Amitabha εßναι συνþνυμος με τον Amitayus -ΑμιτÜγιους-, τον Buddha του Απεριüριστου Φωτüς.
¢λλοι πÜλι, τιμοýν τον Amitayus ως τη μορφÞ του Amitabha Þ σαν ξεχωριστü Buddha.
Ο Amitayus απεικονßζεται συνÞθως, να κρατÜει Ýνα βÜζο με το ελιξÞριο της αιþνιας ζωÞς. ¼πως διακρßνεται σ' αυτü το Üγαλμα, Ýνα μικρü δÝντρο ashoka -ασχüκα- συχνÜ εμφανßζεται μÝσα απü το βÜζο αντιπροσωπεýοντας την ενüτητα του πνευματικοý και του υλικοý κüσμου.
--Amoghasiddhi----
           
Τ' üνομα Amoghasiddhi -Αμογκχασßντντχι- σημαßνει "Πανßσχυρος ΚατακτητÞς" Þ "Αυτüς που αλÜθητα επιτυγχÜνει τον Στüχο".
Η σοφßα του Amoghasiddhi να καταφÝρνει τα πÜντα, η Σοφßα της ΤÝλειας ΔρÜσης, εßναι το αντßδοτο στο δηλητÞριο του φθüνου της ζÞλιας.
ΑυτÞ η σοφßα παρÝχει επιμονÞ, αλÜθητη κρßση και εýστοχη δρÜση.
Ο Amoghasiddhi αντιπροσωπεýει την πρακτικÞ συνειδητοποßηση της σοφßας, που φÝρουν οι υπüλοιποι Dhyani Buddhas. ΠεριγρÜφεται ως ο Dhyani Buddha για τη συνειδητοποßηση του μονοπατιοý του Bodhisattva -ΜποντχισÜττβα-. ¸νας Bodhisattva εßναι αυτüς, που Ýχει απαρνηθεß την ευλογßα της ΝιρβÜνα με αντÜλλαγμα να απελευθερþσει πρþτα üλα τα πλÜσματα.
Ο Amoghasiddhi εßναι ο Dhyani Buddha -ΝτχιÜνι Μποýντντχα- του βορρÜ. Το χρþμα του εßναι το πρÜσινο, εκφρÜζοντας Ýτσι τον Þλιο του μεσονυχτßου. Κυριαρχεß στο στοιχεßο του αÝρα και προσωποποιεß τη skandha της θÝλησης (αλλιþς ονομÜζεται skandha των πνευματικþν φαινομÝνων Þ  τÜσεων του νου).
Το σýμβολü του εßναι η vishvavajra - βßσχβα βÜτζρα (διπλÞ vajra) και τοποθετεßται ανÜμεσα στον  Amoghasiddhi και τον Vairochana σ' αυτÞν τη μÜνταλα. Εßναι φτιαγμÝνη απü δýο σταυρωτÝς vajras -βÜτζρας- και συμβολßζει την ανþτατη Ýκφραση της αλÞθειας και την πνευματικÞ ισχý του Buddha.
Ο θρüνος του Amoghasiddhi στηρßζεται απο τα garudas -γκαροýντας-. Το garuda -γκαροýντα- εßναι μια μυθικÞ φιγοýρα, κατÜ το Þμισυ πουλß και κατÜ το Þμισυ Üνθρωπος.
ΣχετικÜ με τον Amoghasiddhi, ο Lama Govinda -ΛÜμα Γκοβßντα- αναφÝρει πως το garuda συμβολßζει "τον Üνθρωπο στη μετÜβαση του προς μßα νÝα διÜσταση συνειδητüτητας, τη μετÜβαση απü το ανθρþπινο στο υπερανθρþπινο επßπεδο, η οποßα πραγματþνεται στο μυστηριþδες σκοτÜδι της νýχτας, αüρατο στο μÜτι ".
Η mudra του Amoghasiddhi -στο δεξß του χÝρι- εßναι η abhaya mudra -αμπχÜγια μοýντρα-. Εßναι η στÜση της αφοβßας και της προστασßας.
Η bija του εßναι: Ah. Το mantra του εßναι το: Om Amoghasiddhi Ah.
***
Nitin Kumar
Απüδοση στα ελληνικÜ Shakti


Aν θÝλετε να παρακολουθÞσετε σχετικÝς συζητÞσεις στην ΑγορÜ μας, χρησιμοποιÞστε το σýνδεσμο εδþ.
(Για να δημοσιεýσετε σχüλιü σας, θα πρÝπει να εγγραφεßτε.)

 

  < Προηγοýμενη
<< ¢ρθρα (κεντρικÞ)