< Προηγοýμενη
<< ¢ρθρα (κεντρικÞ)

 





ΔιαχρονικÝς τερατολογßες

ΚρυμμÝνες δυνÜμεις, αüρατες ιεραρχßες, Üγνωστοι αρχηγοß παρελαýνουν στο «σýγγραμμα» της αποκρυφßστριας
του 19ου αιþνα
ΜπλαβÜτσκι. Μια μαγικÞ ελßτ με την οποßα αργüτερα προσπÜθησε να Ýλθει σε «επαφÞ» ο Χßμλερ,
αρχηγüς των SS.

ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΒΙΣΤΩΝΙΤΗΣ

 

Η αποκρυφιστικÞ φιλολογßα δεν αντÝχει κατÜ κανüνα σε σοβαρÞ κριτικÞ. Δýο χρüνια ωστüσο πριν απü την εßσοδο της τρßτης μεταχριστιανικÞς χιλιετßας εκατομμýρια Üνθρωποι σε üλο τον κüσμο εξακολουθοýν λßγο ως πολý να πιστεýουν στον «ζωικü» μαγνητισμü, σε κρυφÝς δυνÜμεις, μυστικÝς αδελφüτητες Þ αüρατες ιεραρχßες. Τα μÝντιουμ, οι χαρτορßχτρες και οι τσαρλατÜνοι του πνευματισμοý γνωρßζουν νÝες δüξες σε üλο τον κüσμο, üπως και στη χþρα μας. Εχουν μÜλιστα εκσυγχρονισθεß και κÜποιοι απü αυτοýς βρßσκονται και στο Internet.

Πριν απü δÝκα χρüνια ουδεßς θα πßστευε πως στην ΕλλÜδα υπÜρχουν οπαδοß των Ροδοσταýρων, των Μαρτýρων της ΧρυσÞς ΑυγÞς (ευρωπαúκÞς αποκρυφιστικÞς αßρεσης του 17ου αιþνα) Þ ποικßλων νεοβουδιστικþν δογμÜτων. Ετσι, δεν εßναι παρÜξενο που Ýστω και με πÜνω απü 100 χρüνια καθυστÝρηση εκδßδεται σÞμερα συστηματικÜ το Ýργο της «ιÝρειας» του αποκρυφισμοý Ελενας Πετρüβνα ΜπλαβÜτσκι (1831 - 1891).

Η ζωÞ της ΜπλαβÜτσκι Ýχει μεγαλýτερο ενδιαφÝρον απü το Ýργο της. ΑυτÞ η ρωσικÞς καταγωγÞς τυχοδιþκτις υπÞρξε μια απü τις πλÝον αμφιλεγüμενες αλλÜ και διασημüτερες προσωπικüτητες της βικτωριανÞς Αγγλßας και οι θεωρßες της Üσκησαν μεγÜλη επßδραση στους σýγχρονοýς της. ΕπιπλÝον ­ και αυτü εßναι το σημαντικüτερο ­ επηρÝασαν αποφασιστικÜ το κßνημα του αριοσοφισμοý στην ΚεντρικÞ Ευρþπη, στο οποßο βρßσκονται και οι ρßζες του ναζιστικοý αποκρυφισμοý.

ΑυτÞ Þταν που ßδρυσε τη ΘεοσοφικÞ Εταιρεßα στη ΝÝα Υüρκη το 1875 και η ßδια που μετÝφερε τις δραστηριüτητÝς της στο ΜαδρÜς της Ινδßας απü το 1879 ως το 1885. ΜαθητÝς της υπÞρξαν πολλÜ μÝλη της βρετανικÞς αριστοκρατßας, που και σÞμερα ασχολεßται με τÝτοια «μυστÞρια». Γνωστü Üλλωστε εßναι το ενδιαφÝρον του πρßγκιπα Καρüλου για τον αποκρυφισμü.

Το «Ισις αποκαλυμμÝνη» δεν εßναι προσδιοριστικü των δογμÜτων Þ της νÝας «θρησκεßας» που προσπÜθησε να δημιουργÞσει η ΜπλαβÜτσκι αργüτερα. Θα πρÝπει να θεωρηθεß περισσüτερο ως αντßδραση στον ορθολογισμü, στον θετικισμü και στον υλισμü της εποχÞς μας. Ο W. Ε. Coleman απÝδειξε üτι εßναι συμπßλημα λογοκλοπþν απü κεßμενα 100 και πλÝον σýγχρονων συγγραφÝων της που αφοροýν θÝματα δαιμονολογßας, πνευματισμοý και ελευθεροτεκτονισμοý, κοινÞ πηγÞ Ýμπνευσης των οποßων αποτελεß η σοφßα της αρχαßας Αιγýπτου. Ο ενθουσιασμüς της ΜπλαβÜτσκι οφεßλεται στο βιβλßο «Οι τελευταßες μÝρες της Πομπηßας» του sir Edward Bulwer Lytton που κυκλοφüρησε το 1834 και υπÞρξε για τη συγγραφÝα αποκαλυπτικü της λατρεßας της Ισιδος στη Ρþμη τον 1ο μ.Χ. αιþνα.

ΜετÜ τη μετακßνηση των γραφεßων της ΘεοσοφικÞς Εταιρεßας στο ΜαδρÜς, η ΜπλαβÜτσκι γρÜφει το «Μυστικü δüγμα» (1885). Και εδþ οι λογοκλοπÝς εßναι κραυγαλÝες, τοýτη τη φορÜ üμως απü ινδουιστικÜ κεßμενα, τα οποßα αναμειγνýει με στοιχεßα απü σýγχρονα επιστημονικÜ πορßσματα. Στο βιβλßο αυτü η ΜπλαβÜτσκι ισχυρßζεται üτι υπÜρχουν μυστικÜ κÝντρα σοφßας κÜτω απü τη γη Þ σε σπηλιÝς της ΚεντρικÞς Ασßας, στο ΘιβÝτ και στην üαση ΣαμπαλÜχ στην Ýρημο Γκüμπι. Σýμφωνα με τους ισχυρισμοýς της εκεß φυλÜσσονταν απü τους δασκÜλους της αρßας φυλÞς τα κεßμενα της ιερÞς γνþσης που περßμεναν τους εκλεκτοýς να τα ανακαλýψουν και μαζß με αυτÜ να ανακαλýψουν τη συνεßδηση και την ταυτüτητα της αρßας φυλÞς.

ΚρυμμÝνες δυνÜμεις, μαýρες δυνÜμεις, αüρατες ιεραρχßες, Üγνωστοι αρχηγοß παρελαýνουν απü το «σýγγραμμα» της ΜπλαβÜτσκι, μια μαγικÞ ελßτ με την οποßαν αργüτερα προσπαθοýσε να Ýλθει σε επαφÞ ο Χßμλερ, αρχηγüς των SS.

ΑυτÞ η ιερÞ γνþση κατÜ την ΜπλαβÜτσκι βασßζεται στις ΣτροφÝς του Dzyan, που δÞλωσε üτι ανακÜλυψε σε Ýνα μοναστÞρι βουδιστþν κρυμμÝνο κÜπου στις παρυφÝς των ΙμαλαÀων.

 Ολα αυτÜ βÝβαια δεν στÝκουν πουθενÜ και αν κανεßς υπεισÝλθει σε λεπτομÝρειες, χÜνει πολý γρÞγορα τον λογαριασμü. Με την ευκολßα που η συγγραφÝας μεταβαßνει απü τον ΠλÜτωνα στον οποιοδÞποτε τσαρλατÜνο της εποχÞς της που πειραματßζεται με τα πιο απßθανα φαινüμενα, με την ßδια αναφÝρεται στους νεοπλατωνιστÝς και αμÝσως μετÜ στον μεσμερισμü, στην ΚαββÜλα, στον ΝοστρÜδαμο και Üγνωστους πλÝον σÞμερα καθηγητÝς και «δüκτορες», που ­ τÜχα ­ νιþθοντας το κοσμικü πυρ στρÝφουν την πλÜτη στις κρατοýσες αντιλÞψεις της εποχÞς τους και στην υλιστικÞ επιστÞμη του 19ου αιþνα. Η ΜπλαβÜτσκι εßναι πυρ και μανßα εναντßον των δαρβινιστþν και λοýζει με διÜφορα επßθετα τον Τüμας ΧÜξλεú και τους συν αυτþ, ενþ αποκαλεß «επανÜσταση της σýγχρονης επιστÞμης» κÜποιον στρατηγü Πλßζαντον, ο οποßος τÜχα μου αποδεικνýει πως η θεωρßα του Νεýτωνα για τη φυγüκεντρο και την κεντρομüλο δýναμη εßναι «παρερμηνεßες».

Δεν Ýχει νüημα στην εποχÞ της βιοτεχνολογßας, των διαστημικþν κατακτÞσεων και της πληροφορικÞς να ασχολεßται κανεßς με τερατωδßες. Γιατß αν πÜρει λ.χ. στα σοβαρÜ την Üποψη του Πλßζαντον, που υιοθετεß η ΜπλαβÜτσκι, πως «η κατÜχρηση αλκοολοýχων διεγερτικþν μεταμορφþνει τον Üνδρα σε γυναßκα και vice versa μεταβÜλλοντας τον ηλεκτρισμü τους», αýριο θα κλεßσουν üλα τα μπαρ της επικρÜτειας. Δεν Ýχει επßσης νüημα ο αναθεματισμüς, η καταδßκη Þ ο εξορκισμüς της υποκουλτοýρας, ακüμη και αν χρησιμοποιþντας την απλÞ λογικÞ διαπιστþνει κÜποιος το κραυγαλÝον της ανοησßας. Στην περßπτωση ΜπλαβÜτσκι Ýχουμε το φαινüμενο μιας ψευδοθρησκειολüγου και ψευδοπροφÞτισσας που επικαλεßται πηγÝς και κεßμενα, δηλαδÞ την ανθρþπινη σοφßα. Και το κÜνει «σοβαρÜ»: με παραπομπÝς, βιβλιογραφßα και «επιχειρÞματα». Στον πνευματισμü μποροýμε να ανακαλýψουμε πολλÜ στοιχεßα του πνευματικοý ολοκληρωτισμοý, η εμφÜνιση και η επιβολÞ του οποßου συγχÝει τα üρια κουλτοýρας και υποκουλτοýρας. Φαινüμενα üπως η Ýκδοση των βιβλßων της ΜπλαβÜτσκι σÞμερα στον τüπο μας δεν εßναι Üνευ σημασßας. Η Ýξαρση του αποκρυφισμοý δεν μπορεß να θεωρηθεß απλÞ μüδα. Και δεν εμφανßζεται μüνο στη χþρα μας. ΕκφρÜζει, τηρουμÝνων των αναλογιþν, Ýνα ιστορικü κενü· την κüπωση και ως Ýνα βαθμü την αθυμßα της μεταβιομηχανικÞς κοινωνßας. Ο Τßμαιος του ΠλÜτωνα π.χ. στα κεßμενα της ΜπλαβÜτσκι γßνεται αγνþριστος. Το ζÞτημα βεβαßως δεν εßναι αυτü. Εßναι πως πολλοß, χωρßς να Ýχουν διαβÜσει τον πλατωνικü διÜλογο, θα εντρυφÞσουν στα üσα λÝει για τον ΠλÜτωνα η ΜπλαβÜτσκι και θα μεßνουν σε αυτÜ. Και ακüμη χειρüτερο: πως ορισμÝνοι μπορεß να θεωρÞσουν τον ΝοστρÜδαμο ßσης αξßας με τον ΠλÜτωνα, τον ΑριστοτÝλη, τον Πλοýταρχο, τον ΚÝπλερ Þ τον ΚικÝρωνα, στους οποßους παραπÝμπει κατÜ κüρον αυτÞ η απατεþνισσα.


Ο κ. ΑναστÜσης Βιστωνßτης εßναι συγγραφÝας.



Το ΒΗΜΑ, 22/02/1998 , Σελ.: S07
Κωδικüς Üρθρου: B12469S071
ID: 68398





Το παρüν Üρθρο αναδημοσιεýεται απü το ηλεκτρονικü αρχεßο
της κυριακÜτικης εφημερßδας Το ΒΗΜΑ.



***


Aν θÝλετε να παρακολουθÞσετε την σχετικÞ συζÞτηση στην ΑγορÜ μας, χρησιμοποιÞστε το σýνδεσμο εδþ.
(Για να δημοσιεýσετε σχüλιü σας, θα πρÝπει να εγγραφεßτε.)

   < Προηγοýμενη
<< ¢ρθρα (κεντρικÞ)