< Προηγοýμενη
<< ¢ρθρα (κεντρικÞ)

ΜυστικÝς Εταιρεßες και Μυστικüτητα

 



απü την

ΚυρÜ του ¹λιου

*********

Για τα μÝλη των μυστικþν εταιρειþν το θÝμα της μυστικüτητας εßναι πÜντοτε επßκαιρο και εξüχως ενδιαφÝρον, αφοý η «σιωπÞ» αποτελεß βασικü και πρωταρχικü καθÞκον τους, την τÞρηση του οποßου ο καθÝνας υπüσχεται και αναλαμβÜνει υπευθýνως κατÜ την εισδοχÞ του σε αυτÝς.
Εßναι αλÞθεια, πως η μυστικüτητα αυτÞ σκανδαλßζει τη φαντασßα πολλþν «αμυÞτων», οι οποßοι ισχυρßζονται, üτι κÜτω απ’ αυτÞν κρýβεται κÜτι το ýποπτο και το μεμπτüν. ΚÜποτε üμως, βÜζει σε δοκιμασßα και την σκÝψη αγαθþν «μυημÝνων», οι οποßοι διερωτþνται δια την σκοπιμüτητα αλλÜ και τη δυνατüτητα της τηρÞσεþς της στη σýγχρονη ιδßως, κοινωνßα, üπου η καταπληκτικÞ τεχνολογικÞ εξÝλιξη και πρüοδος τεßνει να εξαφανßσει την Ýννοια του μυστικοý και απορρÞτου, με την ικανüτητÜ της να διεισδýει κρυφÜ και ýπουλα σε üλους τους τομεßς της δημüσιας και ιδιωτικÞς ζωÞς.

Αρκεß να αναφερθεß üτι το 1968, εßχε καταγραφεß επακριβþς η ομιλßα του Στρατηγοý Ντε Γκωλ κατÜ τη διÜρκεια Υπουργικοý Συμβουλßου, μ’ Ýνα δορυφüρο που απεκαλεßτο «αυτß του Ουρανοý» και ο οποßος δορυφüρος, εßχε τη δυνατüτητα να αιχμαλωτßζει συνομιλßες και τηλεφωνικÝς συνδιαλÝξεις απü ýψος 100 χιλιομÝτρων.

ΣÞμερα, η τεχνικÞ αυτÞ εßναι «ξεπερασμÝνη» και Ýχει αντικατασταθεß απü Üλλες τελειüτερες και ισχυρüτερες. ΣÞμερα, η παγßδευση συνομιλιþν και η λÞψη φωτογραφιþν γßνεται με τεχνητÜ μÝσα που ο κοινüς νους δεν μπορεß να συλλÜβει, üπως π.χ. με τα λεγüμενα «χαλßκια του ουρανοý», που τα ρßχνουν με αεροπλÜνα σ’ Ýνα εκ των προτÝρων καθορισμÝνο σημεßο. Εßναι μικροσκοπικÜ ρομπüτ, δηλαδÞ αυτüματοι κατÜσκοποι, μακιγιαρισμÝνοι σε χαλßκια.

ºσως, για την περßπτωση που μας απασχολεß, να μην Þταν αναγκαßα üσα προανÝφερα σχετικÜ με την υποκλοπÞ του απορρÞτου δια τεχνικþν μÝσων, διüτι με την κυκλοφορßα «απüκρυφων» βιβλßων και εντýπων σε εκατοντÜδες, για να μην πω χιλιÜδες, αντßτυπα, δßδεται η δυνατüτητα σε οποιονδÞποτε επιθυμεß να γνωρßσει τα «ΜυστÞρια», χωρßς καμμßα κατασκοπευτικÞ προσπÜθεια.

Εýλογα λοιπüν και καλüπιστα, θα διερωτηθεß κÜποιος: γιατß η επιμονÞ στην απüλυτη σιγÞ, αφοý εκεßνα για τα οποßα τα μÝλη των μυστικþν εταιρειþν υποχρεοýνται να σιωποýν, αποτελοýν αντικεßμενο συζητÞσεων μεταξý αμυÞτων και üχι λßγες φορÝς, σε εφημερßδες και περιοδικÜ βλÝπουν το φως της δημοσιüτητας τα ßδια τα τυπικÜ των μυÞσεων με κÜθε λεπτομÝρεια;

Ως συνειδητοß ερευνητÝς, που πιστεýουμε στην «πνευματικÞ ελευθερßα» κατÜ την αναζÞτηση της αλÞθειας, ας εξετÜσουμε απροκÜλυπτα ποßος ο σκοπüς, ποßα η ανÜγκη και ποßα τυχüν η ωφÝλεια της επιβαλλομÝνης «ΣιγÞς».

Κατ’ αρχÞν, η «απüλυτη σιγÞ» που ζητοýν οι μυστικÝς αυτÝς εταιρεßες απü τους Μýστες τους, αφορÜ στην τÞρηση εχεμýθειας και σιωπÞς επß του τρüπου τελÝσεως των τελετουργιþν και επß των εν γÝνει διαδραματισθÝντων κατÜ τις συνεδριÜσεις τους.
Οι ιστορικÜ γνωστÝς μυστικÝς εταιρεßες, ως εκ της ιδιομορφßας τους, δηλαδÞ ως μυσταγωγικοß θεσμοß που εßναι, ποτÝ δεν Ýδρασαν, αλλÜ οýτε μπορεß και οýτε πρÝπει να δρÜσουν και να εμφανιστοýν στο προσκÞνιο της πολιτικÞς και της κοινωνικÞς δραστηριüτητας με λÜβαρα, τυμπανοκρουσßες και συνθÞματα, üπως οι Üλλες Οργανþσεις, Σωματεßα, Εταιρεßες και Κüμματα, τα οποßα εμπλεκüμενα στις πολιτικÝς, κοινωνικÝς, θρησκευτικÝς και οικονομικÝς διαμÜχες και ενßοτε, σε δολοπλοκßες, φθεßρονται τελικÜ και αποδυναμþνονται.

Αντßθετα, με τη σιγÞ εξασφαλßζεται ο ßδιος ο θεσμüς, του παρÝχεται δε η βÜση για την πορεßα του προς την αιωνιüτητα και γι’ αυτü η υποχρÝωση σιγÞς επαναλαμβÜνεται και υπενθυμßζεται διαρκþς.

Στο σημεßο αυτü πρÝπει να διευκρινισθεß, üτι ναι μεν οι μυστικÝς εταιρεßες ως Οργανþσεις, ποτÝ δεν παßρνουν θÝση επÜνω στα ΠολιτικÜ, ΚοινωνικÜ και ΟικονομικÜ προβλÞματα, üμως αυτü δε σημαßνει, üπως μερικοß εσφαλμÝνως νομßζουν, üτι τα μÝλη τους αδιαφοροýν δια τα προβλÞματα αυτÜ.

Ο συνετüς και συνειδητüς Μýστης αντιλαμβÜνεται, üτι τα τυπικÜ, δια των συμβολισμþν και των αλληγοριþν, στον σκοπü αυτüν κατατεßνουν, δηλαδÞ να αφυπνßσουν τη συνεßδησÞ του, þστε Ýκαστος, ελευθÝρως και αβιÜστως, να κατανοÞσει και να βρει λýσεις των προβλημÜτων σýμφωνα με τα ιδεþδη της εταιρεßας, στη συνÝχεια δε να γßνει φωτοδüτης στην αμýητο Κοινωνßα δια του χρηστοý παραδεßγματος και της ορθÞς συμπεριφορÜς του.

¸τσι λοιπüν, οι θÝσεις του σε üλα γενικþς τα ανθρþπινα προβλÞματα διοχετεýονται στην κοινωνßα και η αγαθοποιüς επßδραση της üποιας μυστικÞς εταιρεßας σ’ αυτÞν διαπιστþνεται με τις δραστηριüτητες των ικανþν, Üξιων και αγαθþν μελþν της, οι οποßοι δρουν ως Üτομα και üχι ως φορεßς Þ εκπρüσωποß της.

Εßναι γεγονüς, üτι σε παλαιüτερη εποχÞ, η «σιγÞ και η εχεμýθεια» Þσαν μÝτρα προστασßας για την ýπαρξη και την επιβßωση των μυστικþν εταιρειþν. ΕπεβÜλλετο εκ μÝρους τους η απüλυτη μυστικüτης και η πολý επιμελημÝνη προφýλαξη λüγω της ασκοýμενης παλαιüτερα, πολιτικÞς βßας, που δεν ανεχüταν üχι μüνον ελευθÝρους θεσμοýς, αλλÜ οýτε καν την ανýψωση της κεφαλÞς απü ελεýθερους στην σκÝψη ανθρþπους.

ΑνεξÜρτητα üμως, απ’ αυτü, η σιγÞ σε üλα τα μυσταγωγικÜ συστÞματα που λειτοýργησαν κατÜ τη μακρÜ πορεßα της ανθρωπüτητας, αποτελοýσε κανüνα απαρÜβατο. ¼χι μüνο στα ΕλληνικÜ, αλλÜ και στα μυστÞρια της Αιγýπτου, των Χαλδαßων, των Μανιχαßων, του Μßθρα και Üλλων, ουδÝποτε Ýγινε εξαßρεση του κανüνος αυτοý.

Δεν Þταν λοιπüν, δυνατüν και τα σýγχρονα φιλοσοφικÜ και μυσταγωγικÜ συστÞματα, που θεωροýνται μÜλιστα απü πολλοýς ως διÜδοχοι των Αρχαßων Μυστηρßων, ν’ αδιαφοροýν στο θÝμα της απολýτου σιγÞς.

Μποροýμε δε να ποýμε, üτι σÞμερα, που εξÝλειπε ο κßνδυνος διþξεþς τους τουλÜχιστον στα ελεýθερα πολιτεýματα, λüγοι ιστορικοß Þ μÜλλον «σεβασμοý προς την παρÜδοση» επιβÜλλουν τη σιγÞ και την εχεμýθεια, που προσδßδουν αßγλη και μεγαλεßο στους μακραßωνους αυτοýς θεσμοýς.

Αρκεß οι μýστες που τα διακονοýν, να φυλÜγουν με επιμÝλεια ü,τι αφορÜ στις μυστικÝς εταιρεßες απü τα υστερüβουλα ξÝνα μÜτια.

Και ας μην ξεχνοýμε ακüμη, üτι και το πιο κοινü πρÜγμα γßνεται θελκτικü, üταν μÝνει απüρρητο. Εßναι η γοητεßα του απορρÞτου, του μυστηρßου.

ΠαρÜ ταýτα και σÞμερα ακüμη, η «σιγÞ» αυτÞ αποτελεß Ýνα μÝσο αμýνης των Μυστþν των εταιρειþν αυτþν εναντßον εκεßνων που τις επιβουλεýονται και επιβουλεýονται γενικÜ, τÝτοιους Θεσμοýς. Διüτι και σÞμερα ακüμη, τα ανελεýθερα πολιτεýματα δεν ανÝχονται τη διακÞρυξη και διδαχÞ των αρχþν της ελευθερßας, της ισüτητος και της αδελφüτητος των ανθρþπων, που πρεσβεýουν οι περισσüτερες μυστικÝς εταιρεßες.

Και üχι μüνο στα ανελεýθερα, αλλÜ δυστυχþς, και μÝσα σε ελεýθερα πολιτεýματα της σημερινÞς εποχÞς δεν εßναι πÜντοτε αρεστÜ τα μÝλη των μυστικþν εταιρειþν σε μερßδα φανατισμÝνων ανθρþπων.

«ΣιγÞ» üμως, δεν εßναι μüνον η σιωπÞ και η εχεμýθεια. ¸χει πολý ευρýτερη Ýννοια απ’ αυτÝς.

¸τσι, μποροýμε να ποýμε, üτι στην «ΣιγÞ» την οποßα επικαλοýνται οι μυστικÝς εταιρεßες περικλεßεται και η ταπεινüτητα και η σεμνüτητα, που πρÝπει να διακρßνουν τον αληθινü Μýστη και που δεν του επιτρÝπουν να δημιουργεß κανÝνα μÜταιο θüρυβο τιμþν και διακρßσεων απü τους συνηθισμÝνους εκεßνους θορýβους, που τüσο πολý επιδιþκονται και εκτιμοýνται στην αμýητη Κοινωνßα. Γιατß ως προς εκεßνους ισχýει το αξßωμα, üτι ο περισσüτερο φωτισμÝνος εßναι ο ταπεινüτερος üλων.

ΠοτÝ δεν πρÝπει να ξεχνοýμε, πως οι πραγματικοß σοφοß εßναι σεμνοß, ταπεινüφρονες και ζουν στην αφÜνεια.

Προσωπικþς, πιστεýω üτι ο αληθινüς Μýστης οýτε την ιδιüτητÜ του αυτÞ πρÝπει ν’ αποκαλýπτει, üταν και εφ’ üσον δεν υπÜρχει σχετικÞ ανÜγκη και πολý περισσüτερο, να τη διατυμπανßζει στην κοινωνßα. ¼πως λÝγεται συχνÜ στους κýκλους των μυστικþν εταιρειþν, οι πραγματικοß μυημÝνοι οφεßλουν να μη διαλαλοýν üτι εßναι τÝτοιοι, αφοý αυτü, üταν εßναι αληθÝς, καθßσταται προφανÝς απü την ßδια τους την κοινωνικÞ υπüσταση.

Εμβαθýνοντας περισσüτερο, διαπιστþνουμε üτι οýτε η ηθικÞ Ýννοια της σεμνüτητας και ταπεινοφροσýνης εßναι η μοναδικÞ ερμηνεßα της «ΣιγÞς».

Η σιγÞ εßναι αναμφισβÞτητο üτι αποτελεß τον απαραßτητο üρο για την κατανßκηση των παθþν, την κυριαρχßα επÜνω στα κατþτερα ορμÝμφυτα και για την ανÜπτυξη μßας καλþς εννοοýμενης αυτοκυριαρχßας και αυτοσυγκεντρþσεως.
Με τη «σιγÞ», ο μυημÝνος συνηθßζει στην αυτοσυγκÝντρωση για να μπορÝσει, μελετþντας σε βÜθος και σε πλÜτος τα μυητικÜ σýμβολα και τις αλληγορßες, παρÜλληλα δε και τον εσωτερικü του εαυτü, να ανεýρει τις υποκρυπτüμενες σ’ αυτüν αλÞθειες, τις οποßες θα προσπαθÞσει να τις αποδεχθεß και να τα καταστÞσει βιþματÜ του.
Η «σιγÞ» εßναι απαραßτητη προûπüθεση του φιλοσοφεßν. Πολý προσφυþς οι αρχαßοι ¸λληνες αποκαλοýσαν τη νýχτα «ευφροσýνη», γιατß στην απüλυτη σιγÞ της νýχτας μπορεß ο Üνθρωπος ν’ αυτοσυγκεντρωθεß, να «σκεφθεß ορθÜ», «να ευφρονÞσει» και με Üλλα λüγια, να φιλοσοφÞσει. Και η μυητικÞ ατραπüς που εßναι φιλοσοφßα και μÜλιστα, üχι στεßρα, αλλÜ ενεργητικÞ, κοινωνικÞ, επειδÞ διδÜσκει τη «φιλοσοφßα της ζωÞς», χρειÜζεται οπωσδÞποτε τη «σιγÞ», προκειμÝνου με αυτÞ να επιτελÝσει το Ýργον του.

Μüνο με τη «σιγÞ» μποροýμε να επιτýχουμε την απομüνωσÞ μας απü τις εξωτερικÝς επιδρÜσεις, την γνþση του εντüς μας κüσμου και σε τελευταßα ανÜλυση, να επιτýχουμε το «Γνþθι σ’ αυτüν».
Ο Πυθαγüρας υπÞρξε ο πρþτος διδÜσκαλος της αυτογνωσßας. Ο Μýστης αυτüς επÝβαλλε πρακτικÜ στους μαθητÝς του την Üσκηση της αυτογνωσßας, διδÜσκοντας τις μυστηριακÝς αρετÝς της σιωπÞς και της εχεμýθειας. Εßναι γνωστü, üτι οι Πυθαγüρειοι Þσαν υποχρεωμÝνοι κατÜ τα πρþτα βÞματÜ τους, να σιωποýν επß μακρÜ Ýτη. Οι νεοφþτιστοι υποχρεοýντο, κατÜ τον ΙÜμβλιχο, να τηροýν επß πενταετßα αυστηρÞ και απüλυτη σιωπÞ. ΟνομÜζοντο «ακουστικοß» Þ «ακουσματικοß», γιατß Þσαν υποχρεωμÝνοι να παρακολουθοýν «εν σιγÞ», χωρßς να μιλοýν, μüνοι τους δε να ερευνοýν και να αναλýουν τα «ορþμενα και λεγüμενα». Με τις μυστηριακÝς αυτÝς αρετÝς της σιωπÞς και της εχεμυθεßας κατüρθωναν οι Πυθαγüρειοι να χρησιμοποιοýν θεληματικÜ το νου, την ηρεμßα, την αταραξßα και την αυτüβουλη κατεýθυνση της σκÝψεως, üπου απαιτεß η ηθικÞ και η λογικÞ και üχι üπου οδηγεß το συναßσθημα και η τυχαßα παρüρμηση απü τους εξωτερικοýς ερεθισμοýς.

ΤÝλος, με τις μυστηριακÝς αυτÝς αρετÝς επεδßωκαν και επετýγχαναν την καταστολÞ των ορμþν, επιθυμιþν, ορÝξεων και γενικÜ των παθþν και üλων üσων αποτελοýν εμπüδιο για την αυτογνωσßα.
Γιατß με την αυτογνωσßα οδηγοýμεθα σταθερüτερα προς την γνþση, της οποßας την ακρüτατη βαθμßδα κατÝχει η απροσπÝλαστη προς τον Üνθρωπο Σοφßα. Γιατß με την αυτογνωσßα φθÜνουμε προς τη δυνατÞ γαλÞνη και ηρεμßα πνεýματος και ψυχÞς, που αποτελοýν τις προûποθÝσεις ευτυχßας και οδηγοýμεθα προς την τελεßωση και την αγιüτητα, το μοναδικü αλλÜ και το ýψιστο σκοπü της γÞινης υπÜρξεως του ανθρþπου.
Εßναι ολßγοι, ελÜχιστοι, αλλÜ οι πλÝον εκλεκτοß, εκεßνοι που με ζÞλο και αυτοθυσßα επιδßδονται στη διεßσδυση και διερεýνηση των μýχιων πτυχþν του Εγþ με την αυτοσυγκÝντρωση, το διαλογισμü, τον στοχασμü και κατορθþνουν ν’ αξιοποιÞσουν τις ανεξÜντλητες δυνατüτητες του Εγþ των, προς ατομικÞ και πανανθρþπινη ωφÝλεια.

Σ’ αυτοýς ανÞκουν οι ΜεγÜλες Οντüτητες, οι Φιλüσοφοι, οι Μýστες, οι ¢γιοι, οι ΙδρυτÝς Θρησκειþν και οι ερευνητÝς τους. Αυτοß Ýχουν ανεγεßρει και εξακολουθοýν να ανεγεßρουν τους φÜρους του Πνευματικοý και Ηθικοý προσανατολισμοý και εßναι οι Üξιοι ευεργÝτες της ανθρωπüτητας.

Ο Ι  Μ. Παναγιωτüπουλος, στο βιβλßο του «Στοχασμüς και Λüγος» γρÜφει: «Η σιωπÞ εßναι το ανθρþπινο αδιÝξοδο. Εκεß κατοικεß ο Θεüς. Η σιωπÞ εßναι η πιο μεγÜλη αλÞθεια. Η σιωπÞ εßναι αθÜνατη ομορφιÜ. Και γι’ αυτü μας εßναι τüσο δýσκολο να εκφρÜσομε τη σιωπÞ, το πνεýμα της σιωπÞς, με το λüγο».
Το ßδιο Ýκανε και ο Χριστüς που αποσýρθηκε για αυτοσυγκÝντρωση στην Ýρημο, προσπαθþντας ταυτüχρονα ν’ απαλλαγεß απü τους πειρασμοýς της ýλης. Οι Μýσται αυτοß Üντλησαν τη σοφßα τους «εξ αυτþν» απü τη συγκÝντρωσÞ τους στον εαυτü τους και με εμβÜθυνση στην ßδια την ψυχÞ τους. Και στην ερημιÜ της ψυχÞς τους ανακÜλυψαν νÝο κüσμο, τον ενδüμυχο κüσμο του πνεýματος και των πνευματικþν αξιþν.
ΑναμφισβÞτητα, στη σειρÜ των ΜεγÜλων Ευεργετþν της ανθρωπüτητας, μßα απü τις πρþτες θÝσεις πρÝπει να παραχωρηθεß στους ερημßτες αυτοýς της ζωÞς, στους κοσμικοýς μοναχοýς της σκÝψεως, που σ’ üλες τις εποχÝς κατüρθωσαν με την αυτοσυγκÝντρωσÞ τους, να προχωρÞσουν βαθιÜ στα προβλÞματα του ανθρþπου, να πετÜξουν ψηλÜ, πÜνω απü τον κüσμο των φαινομÝνων, να αντικρßσουν Ýνα μÝρος απü την ουσßα του κüσμου, να φÝρουν το χαρμüσυνο μÞνυμα του Ουρανοý επÜνω στη γη και να λýσουν μερικÜ απü τα προβλÞματα που βασανßζουν τους συνανθρþπους των.

Ο ΜÝτερλιγκ Ýλεγε: «Διδαχθεßτε τη σιγÞ απü τις μÝλισσες. ΕργÜζονται αθüρυβα. Η σκÝψη, üπως και αυτÝς, λειτουργεß εν σιγÞ και η αρετÞ ασκεßται με την εχεμýθεια».
ΠραγματικÜ, στη σιγÞ της σκÝψεως εισδýουν οι ενδüμυχες συζητÞσεις, οι συνομιλßες με τον εαυτü μας, απü τις οποßες προβÜλλονται οι ορθÝς ιδÝες και με τις οποßες ο καθÝνας θα ανεγεßρει το οικοδüμημα των προσωπικþν του πεποιθÞσεων.
Ο Μýστης πÜντοτε σιωπÜ και αυτοσυγκεντρþνεται. ¸ως üτου οι ψυχÝς μÜθουν να μιλοýν, τα χεßλη μüνο θüρυβο κÜνουν. Και Ýργο του κÜθε μυημÝνου εßναι να καλλιεργεß τις ψυχÝς και να διδÜσκει πþς η ψυχÞ και üχι τα χεßλη να μιλοýν.
¢λλωστε ο πραγματικÜ μυημÝνος μπορεß να δρα χωρßς λüγια και δεν Ýχει ανÜγκη διαφημßσεων. ΘεμÝλιον των μυστικþν εταιρειþν εßναι ο χαρακτÞρας του ανθρþπου και ο χαρακτÞρας δεν αποκαλýπτεται με το θüρυβο και τη φλυαρßα, αλλÜ με τη συμπεριφορÜ εν «σιγÞ».

ΤÝλος, εßναι παραδεδεγμÝνο, üτι η «σιγÞ» εßναι η μεγαλýτερη αρετÞ, προκειμÝνου να συνεργασθεß κανεßς με Üλλους για την επßτευξη κÜποιου Ιεροý σκοποý, που μπορεß να ματαιωθεß Þ να υπονομευθεß απü τους αμαθεßς και κακüβουλους, αν περιÝλθει σε γνþση τους.

¸ργο των μυστικþν εταιρειþν εßναι η αλληγορικÞ διδασκαλßα των αληθειþν της φýσεως και η πρακτικÞ εφαρμογÞ της αρετÞς και των πιο αγνþν ηθικþν αρχþν και ακüμη, η αναζÞτηση και πραγματοποßηση του σκοποý της ανθρþπινης ζωÞς.

Σε αυτÝς τελεßται ψυχουργßα, δηλαδÞ κατεργασßα και τελειοποßηση ψυχþν με πρακτικÜ, αλλÜ αποτελεσματικÜ μÝσα, τα οποßα διαθÝτουν τα συστÞματα αυτÜ. ¸χει δε ανÜγκη να διεξÜγεται σε περιβÜλλον γαλÞνης, μακριÜ απü τα πÜθη και τα ανθρþπινα ελαττþματα και ειδικüτερα, εκεßνα της αλαζονεßας και της προκαταλÞψεως.
Η εξÝταση üμως, και η επιδßωξη της πραγματοποιÞσεως αυτþν των σκοπþν, συναντÜ πÜμπολλα και διÜφορα προσκüμματα στην αμýητη κοινωνßα, üπου, κατÜ κανüνα, επικρατοýν προλÞψεις, εγωισμοß και προκαλοýνται παρεξηγÞσεις.
Εßναι λοιπüν, αναμφισβÞτητο, üτι το Ýργο αυτü των μυστικþν εταιρειþν δεν μπορεß να συντελεßται φανερÜ, υπü τα üμματα και την επßδραση μßας κοινωνßας, στην οποßα κυριαρχοýν συνÞθως, η αμÜθεια και το χειρüτερο, η ημιμÜθεια, η κακßα, το υλικü συμφÝρον, η αλαζονεßα, η βßα και το ψεýδος.
ΑλλÜ και η φýση των συνεδριÜσεων των διαφüρων μυστικþν εταιρειþν εßναι τÝτοια, þστε οι μυημÝνοι κÜθε βαθμοý να μην μποροýν ν’ ανακοινþσουν τις δραστηριüτητÝς τους üχι μüνο σε μη μυημÝνους, αλλÜ ακüμη και σε μυημÝνους, οι οποßοι δεν Ýχουν προσεγγßσει τον ßδιο βαθμü μυÞσεως με αυτοýς. Διüτι υπÜρχει το ενδεχüμενο üχι μüνο να μην κατανοÞσουν το περιεχüμενο των τελετουργιþν και γενικþς, των μυστικþν δραστηριοτÞτων, αλλÜ και να το διαστρεβλþσουν, δια τον απλοýστατο λüγο üτι δεν Ýχουν ακüμη φθÜσει στην ανÜλογη ανÜπτυξη, που επιτυγχÜνεται σταδιακÜ και μεθοδικÜ με συνεχÞ μελÝτη και υπομονÞ.

Δεν πρÝπει να διαφεýγει της προσοχÞς μας, üτι το ßδιο συνÝβαινε και σε üλα τα αρχαßα ΜυστÞρια. ΑλλÜ και ο Χριστιανισμüς, κατÜ τα πρþτα μετÜ Χριστüν χρüνια, τηροýσε μυστικüτητα, üχι μüνο για τις τελετουργßες του, αλλÜ και για την ýπαρξÞ του. ¼ταν δε επρüκειτο κατÜ τις συγκεντρþσεις των πιστþν να τελεσθεß το μυστÞριο της «Θεßας ευχαριστßας», οι κατηχοýμενοι εκαλοýντο να απÝλθουν.

ΒλÝπομε λοιπüν, üτι και ο Χριστιανισμüς, καßτοι διακÞρυσσε τις υψηλüτερες και αγνüτερες ηθικÝς αρχÝς, πολλÜ εßχε να φοβηθεß απü τη μισαλλοδοξßα των τüτε αμαθþν ανθρþπων, που, τυφλωμÝνοι απü τα πÜθη τους, Þταν αδýνατο να δεχθοýν την ελεýθερη εξÜσκηση και εφαρμογÞ των Χριστιανικþν Αρχþν, οι οποßες προσÝβαλλαν το κοινωνικü θεμÝλιο του τüτε κüσμου.
¼πως ο Χριστιανισμüς, Ýτσι και κÜθε αλÞθεια Þ προοδευτικÞ τÜση υφßσταται πÜσης φýσεως διþξεις. Και αυτÝς ακüμη, οι καινοýργιες επιστημονικÝς θεωρßες υφßστανται την αντßδραση και τις Üδικες επικρßσεις των πολλþν.
Αυτü συμβαßνει γιατß ο ανθρþπινος εγωισμüς, η πηγÞ αυτÞ κÜθε κακßας, δε δÝχεται την ελεýθερη εκδÞλωση της σκÝψεως και της συνειδÞσεως του Üλλου ανθρþπου.
¸χοντας υπ´ üψει τα ανωτÝρω, οι μυστικÝς εταιρεßες ορθþς πρÜττουσες, φυλÜσσουν τα μυστικÜ τους, για να μη γßνουν αντιληπτÜ στους οφθαλμοýς των αμαθþν και αλαζüνων της αμυÞτου Κοινωνßας, που σκüπιμα Þ και αθÝλητα, τα κακοποιοýν και τα διαστρεβλþνουν.
Τις συνÝπειες αυτÝς απü τη διαρροÞ των Μυστικþν των Αρχαßων Μυστηρßων εßχαν υπ’ üψη τους οι Σοφοß της αρχαιüτητος, üταν διακÞρυτταν:
                     Ο μεν Πυθαγüρας: «Ου τα πÜντα τοις πÜσιν ρητÜ»,
                     Ο δε ΙπποκρÜτης: «Τα ιερÜ εüντα πρÞγματα ιεροßσιν ανθρþποισι δεßκνυται»,
                                            δηλ. «Τα ιερÜ πρÜγματα σε ιεροýς μüνον ανθρþπους αποκαλýπτονται».
Πιο κατηγορηματικÜ üμως, εßναι τα λüγια του Χριστοý: «Μη δüτε το ¢γιον τοις κυσß, μηδÝ βÜλητε τους μαργαρßτας υμþν Ýμπροσθεν των χοßρων, μηδÝποτε καταπατÞσωσι αυτοýς εν τις ποσßν αυτþν και στραφÝντες ρÞξωσι υμÜς».
Το θÝμα εßναι ανεξÜντλητο και μπορεß να εξετασθεß απü πολλÝς Üλλες πλευρÝς και πτυχÝς.
¼μως, ανεξÜρτητα απü üσα εξÝθεσα, πιστεýω üτι η τÞρηση της σιωπÞς και της εχεμýθειας εßναι υποχρÝωση για τον κÜθε Μýστη, που καθßσταται γι’ αυτüν ζÞτημα τιμÞς.
Εßναι δυνατüν ο αμýητος κüσμος να διαλαλεß τα üποια ΜυστικÜ γνωρßζει. Ο μυημÝνος üμως, ως σοβαρüς Üνθρωπος, που σÝβεται τις υποχρεþσεις του, οφεßλει να σιγεß απολýτως, δικαιþνων Ýτσι και το ΜεγÜλο Αθηναßο Κωμωδοποιü που εßπε: «ΟυδÝν σιωπÞς Ýστι χρησιμüτερον».
***

Aν θÝλετε να παρακολουθÞσετε σχετικÝς συζητÞσεις στην ΑγορÜ μας, χρησιμοποιÞστε το σýνδεσμο εδþ.
(Για να δημοσιεýσετε σχüλιü σας, θα πρÝπει να εγγραφεßτε.)

 

  < Προηγοýμενη

<< ¢ρθρα (κεντρικÞ)