< Προηγοýμενη

Χριστιανισμüς και ΝÝα ΕποχÞ

 


του

George Catlin

*********


Απü τις πλÝον δημοφιλεßς κοινοτοπßες στη χþρα μας, η σχÝση αντιπαλüτητας και αλληλοεξαßρεσης του Χριστιανισμοý με το ρεýμα της ΝÝας ΕποχÞς ζητÜ μια καινοýργια θεþρηση.  Η θρησκευτικÞ Ýνταση (Þ ο επιστημονικüς πατερναλισμüς) που χαρακτηρßζει συχνÜ τη διαπραγμÜτευση του θÝματος αποτρÝπει μια νηφÜλια και αντικειμενικÞ προσÝγγιση του φαινομÝνου της ΝÝας ΕποχÞς.  Μια τÝτοια θεþρηση εßναι üχι μüνο χρÞσιμη αλλÜ και αναγκαßα για την περßοδο πλανητικÞς αυτοσυνειδησßας στην οποßα εισερχüμαστε.  Χρüνιος μελετητÞς των δýο συστημÜτων σκÝψης, ηθικÞς, και πρακτικÞς, ο Δρ. Ψυχολογßας George Catlin προσφÝρει μια συγκριτικÞ θεþρηση που αποκαλýπτει θεμελιακÝς ομοιüτητες αλλÜ και ευκρινεßς διαφορÝς μεταξý τους.
Ο George Catlin, Ph.D. Ýχει διδÜξει Ψυχολογßα στο Amherst College και στο Carthage College.  Εßναι συγγραφÝας επιστημονικþν Üρθρων και, πρüσφατα, του βιβλßου the way to happiness (2004).  ΓαλουχÞθηκε σε Χριστιανικü περιβÜλλον κι Ýχει επß μακρüν μελετÞσει τις διδασκαλßες της ΝÝας ΕποχÞς.

Ilias Chrissochoidis, Ph.D. (Stanford University)

Στη διÜρκεια της αιþνιας αναζÞτησης του ανθρþπου για την κατανüηση του εαυτοý του και της σχÝσης του με τον κüσμο εßναι αναπüφευκτο και συνÜμα επιθυμητü, να αναδýονται καινοýργιες πτυχÝς στον ιστü καθιερωμÝνων σχολþν σκÝψης. Γνωρßζουμε απü την Ιστορßα, üτι ο Βουδδισμüς ξεπÞδησε εν μÝσω του Ινδουúστικοý πολιτισμοý• ο δε Χριστιανισμüς αναπτýχθηκε μÝσα σε Ýνα Ρωμαúκü και Ιουδαúκü περιβÜλλον. Και στις μÝρες μας, η επονομαζüμενη κßνηση της ΝÝας ΕποχÞς διαμορφþνεται στους κüλπους μιας κατεξοχÞν Ιουδαιο-ΧριστιανικÞς κοινωνßας. ¸χει μÜλιστα αρχßσει να διαφοροποιεßται αποκτþντας διακριτÝς σημασßες κατÜ Üτομο. ¼πως üμως, συμβαßνει και με τις καθιερωμÝνες θρησκεßες του καιροý μας, η κßνηση της ΝÝας ΕποχÞς εδρÜζεται σε Ýναν αναγνωρÞσιμο πυρÞνα βασικþν διδασκαλιþν. Οι διδασκαλßες αυτÝς, μαζß με τις καßριες διδαχÝς του Χριστιανισμοý, αποτελοýν τη βÜση για το παρüν δοκßμιο.
ΔεδομÝνου üτι γενικÜ, η κßνηση της ΝÝας ΕποχÞς εßναι λιγüτερο κατανοητÞ απü ü,τι ο Χριστιανισμüς, θα δοθεß σχετικÜ περισσüτερη Ýμφαση στην επεξÞγησÞ της. Τοýτη η Ýμφαση ωστüσο, σε καμμßα περßπτωση δεν πρÝπει να ληφθεß ως μεροληψßα. Ο συγγραφÝας τρÝφει βαθý σεβασμü για τις βασικÝς διδασκαλßες αμφüτερων των συστημÜτων σκÝψης. ΕυκρινÝστερη κατανüησÞ τους εßναι ο μοναδικüς σκοπüς του παρüντος Üρθρου.
ΑπαρχÝς
Απü ποý πηγÜζουν οι κεντρικÝς ιδÝες και τα ιδανικÜ του Χριστιανισμοý και της ΝÝας ΕποχÞς; Η πιο εýκολη απÜντηση και για τα δýο θα μποροýσε να εßναι: γραπτÜ κεßμενα. Ο Χριστιανισμüς βασßζεται στα ΕυαγγÝλια—στην ΚαινÞ ΔιαθÞκη πιο συγκεκριμÝνα. ΟπωσδÞποτε, τα καßρια στοιχεßα της ΚαινÞς ΔιαθÞκης εßναι οι αναφορÝς στη ζωÞ του Ιησοý, που περιÝχονται στα ΕυαγγÝλια των Ματθαßου, ΜÜρκου, ΛουκÜ και ΙωÜννη, αλλÜ και στις επιστολÝς του Αποστüλου Παýλου, στη βÜση των οποßων η Εκκλησßα εν πολλοßς δημιουργÞθηκε. Η πρþιμη εκκλησßα επßσης, εγκολπþθηκε την ΙουδαúκÞ Βßβλο, η οποßα Ýγινε γνωστÞ ως ΠαλαιÜ ΔιαθÞκη. Σ’ αυτü το κεßμενο βασßζεται κατÜ πολý η χριστιανικÞ σκÝψη σχετικÜ με τη φýση του ανθρþπου και την καταβολÞ του κακοý.
ΠηγÝς
Η ΚαινÞ ΔιαθÞκη αποτελεß Ýνα σχετικÜ βραχý κεßμενο, που Ýχει υποβληθεß σε ερμηνευτικÞ επεξεργασßα εδþ και χιλιÜδες χρüνια. Απü αυτÞ τη διαδικασßα προÝκυψε ο τερÜστιος αριθμüς (22,000 κατÜ Ýναν υπολογισμü) των Χριστιανικþν εκκλησιþν, σεκτþν και αιρÝσεων στις μÝρες μας. Παρ' üλο που οι διαφορÝς μεταξý των ομÜδων αυτþν εßναι σημαντικÝς, το παρüν Üρθρο δεν μπορεß φυσικÜ να διαπραγματευτεß την ΧριστιανικÞ σκÝψη σε üλο της το εýρος.  Θα επικεντρωθεß μÜλλον, σε κÜποιες βασικÝς διδαχÝς του Χριστιανισμοý, χωρßς να παραγνωρßζει, üτι πολλÝς απü αυτÝς δεν σχετßζονται Üμεσα με ü,τι ξÝρουμε για τη ζωÞ και τη διδασκαλßα του Ιησοý.
Σε αντßθεση με τον Χριστιανισμü, η ΝÝα ΕποχÞ βασßζεται σε εκτενÝστατα κεßμενα, που δεν Ýχουν ακüμη υποβληθεß σε σημαντικÞ ερμηνευτικÞ επεξεργασßα. Η ΕλÝνα Πετρüβνα ΜπλαβÜτσκυ εισÞγαγε στη Δýση τις κεντρικÝς ιδÝες της ΝÝας ΕποχÞς στις 1,500 σελßδες της ΜυστικÞς Δοξασßας, που δημοσιεýτηκε το 1888. Η ßδια γραμμÞ σκÝψης αναπτýχθηκε περαιτÝρω στους 24 τüμους των διδασκαλιþν της Αλßκης Α. ΜπÝúλυ, που γρÜφτηκαν μεταξý 1919 και 1949. Τα δýο αυτÜ Ýργα μαζß συνιστοýν την πηγÞ των διδασκαλιþν της ΝÝας ΕποχÞς.


ΔιδÜσκαλοι της Σοφßας
Οýτε η ΜπÝιλυ, οýτε η ΜπλαβÜτσκυ ισχυρßστηκαν ποτÝ, üτι οι ιδÝες στα βιβλßα τους προÝρχονται απü τις ßδιες. ΑντιθÝτως, και οι δýο αναφÝρονται σε εκτενεßς επαφÝς που εßχαν με κÜποιους τÝλειους πεφωτισμÝνους ΔιδασκÜλους της Σοφßας—Üτομα που η διαßσθηση, αγÜπη, γνþση και ικανüτητÝς τους λÝγεται üτι υπερβαßνουν κατÜ πολý ακüμα κι εκεßνες των πλÝον χαρισματικþν μελþν της ανθρωπüτητας [Πολλοß Üλλοι Ýχουν καταγρÜψει επικοινωνßες με τους ΔιδασκÜλους της Σοφßας.  Σε αρκετÝς περιπτþσεις οι περιγραφÝς τους συμπßπτουν μ’ αυτÝς της ΜπλαβÜτσκυ και της ΜπÝúλυ, ενþ σε Üλλες φαßνεται ν’ αποτελοýν μÜλλον αποκýημα φαντασßας]. Η ΜπλαβÜτσκυ φÝρεται να Ýχει μελετÞσει με τους ΔιδασκÜλους σε μια σειρÜ ταξιδιþν της στην ¢πω ΑνατολÞ, η δε ΜπÝúλυ εßχε συχνÝς επαφÝς μ’ Ýναν απü αυτοýς, ο οποßος υπαγüρευσε τα περισσüτερα απü τα βιβλßα που φÝρουν τ’ üνομÜ της.
Η ýπαρξη τÝτοιων ΔιδασκÜλων αποτελεß ßσως, τη βασικüτερη απü τις δοξασßες της ΝÝας ΕποχÞς. Και üπως θ’ αναφερθεß παρακÜτω, η αναγνþριση της παρουσßας τους ως συνδετικοý κρßκου μεταξý της ανθρωπüτητας και του Θεοý συνιστÜ τον κεντρικü Üξονα της σκÝψης της. Υπü αυτÞ τη θεþρηση, η ΝÝα ΕποχÞ φαßνεται να παρουσιÜζει κοινÜ στοιχεßα με τον Χριστιανισμü. ΘεμÝλιο της Εκκλησßας αποτελεß επßσης, η αναγνþριση του Ιησοý και της διαμεσολαβητικÞς σχÝσης του με το Θεü και την ανθρωπüτητα. ΑλλÜ üπως ακριβþς ο μÝσος Χριστιανüς δεν Ýχει Üμεση φυσικÞ εμπειρßα του Ιησοý, Ýτσι και ο υποστηρικτÞς της ΝÝας ΕποχÞς δεν Ýχει Üμεση φυσικÞ εμπειρßα των ΔιδασκÜλων της Σοφßας. Και οι δýο βασßζονται σε αναφορÝς αξιüπιστων τρßτων, οι οποßες εμπνÝουν Þ και διαπλÜθουν τις προσωπικÝς τους αντιλÞψεις για τον κüσμο και τη φýση της ζωÞς.

ΚεντρικÝς Διδασκαλßες
Δýο καßριες ιδÝες διαποτßζουν τον Χριστιανισμü: δικαιοσýνη και αγÜπη.  Η ΧριστιανικÞ Ýμφαση στη δικαιοσýνη συνδÝεται κυρßως με τη ΔυτικÞ (ΚαθολικÞ) Εκκλησßα και θα περιγραφεß παρακÜτω στη συζÞτηση περß σωτηρßας.  Η ιδÝα που θα εξεταστεß εδþ εßναι αυτÞ της αγÜπης, που κατÝχει κεντρικÞ θÝση στην παρÜδοση της ΑνατολικÞς Ορθüδοξης Εκκλησßας, καθþς αποτελεß μια καλÞ αφετηρßα για τη σýγκριση των δýο συστημÜτων.  Ιδιαßτερα στο πλαßσιο των πρþιμων Ανατολικþν Εκκλησιþν, ο Θεüς κατανοεßται ως ευπρüσιτος και εμπεριÝχων.  Η αμαρτßα γι’ αυτÝς δεν Þταν τüσο πολý ζÞτημα παραβßασης ενüς δικανικοý κþδικα üσο απþλειας ταýτισης με την εσωτερικÞ φýση μας, τη δημιουργημÝνη κατ’ εικüνα Θεοý. Στην τÝλεια σχÝση του με το Θεü, ο Ιησοýς αναγνωρßζεται απü üλους τους Χριστιανοýς ως η τÝλεια ενσÜρκωση της αγÜπης. Οι πιο σημαντικÝς εντολÝς του στην ανθρωπüτητα Þταν αγÜπη προς τον Θεü και τον πλησßον.

ΡωμαλÝα ΑγÜπη
Η αγÜπη που ο Ιησοýς επÝδειξε, Þταν Ýμπρακτη και γενναßα. ΘερÜπευσε τους αρρþστους, εμψýχωσε τους αδýνατους και δε λογÜριασε ποτÝ το προσωπικü κüστος στην παρουσßαση των διδασκαλιþν του. Μολüνοτι σßγουρα αυτοß που τον πλαισßωναν, υπÞρξαν κÜποτε αποπροσανατολισμÝνοι και απογοητευμÝνοι απü τη συμπεριφορÜ του, απü τη δικÞ μας μακρινÞ οπτικÞ γωνßα η αδιÜλειπτη αγÜπη του εßναι καταφανÞς.
Η ßδια αυτÞ ιδÝα της Ýμπρακτης αγÜπης βρßσκεται επßσης, στην καρδιÜ των διδασκαλιþν της ΝÝας ΕποχÞς, üπως κωδικοποιοýνται απü την ΜπλαβÜτσκυ και την ΜπÝιλυ. Ο Θιβετανüς ΔιδÜσκαλος, τις ιδÝες του οποßου κατÝγραψε η τελευταßα, επανειλλημÝνως βεβαßωσε üτι η μüνη πραγματικÞ αμαρτßα εßναι η αßσθηση της χωριστικüτητας—η Ýλλειψη αγÜπης—μεταξý ανθρþπων και μεταξý του ανθρþπου και του Θεοý. Στην τελευταßα του επιστολÞ προς μßα ομÜδα σπουδαστþν, με τους οποßους εßχε συνεργαστεß στενÜ για πολλÜ χρüνια, συνüψισε το κεντρικü θÝμα της διδασκαλßας του αλλÜ και των καθηκüντων τους. Οι κατακλεßδες παρÜγραφοι απü την επιστολÞ αυτÞ παραθÝτονται εδþ εκτενþς, καθþς συμπυκνþνουν το πνεýμα και τη φιλοσοφßα της ΝÝας ΕποχÞς.

¹ττα του Ολοκληρωτισμοý
«Ο Ýμπρακτος σκοπüς που πρÝπει να διατηροýν πÜντοτε στο μυαλü και την καρδιÜ τους üλοι üσοι αγαποýν τους συνανθρþπους τους και υπηρετοýν την ΠνευματικÞ Ιεραρχßα [«ΠνευματικÞ Ιεραρχßα» εßναι μια Üλλη ονομασßα για τους ΔιδασκÜλους της Σοφßας, μια ομÜδα τελεßων πεφωτισμÝνων ατüμων που λÝγεται üτι κατοικοýν σε απüμακρες ερÞμους και βουνοστοιχßες του κüσμου. Οι υπÜρχουσες περιγραφÝς τους φÝρουν να εργÜζονται κυρßως εσωτερικÜ—καθοδηγþντας και επιβλÝποντας την ανθρþπινη εξÝλιξη, και με το να διοχετεýουν ιδÝες και ενÝργεια στον κüσμο μÝσω μιας απüκρυφης επιστÞμης, την οποßα Ýχουν κατακτÞσει στη διÜρκεια των αιþνων], εßναι η Þττα του ολοκληρωτισμοý. Δεν αναφÝρομαι απλþς στην Þττα του κομμουνισμοý, αλλÜ στην Þττα αυτÞς της ßδιας της σκοτεινÞς μεθüδευσης που οδηγεß στην επιβολÞ ιδεþν και η οποßα ως μÝθοδος μπορεß να χρησιμοποιεßται απü διαφορετικÜ Ýθνη και εκκλησßες οπουδÞποτε, üπως ακριβþς απü την ΣοβιετικÞ ¸νωση. Αυτü εßναι που αποκαλοýμε ολοκληρωτισμü. Θα σας ζητοýσα να διατηρÞσετε ξεκÜθαρα αυτÞ τη διÜκριση στο μυαλü σας. Ο Ýμπρακτος σκοπüς σας εßναι η Þττα üλων üσων παραβιÜζουν την ελεýθερη βοýληση και τα οποßα διατηροýν την ανθρωπüτητα σε Üγνοια. ΑφορÜ εξßσου κÜθε καθιερωμÝνο σýστημα σκÝψης, Καθολικü Þ Προτεσταντικü—το οποßο επιβÜλλει τις ιδÝες και τη θÝλησÞ του πÜνω στους υποστηρικτÝς του. Ο ολοκληρωτισμüς συνιστÜ τη βÜση του κακοý σÞμερα και συναντÜται σε üλα τα συστÞματα διακυβÝρνησης και εκπαßδευσης, συναντÜται εξßσου στο σπßτι και την κοινωνßα. Δεν αναφÝρομαι εδþ στους νüμους που καθιστοýν δυνατÝς και πÜνω σε ορθÞ βÜση τις ομαδικÝς σχÝσεις. ΤÝτοιοι νüμοι εßναι απαραßτητοι για την κοινοτικÞ και την εθνικÞ ευλειτουργßα και δεν εßναι απü τη φýση τους ολοκληρωτικοß. ΑναφÝρομαι μÜλλον, στην επιβολÞ της θÝλησης των λßγων πÜνω στη συνολικÞ μÜζα των ανθρþπων. Η Þττα αυτÞς της ανεπιθýμητης τÜσης οπουδÞποτε κι αν βρßσκεται, αποτελεß τον συγκεκριμÝνο πρακτικü σας σκοπü.

«Ο πνευματικüς σας σκοπüς εßναι η καθιÝρωση της βασιλεßας του Θεοý. ¸να απü τα πρþτα βÞματα προς αυτÞ την κατεýθυνση εßναι η προετοιμασßα των ανθρþπων για την αποδοχÞ της επικεßμενης επανεμφÜνισης του Χριστοý. ΠρÝπει να πεßτε στους ανθρþπους οπουδÞποτε, üτι οι ΔιδÜσκαλοι και οι μαθητÝς τους εργÜζονται δραστÞρια για να φÝρουν τÜξη απü το χÜος. ΠρÝπει να τους πεßτε üτι υπÜρχει Θεúκü ΣχÝδιο και üτι τßποτα δεν μπορεß να σταματÞσει την πραγματοποßηση αυτοý του Σχεδßου. ΠρÝπει να πεßτε στους ανθρþπους, üτι η ΠνευματικÞ Ιεραρχßα υπÜρχει και üτι Ýχει υπÜρξει για χιλιÜδες χρüνια και αποτελεß την Ýκφραση της συμπυκνωμÝνης σοφßας των αιþνων. ΠÜνω απ’ üλα, πρÝπει να τους πεßτε üτι ο Θεüς εßναι αγÜπη, üτι η Ιεραρχßα εßναι αγÜπη και üτι ο Χριστüς επιστρÝφει απü αγÜπη για τον Üνθρωπο».

Αλßκη Α. ΜπÝιλυ, Η Εξωτερßκευση της ΠνευματικÞς Ιεραρχßας (New York: Lucis Publishing Company), σσ. 700-701.
ΠολλÜ σημεßα στο ανωτÝρω απüσπασμα—δηλωμÝνα Þ υπονοοýμενα—χρειÜζονται περαιτÝρω εξÞγηση. Πρþτον, η αγÜπη εßναι το κεντρικü θÝμα της ΝÝας ΕποχÞς, üπως ακριβþς και στο μÞνυμα του Χριστιανισμοý. ΑγÜπη εßναι η φýση του Θεοý και της Ιεραρχßας. ΑγÜπη εßναι η σχÝση του Χριστοý με την ανθρωπüτητα και αγÜπη εßναι η δýναμη που ο Θιβετανüς ελπßζει να γßνει το κßνητρο για τους μαθητÝς του. Επßσης, üπως και με τη ΧριστιανικÞ θεþρηση του Ιησοý, ο Θιβετανüς μιλÜ για μια δυναμικÞ αγÜπη, που παρωθεß σε πρÜξη. ΕπειδÞ αγαποýν, τα μÝλη της ΠνευματικÞς Ιεραρχßας Ýχουν πÜντοτε εργαστεß, üπως και η ανθρωπüτητα πρÝπει να εργαστεß. Μια παθητικÞ, αναποτελεσματικÞ αγÜπη δεν εßναι σε καμμßα περßπτωση το ιδανικü της ΝÝας ΕποχÞς. Ο Θιβετανüς γρÜφει κÜπου αλλοý, üτι «ανÞκει κανεßς στο Ýργο που πρÝπει να γßνει». ΠρÜγματι, τα τελευταßα του δημοσιευμÝνα λüγια προς την ομÜδα μαθητþν γýρω απü την Αλßκη ΜπÝúλυ Þταν «εργαστεßτε, αδελφοß μου».
Ποιο εßναι το Ýργο που πρÝπει να γßνει; Το απüσπασμα δεν μποροýσε να εßναι πιο ξεκÜθαρο εδþ. Η ΝÝα ΕποχÞ αναγνωρßζει απολýτως Ýνα θεúκü παρüν στο κÝντρο κÜθε ανθρþπινης ýπαρξης. Το Üτομο πρÝπει να Ýχει τη δυνατüτητα να ανακαλýψει και να εκφρÜσει αυτü το παρüν. ΚÜθε σýστημα που παραβιÜζει την ελεýθερη βοýληση του ανθρþπου με την επιβολÞ σχημÜτων σκÝψης και συμπεριφορÜς, αντιμετωπßζεται ως ολοκληρωτικü και επομÝνως χρειÜζεται ν’ αντικαταστηθεß.
Ελευθερßα και Υπευθυνüτητα
Αξßζει να σημειþσουμε εδþ, üτι ο Θιβετανüς δεν εξαιρεß οýτε τις δικÝς του ιδÝες απü αυτÞν την προτροπÞ. ¼λα του τα βιβλßα αρχßζουν με μια δÞλωση, που προκαλεß τον αναγνþστη να διακρßνει την αξßα τους. «Τα βιβλßα που Ýχω γρÜψει μπορεß Þ üχι να εßναι ορθÜ, αληθÞ και χρÞσιμα. Σ’ εσÜς επαφßεται να εξακριβþσετε την αλÞθεια τους μÝσα απü ορθÞ πρÜξη και την Üσκηση της διαßσθησης». Η ΜπÝιλυ, η ΜπλαβÜτσκυ και οι ΔιδÜσκαλοß τους οποßους αντιπροσωπεýουν, δε δεßχνουν καμμßα διÜθεση να δημιουργÞσουν ακολουθßες «πιστþν». ΕπιμÝνουν μÜλλον, σε μια διαδικασßα αυτο-ανακÜλυψης ελευθÝρως επιλεγμÝνη, η οποßα οδηγεß το Üτομο σε αληθινÞ λýτρωση.
Η ßδια Ýμφαση στην ελευθερßα συναντÜται ξεκÜθαρα επßσης, στην ΧριστιανικÞ σκÝψη. Ο Θεüς Ýχει προικÞσει τον Üνθρωπο με ελεýθερη βοýληση και ακριβþς στην Üσκηση αυτÞς της ελευθερßας καλεßται ο τελευταßος, να βρει και να εκφρÜσει αληθινÞ αγÜπη για το Θεü. Αντιστρüφως, η ΧριστιανικÞ κατανüηση του Κακοý, που θα συζητηθεß πιο ολοκληρωμÝνα παρακÜτω, βασßζεται πÜνω στην κατÜχρηση της ελευθερßας. Στην ΚαινÞ ΔιαθÞκη τÝλος, ο Ιησοýς τονßζει «Θα γνωρßσετε την αλÞθεια και η αλÞθεια θα σας ελευθερþσει». ΑυτÞ η δÞλωση, üπως και πολλÝς Üλλες στη Βßβλο, καταγρÜφεται με σεβασμü απü τον Θιβετανü ΔιδÜσκαλο στα βιβλßα της ΜπÝιλυ. Φαßνεται δε, να συμπυκνþνει και το περιεχüμενο της δικÞς του δÞλωσης.
Η Φýση του Χριστοý
Η ΝÝα ΕποχÞ και ο Χριστιανισμüς συμμερßζονται επßσης, την πßστη στην κεντρικÞ θÝση του Χριστοý, σε ü,τι αφορÜ στην ανθρωπüτητα. ΔιαφÝρουν üμως, σημαντικÜ στην κατανüηση της φýσης Του. Για τους Χριστιανοýς ο Ιησοýς εßναι ο Ýνας και μοναδικüς Υιüς του Θεοý. ¸λαβε σÜρκα για τη σωτηρßα της ανθρωπüτητας και με τον σταυρικü Του θÜνατο κατÝστησε δυνατÞ τη δικÞ μας σωτηρßα. ΠεραιτÝρω, η ýστατη λýτρωση καθßσταται δυνατÞ με την αποδοχÞ του Ιησοý ως σωτÞρα της ανθρωπüτητας. Η επιστροφÞ Του αναμÝνεται με τη συντÝλεια του κüσμου, Ýνα γεγονüς που πολλοß αντιλαμβÜνονται üτι θα συμβεß στο απþτερο μÝλλον ýστερα απü Ýνα τερÜστιο αρμαγεδþνα στη Γη.
Ο Χριστüς Þ Παγκüσμιος ΔιδÜσκαλος για την εποχÞ μας φÝρει το προσωπικü üνομα ΜαúτρÝγια. Διατηρεß το αξßωμα του Χριστοý εδþ και χιλιÜδες χρüνια και θα συνεχßσει να το καταλαμβÜνει για τα επüμενα δýο χιλιÜδες πεντακüσια χρüνια. Ο ΜαúτρÝγια πιστεýεται üτι εργÜστηκε δια μÝσου του Ιησοý στα τελευταßα τρßα χρüνια της ζωÞς του στην Παλαιστßνη.

Η δεýτερη πτυχÞ του Χριστοý, üπως δÝχονται οι διδασκαλßες της ΝÝας ΕποχÞς, εßναι η ΧριστικÞ ΑρχÞ, το πνεýμα αγÜπης και ανÜτασης που θεωρεßται üτι διαπερνÜ το σýμπαν και βρßσκεται στις καρδιÝς üλων των ανθρþπων. ¼ταν αυτÞ η ΑρχÞ, δια μÝσου της εξελικτικÞς διαδικασßας, αφυπνßζεται στην ανθρþπινη καρδιÜ, μια δεýτερη γÝννηση λαμβÜνει χþρα και η πρüοδος του ατüμου στην ατραπü της τελεßωσης αρχßζει ουσιαστικÜ.


Επικεßμενη Προφητεßα
¼πως υποδηλþθηκε προηγουμÝνως, κεντρικÞ θÝση στις διδασκαλßες της Αλßκης ΜπÝιλυ Ýχει η επικεßμενη επανεμφÜνιση του Χριστοý. Στα βιβλßα της προτεßνεται, üτι το γεγονüς αυτü θα συμβεß κÜποια στιγμÞ προς το τÝλος του 20ου αιþνα. ΤουλÜχιστον Ýνας επιφανÞς εκπρüσωπος της ΝÝας ΕποχÞς ισχυρßζεται üτι η διαδικασßα για την επανεμφÜνιση του Χριστοý καθþς και Üλλων μελþν της ΠνευματικÞς Ιεραρχßας Ýχει Þδη αρχßσει. Η πιθανÞ απÞχηση ενüς τÝτοιου γεγονüτος σε μια περßοδο Üμεσης πλανητικÞς επικοινωνßας υπερβαßνει τη φαντασßα. Αν επρüκειτο να συμβεß με τρüπο που θα αναγνωριζüταν και αποδεχüταν απü Ýνα σημαντικü τμÞμα της ανθρωπüτητας, θα σÞμαινε οπωσδÞποτε την απαρχÞ μιας νÝας εποχÞς για τον πλανÞτη. Ο χρüνος θα δεßξει πüσο βÜσιμη εßναι αυτÞ η δεýτερη πτυχÞ σκÝψης της ΝÝας ΕποχÞς.
ΘεωρÞσεις του Αντß-Χριστου
Η χριστιανικÞ κατανüηση της ΔευτÝρας Παρουσßας εßναι στενÜ συνδεδεμÝνη με την ιδÝα του Αντß-Χριστου. ΙστορικÜ, ο üρος Ýχει χρησιμοποιηθεß για üλους üσοι καταφÝρθηκαν εναντßον του Χριστιανισμοý. Μεταξý τους συμπεριλαμβÜνονται οι αυτοκρÜτορες ΝÝρων και Φρειδερßκος Β´ καθþς και οι Ποντßφηκες ΒονιφÜτιος Η´ και ΙωÜννης ΙΒ´. Πολλοß Χριστιανοß ωστüσο, αναμÝνουν μια χαρισματικÞ προσωπικüτητα που θα Ýρθει στο προσκÞνιο στο τÝλος του χρüνου και θα παρερμηνευθεß απü πολλοýς ως ο αληθινüς Χριστüς.
Ο εναντιωτικüς ρüλος του Αντß-Χριστου ως προς τον Χριστü αντιμετωπßζεται με κÜπως διαφορετικü τρüπο στις διδασκαλßες της ΜπÝιλυ. Σε μια διαπραγμÜτευση του ρüλου της ΧριστικÞς αρχÞς ως «πλÜστη μορφþν για την Ýκφραση ζωÞς», ο Αντßχριστος περιγρÜφεται ως μια εξßσου θεßα δýναμη με προορισμü την καταστροφÞ εκεßνων των υλικþν μορφþν, που Ýχουν παýσει πλÝον να υπηρετοýν την Ýκφραση του θεßου.
«Εßναι απλþς, η απÝχθεια για το θÜνατο των μορφþν, που κÜνει τον Üνθρωπο, να θεωρεß το Ýργο του καταστροφÝως ως ‘διαβολικü’, üτι εναντιþνεται στη θεßα θÝληση και üτι εßναι ανατρεπτικü του θεúκοý σχεδßου. Η λÝξη «διαβολικü» αρμüζει πραγματικÜ, στο Ýργο των εκπροσþπων της μυστηριþδους εκεßνης δυνÜμεως, που ονομÜζουμε κοσμικü κακü και σε üσους ανταποκρßνονται σ’ αυτü, αλλÜ δεν εφαρμüζεται στο Ýργο του Αντßχριστου.»
Αλßκη Α. ΜπÝιλυ, ΕσωτερικÞ Ψυχολογßα 1, σσ. 74-75.
ΕπομÝνως, η ΝÝα ΕποχÞ αντιλαμβÜνεται τον Αντß-Χριστο ως ενÝργεια, üχι ως συγκεκριμÝνο Üτομο. Η ενÝργεια αυτÞ κατακερματßζει παρωχημÝνες υλικÝς μορφÝς για την προετοιμασßα του ανοικοδομητικοý Ýργου της ΧριστικÞς αρχÞς. Υπü αυτÞν την οπτικÞ γωνßα, οι πλεßστοι üσοι Χριστοß που θα εμφανßζονται πριν απü την πραγματικÞ ΔευτÝρα Παρουσßα, θα ιδωθοýν ως Üτομα, üχι ως εκφρÜσεις του Αντß-Χριστου, üπως αυτüς αναμÝνεται απü την ΧριστιανικÞ πλευρÜ.
Η οδüς της σωτηρßας
Τüσο η ΝÝα ΕποχÞ üσο και ο Χριστιανισμüς περιγρÜφουν μια «βασιλεßα των ουρανþν» και αποδÝχονται την Ýνταξη σ’ αυτÞν ως σκοπü της ανθρþπινης ζωÞς. Οι απüψεις τους üμως, διαφÝρουν σημαντικÜ ως προς την Ýδρα αυτÞς της βασιλεßας και τον τρüπο για την προσÝγγισÞ της. Η χριστιανικÞ θεþρηση αναπτýχθηκε στη διÜρκεια πολλþν αιþνων και σýμφωνα με κÜποιους, βρßσκεται σÞμερα σε μια κατÜσταση ýφεσης και ρευστüτητας. Η πρþιμη εκκλησßα αποδεχüταν σε μεγÜλο βαθμü μια σχετικÜ επικεßμενη ανÜσταση προνομιοýχων Χριστιανþν για μια βασιλεßα 1,000 χρüνων του Χριστοý. ΑνεξÜρτητα απü αυτÞν τη συλλογικÞ εμπειρßα, ο Χριστιανισμüς καλλιεργεß επßσης συγκεκριμÝνες προσδοκßες για ατομικÞ ζωÞ μετÜ θÜνατον. Η υπüσχεση εßναι για αιþνια ζωÞ με το Θεü με μüνη Üλλη επιλογÞ τον αιþνιο θÜνατο. Τα δýο αυτÜ σενÜρια φÝρεται να προηγοýνται της ΔευτÝρας Παρουσßας, μιας περιüδου üπου üλοι θα αναστηθοýν και θα οδηγηθοýν σε αιþνια ζωÞ Þ καταδßκη.
Κρßση
Δεν εßναι απολýτως ξεκÜθαρο ποιÜ θα εßναι τα κριτÞρια γι’ αυτÞν την κρßση. ΚατÜ μια Üποψη, 144,000 απü τους πλÝον πιστοýς Χριστιανοýς θα εισÝλθουν στη βασιλεßα των ουρανþν. Αυτοß υποτßθεται, Ýχουν προσεγγßσει περισσüτερο την εντολÞ του Ιησοý «να εßστε τÝλειοι üπως ο Θεüς εßναι τÝλειος». Ως δημιουργÞματα κατ’ εικüναν Θεοý, οι Χριστιανοß αποζητοýν να εκφρÜσουν αυτÞν την εσωτερικÞ τελειüτητα. Τοýτο βÝβαια συνεπÜγεται αποφυγÞ της αμαρτßας, εκπλÞρωση των ηθικþν υποχρεþσεων και αγÜπη προς τον πλησßον. ΕκφρÜζοντας το πνεýμα που χαρακτÞριζε την Εκκλησßα για αιþνες, ο ΜÝγας ΑθανÜσιος γρÜφει «ο Θεüς Ýγινε Üνθρωπος για να γßνουμε εμεßς θεοß».
Η ιδεÜ της κρßσης συμπληρþνει αυτÞν της προαναφρθεßσας αγÜπης ως Ýνα απü τα προσδιοριστικÜ χαρακτηριστικÜ του Χριστιανισμοý. Απü την ßδρυσÞ τους οι ΔυτικÝς (ΡωμαúκÝς) Εκκλησßες Ýδωσαν μεγαλýτερη Ýμφαση στο θÝμα της δικαιοσýνης, αντιμετωπßζοντας την σχÝση του Θεοý με τον Üνθρωπο κυρßως πÜνω σε δικονομικÞ βÜση. ¼πως και με τις Þδη υπÜρχουσες ΡωμαúκÝς και ΙουδαúκÝς παραδüσεις, ο Θεüς περιγραφüταν ως αυστηρüς κριτÞς. ΚατÜ την ερμηνεßα του Παýλου, που ο Αυγουστßνος ανÝπτυξε περαιτÝρω, η σωτηρßα Þταν ζÞτημα του να κριθεßς ενÜρετος. Το μυστÞριο της μετανοßας αναπτýχθηκε ως μÝσο δια του οποßου ο παραβÜτης μπορεß να αποκτÞσει ξανÜ ευνοúκÞ θÝση στην Εκκλησßα και προφανþς, στο Θεü.
ΕξιλÝωση δια του Χριστοý
Η ενÜρετη συμπεριφορÜ üμως, δεν εξαντλεß σε καμμßα περßπτωση το ζÞτημα της ΧριστιανικÞς σωτηρßας. ΕνÜρετοι και αμαρτωλοß, üλοι χρειÜζονται τη σωτηρßα του Χριστοý, ο οποßος Þρθε στον κüσμο για να σþσει την ανθρωπüτητα. Η εγκüσμια δυστυχßα σε συνÜρτηση με τον ΕσταυρωμÝνο Χριστü παßζουν σημαντικü ρüλο σ’ αυτü το ζÞτημα, ιδιαßτερα στην ΚαθολικÞ παρÜδοση. ΠαραπÝρα, κÜποιοι στην εκκλησßα πιστεýουν, üτι η εξιλεωτικÞ αγÜπη του Χριστοý εßναι τüσο δυνατÞ, þστε τελικÜ, üλοι θα σωθοýν ανεξαρτÞτως της ηθικÞς τους υπüστασης.
Απü την πλευρÜ της ΝÝας ΕποχÞς, η Βασιλεßα του Θεοý αποτελεß μια συνειδησιακÞ κατÜσταση, που τουλÜχιστον στη θεωρßα, εßναι προσβÜσιμη απü üλους τους ανθρþπους ανÜ πÜσα στιγμÞ. ΑποκτÜται μÝσω ελÝγχου πÜνω (και Üρα απελευθÝρωσης απü) τη διαρκÞ Ýλξη της φυσικÞς, συναισθηματικÞς και νοητικÞς ζωÞς του καθενüς. Με Üλλα λüγια, οι εγωκεντρικÝς, προσωπικÝς απαιτÞσεις του φυσικοý σþματος, οι τÜσεις της συναισθηματικÞς μας ζωÞς και η φλυαρßα του μυαλοý θεωροýνται πως αποσποýν την προσοχÞ απü την αληθÞ ταýτιση με την ψυχÞ, το θεúκü στοιχεßο στον πυρÞνα κÜθε ανθρþπινης ýπαρξης. ¼ταν αυτÝς οι κατþτερες τÜσεις τεθοýν υπü Ýλεγχο, τüτε αρχßζουμε την αναγνþριση του εαυτοý μας ως ψυχÞς και Üρα ως μÝλους της Βασιλεßας του Θεοý. Τüτε η συνεßδηση χαρακτηρßζεται απü αγÜπη, θÝληση και διανüηση του θεοý και κÜθε σκÝψη του χωριστικοý εαυτοý υποχωρεß στο παρασκÞνιο. ΛÝγεται, πως αν γνωρßζουμε τüσο λßγο γι αυτÞν τη συνειδησιακÞ κατÜσταση, εßναι επειδÞ ελÜχιστα μÝλη της ανθρωπüτητας Ýχουν εισÝλθει στο Βασßλειο αυτü.
ΕπανενσÜρκωση και ΚÜρμα
Σýμφωνα με τις διδασκαλßες της ΜπλαβÜτσκυ και της ΜπÝιλυ, η κατÜκτηση ψυχικÞς συνεßδησης απαιτεß χιλιÜδες ενσαρκþσεις, αλλÜ στις τελευταßες δþδεκα περßπου ζωÝς πραγματοποιεßται εξαιρετικÞ επιτÜχυνση. Στο στÜδιο αυτü της ατραποý βρßσκονταν ψυχÝς üπως του ΛεονÜρντο ντα Βßντσι, του Αγßου Φραγκßσκου και του ΑβραÜμ Λßνκολν. Στη ζωÞ ατüμων üπως ο Χριστüς, ο Βοýδας και ο Κομφοýκιος βλÝπουμε την πλÞρη Ýκφραση της Βασιλεßας του Θεοý, την αποκορýφωση της ατραποý για την ανθρωπüτητα. ΠÝρα απü αυτü το στÜδιο, οι πεφωτισμÝνοι ΔιδÜσκαλοι λÝγεται üτι συνεχßζουν την εξελεκτικÞ τους πορεßα—üπως κÜθε τι στο σýμπαν—προς ακüμα πιο ολοκληρωμÝνες εκφρÜσεις του Θεοý.
Πολλοß ιστορικοß πιστεýουν, üτι η μετενσÜρκωση αποτελοýσε üντως μÝρος της κοσμοθεþρησης του Ιησοý. Η διδασκαλßα αυτÞ μεταβιβÜστηκε απü τον πατÝρα της πρþιμης Εκκλησßας, ΩριγÝνη (185-253). Στην ΠÝμπτη ΟικουμενικÞ Σýνοδο της Κωνσταντινοýπολης (533) ωστüσο, με τον ΠÜπα Βιγκßλιους απüντα σε Ýνδειξη διαμαρτυρßας, ο ΑυτοκρÜτορας Ιουστινιανüς κατüρθωσε να επιβληθεß ανÜθεμα σε üλες αυτÝς τις διδασκαλßες για δικοýς του προσωπικοýς λüγους. (Βλ. The Catholic Encyclopedia.)
Ως ενδεικτικÜ στοιχεßα για την αποδοχÞ της μετενσÜρκωσης απü τον Ιησοý θεωροýνται οι επανειλλημÝνες αναφορÝς του στον ΙωÜννη τον ΒαπτιστÞ ως Ηλßα (Ματθ. 11:13-14, 16:15), αλλÜ και η φυσιολογικÞ πρüσληψη της ερþτησης για τα αßτια της εκ γενετÞς τýφλωσης (ΙωÜννη 9:2-3). Και τα δýο αποσπÜσματα υποδεικνýουν τη μετενσÜρκωση περισσüτερο ως υπüβαθρο, παρÜ ως συγκεκριμÝνη διδασκαλßα.
Μια αντανÜκλαση της ΧριστιανικÞς θεþρησης της κρßσης βρßσκεται στην αποδοχÞ απü τη ΝÝα ΕποχÞ του Νüμου του ΚÜρμα, ως κýριου παρÜγοντα για την πρüοδο στην ατραπü. Η ουσßα αυτοý του Νüμου περιγρÜφεται επιτυχþς στο βιβλικü ρητü «ü,τι σπεßρεις, θα θερßσεις». ΚÜθε δρÜση (σκÝψη, λüγος και πρÜξη) δημιουργεß αποτελÝσματα στον κüσμο και τοýτα—θετικÜ Þ αρνητικÜ—επιστρÝφουν τελικÜ στην πηγÞ τους. Η διαδικασßα δεν εßναι καθüλου Üμεση. ΣημαντικÜ γεγονüτα στη διÜρκεια μιας ζωÞς κατανοοýνται συχνÜ ως το αποτÝλεσμα αιτßων απü προηγοýμενες ζωÝς. Επßσης, καθþς η προσωπικüτητα εκλεπτýνεται διαδοχικÜ και τßθεται üλο και περισσüτερο υπü την επßδραση της ψυχÞς, αρχÝγονο αρνητικü κÜρμα απελευθερþνεται για να «καεß» απü το ενσαρκωμÝνο Üτομο. Η ατραπüς λοιπüν, γßνεται Ýτσι βαθýτερη προς το τÝλος της.
ΑπαρχÝς της Ανθρωπüτητας
Οι δýο πλευρÝς υποστηρßζουν αρκετÜ διαφορετικÝς παραστÜσεις για τη γÝννηση της ανθρωπüτητας, οι οποßες συναρτþνται σε σημαντικü βαθμü με την αντßστοιχη κατανüηση των σημερινþν μας συνθηκþν. Η ιστορßα της ΧριστιανικÞς Δημιουργßας εßναι ευρÝως γνωστÞ. ΚατÜ την Ýκτη ημÝρα ο Θεüς δημιοýργησε τον ΑδÜμ, Ýνα σχετικÜ τÝλειο Üνθρωπο δßχως καμμßα αßσθηση χωριστικüτητας απü το δημιουργü του. Στο τÝλος üμως, Ýπεσε μαζß με τη σýντροφü του Εýα στα δßχτυα του Διαβüλου, κατανÜλωσε τον απαγορευμÝνο καρπü και εκδιþχτηκε απü τον ΚÞπο της ΕδÝμ. Σημεßο κλειδß εδþ, εßναι üτι η Πτþση απο τον ΠαρÜδεισο, θεωρεßται ως αποτÝλεσμα της απειθαρχßας προς τη θεúκÞ βοýληση. ¸τσι, η σýγχρονη ανθρωπüτητα συνιστÜ παρÜγωγο του προπατορικοý αμαρτÞματος — χωριστικüτητας απü τον ΠατÝρα, απü την οποßα αγωνιζüμαστε αιωνßως να ξεφýγουμε.
«Πτþση» Þ «ΚÜθοδος»;
Η ΜπλαβÜτσκυ και η ΜπÝιλυ προσφÝρουν μια παρüμοια ιστορßα με πολý διαφορετικÝς üμως συσχετßσεις. Απü την οπτικÞ τους γωνßα, η ανθρωπüτητα üντως κατÝβηκε απü μια κατÜσταση σχετικÞς Ýνωσης με τον Θεü, αλλÜ αυτÞ η κÜθοδος Þταν τελεßως προγραμματισμÝνη στο σχÝδιο του Θεοý. Η εικüνα που παρουσιÜζουν εßναι αυτÞ της θυσßας: ψυχÝς που κατεβαßνουν εθελοντικÜ στη χωριστικüτητα και ταýτιση με την ýλη με απþτερο σκοπü να φÝρουν αυτÞν την ýλη σε ταýτιση με το πνεýμα. ΛÝγεται, üτι στη διÜρκεια μιας ολüκληρης εποχÞς, οι ψυχÝς αποζητοýσαν να Ýχουν στÝρεα, φυσικÞ, χωριστικÞ ενσÜρκωση. Στη συνÝχεια και Ýχοντας αποκτÞσει το βαθýτερο επßπεδο ενÝλιξης Þ ταýτισης με την ýλη, Üρχισε το μακρý εξελικτικü ταξßδι στο οποßο παßρνουμε μÝρος. Οι ψυχÝς συνεχßζουν να ενσαρκþνονται, αλλÜ τþρα ο σκοπüς εßναι η προσωπικüτητα να βρει τον δρüμο της πßσω στην ταýτιση με την ψυχÞ και δια μÝσου της ψυχÞς πßσω στο Θεü.
O Εωσφüρος
Οι διαφορετικÝς αυτÝς θεωρÞσεις της Δημιουργßας σχετßζονται με ανÜλογες διαφορÝς ως προς την κατανüηση του Εωσφüρου. Οι ιστορικοß συμφωνοýν üτι το üνομα Εωσφüρος δÞλωνε αρχικÜ τον πλανÞτη Αφροδßτη, το πρωινü αστÝρι και φορÝα φωτüς, που χρησιμοποιÞθηκε αλληγορικÜ για πολυÜριθμα βιβλικÜ πρüσωπα, απü τον ΒασιλιÜ της Βαβυλþνας ως τον ßδιο τον Χριστü. Ωστüσο, μια αναφορÜ στο «πρωινü Üστρο, το αστÝρι της αυγÞς» στο Βιβλßο του ΗσαÀα στην ΠαλαιÜ ΔιαθÞκη μεταφρÜστηκε ως «Lucifer» απü τον ¢γιο Ιερþνυμο τον 4ο αιþνα μ.Χ.. Απü τüτε και στη διÜρκεια των αιþνων μια μεταμüρφωση σημειþθηκε ως προς την ερμηνεßα του αποσπÜσματος. Ο Lucifer Ýγινε διαδοχικÜ γνωστüς ως Ýνας αποστÜτης Üγγελος και τελικÜ ειδþθηκε ως συνþνυμο του Διαβüλου. ¸τσι, απü «φορÝας του φωτüς» το üνομα Ýφτασε να σημαßνει τον «πρßγκιπα του σκüτους».
Αυτü το κεφÜλαιο στην ΧριστιανικÞ θεολογßα θα εßχε μικρÞ σημασßα για το παρüν θÝμα, αν η ΜπλαβÜτσκυ δεν το εßχε επιλÝξει ως τßτλο του περιοδικοý της ΘεοσοφικÞς Εταιρεßας, Lucifer. Η ΜπλαβÜτσκυ υπερασπßστηκε εκτενþς την επιλογÞ αυτÞ σ’ Ýνα Üρθρο στο περιοδικü («What’s in a Name», ΣεπτÝμβριος 1887). Επιχειρηματολüγησε, üτι το üνομα «Lucifer» σημαßνει ακριβþς «φορÝας του φωτüς» (απü το lux, lucis, «φως» και το ferre «φÝρω») που περιγρÜφει σαφþς το ρüλο του περιοδικοý. ΠαραπÝρα, η κακοπροαßρετη σýνδεση του Εωσφüρου με το διÜβολο Þταν ακριβþς το εßδος της προκατειλημμÝνης παρανüησης που ζητοýσε να διαλýσει. Δυστυχþς, η προσπÜθειÜ της δεν υπÞρξε εντελþς πετυχημÝνη και σε κÜποια κÝντρα η ΜπλαβÜτσκυ και κατοπινοß συγγραφεßς της ΝÝας ΕποχÞς, που προσπÜθησαν να αναφερθοýν στο ßδιο ζÞτημα, αντιμετωπßζονται ως υπερασπιστÝς του Διαβüλου. Πρüκειται απλþς, για παρεξÞγηση βασισμÝνη σε διαφορετικÝς χρÞσεις της ßδιας λÝξης.
ΠροσωπικÞ ανÜπτυξη
Μια βαθýτερη ανησυχßα ως προς τη φýση της ΝÝας ΕποχÞς εστιÜζεται στη διαßρεσÞ της σε δýο κατευθýνσεις: την εσωτερικÞ, που σχετßζεται κυρßως με την Ýρευνα της συνεßδησης και την απüκρυφη, με προσανατολισμü την ανÜπτυξη ψυχικþν δυνÜμεων. Η διαßρεση εßναι βασικÜ μεταξý θεωρßας και εφαρμογÞς και η ανησυχßα εδþ, εßναι üτι εκεßνοι που αναζητοýν τους εσωτερικοýς νüμους της ζωÞς, μπορεß να τους χρησιμοποιÞσουν για ιδιοτελεßς στüχους.
Η φιλοσοφßα της ΝÝας ΕποχÞς προφανþς, ενθαρρýνει την ανÜπτυξη δυνÜμεων, που θεωροýνται θεúκÝς και λανθÜνουσες στον Üνθρωπο (πρωταρχικÜ η θÝληση, η αγÜπη-σοφßα και η πρακτικÞ νοημοσýνη). ¼πως εξηγÞθηκε παραπÜνω, η ατραπüς της ΝÝας ΕποχÞς σχετßζεται με την ανÜπτυξη της ανθρþπινης προσωπικüτητας, το συγχρονισμü και κατüπιν την σταδιακÞ ταýτισÞ της με την ψυχÞ. ¼λες οι μορφÝς διαλογισμοý και συνειδησιακÞς ανÜτασης στοχεýουν στην επιτÜχυνση αυτÞς της διαδικασßας. Απü Ýνα σημεßο και πÝρα ωστüσο, δεν μπορεß να υπÜρξει πραγματικÞ πρüοδος δßχως την εγκατÜλειψη του μικροý, χωριστικοý εαυτοý προς χÜρη της ταýτισης με την αλτρουιστικÞ αγÜπη της ψυχÞς.
¼σοι προκαλοýν οποιοδÞποτε κακü στην ανθρωπüτητα με τη διατÞρηση ενüς χωριστικοý, εγωκεντρικοý προσανατολισμοý στη ζωÞ τους, φÝρεται να διακρßνονται σε δýο κατηγορßες. Η πρþτη και απεßρως μεγαλýτερη ομÜδα αποτελεßται απü σχετικÜ ημιανεπτυγμÝνα Üτομα, η δε βλÜβη που προκαλοýν στους Üλλους οφεßλεται στην περιορισμÝνης ανÜπτυξης συνεßδησÞ τους. Το εκτενÝς απüσπασμα του Θιβετανοý στην αρχÞ, αναφÝρεται ακριβþς σ’ αυτοýς τους δικτατορßσκους. ¸χουν μεν αποκτÞσει κÜποιες δυνÜμεις, αλλÜ στεροýνται πλÞρους κατανüησης για την χρÞση τους προς üφελος üλων. Η δεýτερη και πολý μικρÞ ομÜδα αποτελεßται απü üσους Ýχουν λßγο ως πολý διαλÝξει συνειδητÜ το «αριστερü μονοπÜτι», που θεωρεßται να αντßκειται στο σχÝδιο του Θεοý για την ανθρωπüτητα. Μολονüτι η φýση του προβλÞματος που οι δýο ομÜδες παρουσιÜζουν εßναι αρκετÜ διαφορετικÞ, τα γραπτÜ της ΜπλαβÜτσκυ και της ΜπÝιλυ καταφÝρονται σαφþς εναντßον τους. Σε üλα τους τα βιβλßα, η ανÜπτυξη ψυχικþν δυνÜμεων για προσωπικü üφελος θεωρεßται σοβαρÞ παρÝκκλιση απü το μονοπÜτι της απολýτρωσης. Η μüνη δýναμη που πρÝπει να αναπτυχθεß, εßναι αυτÞ της ψυχÞς, η οποßα εßναι η δýναμη της αγÜπης και της υπηρεσßας.
ΣυμπÝρασμα
ΕÜν αληθεýει, üπως οι θεωρÞσεις της ΝÝας ΕποχÞς και του Χριστιανισμοý διατεßνονται, üτι υπÜρχει Ýνας και μüνον Θεüς, μια αδιαßρετη οντüτητα που εμπεριÝχει τα πÜντα, τüτε δεν θα πρÝπει να μÜς εκπλÞσσει το γεγονüς üτι δýο προσπÜθειες για να περιγρÜψουν αυτÞν την ýπαρξη, Ýχουν τüσα κοινÜ στοιχεßα. Και οι δýο συμπßπτουν στην κεντρικÞ θÝση της αγÜπης και της δικαιοσýνης στην ανθρþπινη εμπειρßα, στη θÝση του Χριστοý ως ενσÜρκωσης της ατραποý και στη μετÜ-θÜνατον επιβßωση της πνευματικÞς ζωÞς. Αμφüτερες προûποθÝτουν επßσης, Ýνα ισχυρü απüθεμα πßστης. Μολονüτι καμμßα απü τις βασικÝς τους ιδÝες δεν επιδÝχεται επιστημονικÞς απüδειξης, οι υποστηρικτÝς τους διατηροýν την πßστη τους εν μÝσω ενüς κλßματος σκεπτικισμοý.
ΥπÜρχουν επßσης, διαφορÝς μεταξý των δýο. ΑυτÝς επικεντρþνονται στην αντßληψη για την σχÝση της ανθρωπüτητας με το Θεü και την ατραπü της σωτηρßας. ΚατÜ τον Χριστιανισμü, ο Üνθρωπος εßναι Ýκπτωτος της Θεßας ΧÜρης και του παρÝχεται μßα μüνο ζωÞ για να εξιλεωθεß μÝσω του σωτÞρα Χριστοý. Η κßνηση της ΝÝας ΕποχÞς απü την Üλλη πλευρÜ, προτεßνει üτι εμεßς οι ßδιοι (ως ψυχÝς) επιλÝξαμε την κÜθοδο στην ýλη με σκοπü να την εξυψþσουμε, συνεχßζουμε δε αυτÞν τη διαδικασßα στη διÜρκεια πολλþν ενσαρκþσεων. ΠεραιτÝρω, η φιλοσοφßα της ΝÝας ΕποχÞς υποδηλþνει üτι üλοι θα γßνουμε τελικÜ ΔιδÜσκαλοι üπως ο Χριστüς, ενþ ο Χριστιανισμüς επιμÝνει σε μια βασικÞ διαφοροποßηση μεταξý του Χριστοý (ως μοναδικοý Υιοý του Θεοý) και της ανθρωπüτητας, ακüμα και στον Ýσχατο βαθμü τελειüτητÜς της.
ΔιαρκÞς αναζÞτηση
ºσως, με το πÝρασμα του χρüνου, η ανθρωπüτητα να αποκτÞσει τα θεμÝλια για μια αιτιολογημÝνη κρßση ως προς το ποιο απü τα δýο συστÞματα εßναι ακριβÝστερο στα θÝματα εκεßνα, που μας εßναι τüσο λßγο γνωστÜ ακüμη. Προς το παρüν, μποροýμε μüνο να ελπßζουμε, üτι η στÜση του ενüς προς το Üλλο θα χαρακτηρßζεται απü ταπεινοφροσýνη. Γιατß φαßνεται εξαιρετικÜ απßθανο, να εßναι μüνο το Ýνα ο απüλυτος κÜτοχος της αλÞθειας για το Θεü και την ανθρωπüτητα.
***

Aν θÝλετε να παρακολουθÞσετε σχετικÝς συζητÞσεις στην ΑγορÜ μας, χρησιμοποιÞστε το σýνδεσμο εδþ.
(Για να δημοσιεýσετε σχüλιü σας, θα πρÝπει να εγγραφεßτε.)

 

  < Προηγοýμενη