< Προηγοýμενη
<< ¢ρθρα (κεντρικÞ)

 

ΜΙΑ ΣΥΝΗΓΟΡΙΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ Κας ΜΠΛΑΒΑΤΣΚΥ

απü τον

Δρ. Ηλßα ΧρυσοχοÀδη

 

   Το κεßμενο που δημοσιεýεται, εßναι επιστολÞ του Δρ.Ηλßα Χρυσοχοúδη προς το "ΒÞμα της ΚυριακÞς" της 22/2/1998 και εßναι μετÜφραση απü την ΑγγλικÞ.

Προς τον Εκδüτη,

Η απογοÞτευσÞ μου Þταν μεγÜλη βλÝποντας üτι το τμÞμα της εφημερßδας σας που ασχολεßται με τα βιβλßα φιλοξÝνησε μια σφοδρÞ επßθεση βασιζüμενη σε προσωπικÞ προκατÜληψη και κακüβουλη διαστρÝβλωση. Γιατß τÝτοια Þταν η κριτικÞ του κ. Βιστωνßτη (σχεδüν στο σýνολο) μιας ελληνικÞς μετÜφρασης του "ΑποκαλυμμÝνη ºσις" της Ε.Π.ΜπλαβÜτσκυ ("ΤΟ ΒΗΜΑ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 22 Φεβρουαρßου 1998).

Ως υπεýθυνος αναγνþστης προσδοκþ δýο πρÜγματα απü μια κριτικÞ βιβλßου: μια ακριβÞ και αντικειμενικÞ περßληψη του περιεχομÝνου του βιβλßου και, προαιρετικÜ, τη σοβαρÞ και εποικοδομητικÞ κριτικÞ του βιβλιοκριτικοý για αυτü. Δεν βρÞκα κανÝνα ßχνος απü το πρþτο αλλÜ και σχεδüν καθüλου απü το δεýτερο στο ανιαρü κεßμενο του κ. Βιστωνßτη πÜνω στους κινδýνους του αποκρυφισμοý.
ΕÜν ο αποκρυφισμüς "δεν αντÝχει κατÜ κανüνα σε σοβαρÞ κριτικÞ", γιατß τüτε ο βιβλιοκριτικüς ασχολεßται και κÜνει κι εμÜς να ασχολοýμαστε με αυτüν; Γιατß, κι αυτü ακριβþς ερευνÜ, ο αποκρυφισμüς εßναι τüσο διαδεδομÝνος σÞμερα þστε να μην μπορεß να αγνοηθεß. Εßναι αυτü καλü Þ κακü; Και τß τÝλος πÜντων εßναι ο αποκρυφισμüς;
Ο κ. Βιστωνßτης απαντÜ με ευκολßα : "ΔιαχρονικÝς Τερατολογßες". Δεν κατÜφερα να διακρßνω πþς το δικαιολογεß. Αντ' αυτοý, αισθÜνομαι την απαξιωτικÞ στÜση ενüς ημιμαθοýς δασκÜλου προς τους αδαεßς και αφελεßς μαθητÝς του. ΦοβÜμαι üτι πρÝπει να αποκροýσω τον υπεραπλουστευμÝνο και χωρßς κριτικü πνεýμα χειρισμü του βιβλßου εκ μÝρους του.

Για κÜποιον που εßναι εξοικειωμÝνος με τα κεßμενα της ΜπλαβÜτσκυ, η κριτικÞ του κ. Βιστωνßτη εßναι τελεßως αναξιüπιστη. Στην πραγματικüτητα, αγγßζει τα üρια του λιβελογραφÞματος. ΑναφορικÜ με τα ακüλουθα σημεßα, χρησιμοποιþ την πιο πρüσφατη, και πιθανþς οριστικÞ, βιογραφßα της Ε.Π.ΜπλαβÜτσκυ(οι εντüς παρενθÝσεως αριθμοß παραπÝμπουν στις αντßστοιχες σελßδες του βιβλßου):
Σýλβια ΚρÜνστον,  "Ε.Π.Μ.: Η ΕκπληκτικÞ ΖωÞ και Επßδραση της ¸λενας ΜπλαβÜτσκυ, Ιδρýτριας του Σýγχρονου Θεοσοφικοý ΚινÞματος" (ΝÝα Υüρκη: G. P. Putnam's Sons, 1993)

(1) Συσχετισμüς της ΜπλαβÜτσκυ και της Θεοσοφßας με "μÝντιουμ, χαρτορßχτρες κ.λ.π." δεν ισχýει, γιατß η Ε.Π.Μ. πεισματικÜ αντÝκρουσε αυτÝς τις μορφÝς κατþτερου και κßβδηλου ψυχισμοý (129). ΠρÜγματι, εξ αιτßας της επßθεσÞς της στον πνευματισμü ο Κüουλμαν "Ýνας εξÝχων πνευματιστÞς της εποχÞς του" (379 και 271) και η μοναδικÞ "αξιüπιστη" πηγÞ κατÜ τον κ. Βιστωνßτη, ανÝλαβε το καθÞκον να την "εκθÝσει".

(2) Επßσης, τι σχÝση Ýχει η Θεοσοφßα και η ΜπλαβÜτσκυ με τον Χßμλερ και τα SS;  Και οι Ναζß οικειοποιÞθηκαν τη σβÜστικα, Ýνα Ινδουιστικü σýμβολο γνωστü επß χιλιÜδες χρüνια. Ποιüς εßναι ο σκοπüς αυτÞς της κατηγορßας μÝσω του συσχετισμοý; ¼τι η Θεοσοφßα εξÝθρεψε τον φασισμü; Τüτε, γιατß τα βιβλßα της ΜπλαβÜτσκυ Þσαν πÜντα απαγορευμÝνα στη ΣοβιετικÞ ¸νωση(547). ΣημειωτÝον üτι γεννÞθηκε στη Ρωσßα; Επßσης, πþς μπορεß να εξηγηθεß ο ρüλος της Θεοσοφßας στο απελευθερωτικü κßνημα της Ινδßας; Ο ιδρυτÞς και τα πιο διακεκριμÝνα μÝλη του Ινδικοý Εθνικοý ΚογκρÝσου Þταν Θεüσοφοι (194). Τüσο ο ΓκÜντι üσο και ο Νεχροý üφειλαν την αφοσßωσÞ τους στην ΙνδικÞ υπüθεση σε Θεüσοφους (195-96). Ο ΓκÜντι γνþριζε την ΜπλαβÜτσκυ προσωπικÜ και Ýγινε μÝλος της ομÜδας των μαθητþν της (195). Αναγνωρßζοντας αυτÞ τη συμβολÞ, η ΙνδικÞ κυβÝρνηση εξÝδωσε Ýνα ειδικü γραμματüσημο το 1975 για την εκατονταετηρßδα της ΘεοσοφικÞς Εταιρεßας (192). ΑυτÜ για τις απολυταρχικÝς και ΑρειανικÝς "τÜσεις" της Θεοσοφßας.

(3) ΑντιθÝτως προς την Üποψη του κ. Βιστωνßτη "Η ΖωÞ της ΜπλαβÜτσκυ" παρουσιÜζει λιγüτερο ενδιαφÝρον απü το Ýργο της. Γιατß το τελευταßο το γνþρισαν και επηρεÜστηκαν απü αυτü μερικοß απü τους πιο ονομαστοýς πνευματικοýς και καλλιτεχνικοýς κολοσσοýς του αιþνα μας: Ο Τ. Σ. ¸λιοτ (480-81), ο Γουßλιαμ ΜπÜτλερ ΓÝιτς (465-70), ο ΤζÝιμς Τζüις (473-76), ο Τζακ Λüντον (476-77), ο Ντ. Χ. Λþρενς (479-80),ο Βασßλι Καντßνσκι (484-86), ο ΠÜουλ ΚλÝε (489-90), ο Πωλ ΓκωγκÝν (490-92), ο Γκοýσταβ ΜÜλερ (495-96), ο ΓιÜν ΣιμπÝλιους (496-97), ο ΑλεξÜντερ ΣκριÜμπιν (497-98), ο Τüμας ¸ντισον (Θεüσοφος και ο ßδιος, 183-85) και ο ΑλβÝρτος ΑúνστÜιν (σýμφωνα με μαρτυρßες "Ýνα αντßτυπο της "ΜυστικÞς Δοξασßας" βρισκüταν πÜντα στο γραφεßο του":xx, 434). Ακüμα και σÞμερα, καθηγητÝς και φοιτητÝς στα μεγαλýτερα ΑμερικανικÜ ΠανεπιστÞμια μελετοýν τη "ΜυστικÞ Δοξασßα" (437-38).

(4)  Η ΜπλαβÜτσκυ δεν προσπÜθησε να δημιουργÞσει καινοýρια θρησκεßα. ΑντιθÝτως, ισχυριζüταν üτι πßσω απü κÜθε γνÞσια θρησκεßα υπÜρχει Ýνας κοινüς πυρÞνας διδασκαλßας. Στην πραγματικüτητα, το Ýμβλημα της ΘεοσοφικÞς Εταιρεßας εßναι üτι "δεν υπÜρχει θρησκεßα ανþτερη απü την αλÞθεια". Η ΜπλαβÜτσκυ ταξßδεψε περισσüτερο απü οιονδÞποτε σýγχρονü της και  στο Ýργο της προσπÜθησε να συλλÝξει τη σοφßα üλων των θρησκειþν και φιλοσοφιþν, γνωστþν Þ Üγνωστων. Το Ýργο της εßναι συγκριτικü υπü την ευρýτερη δυνατÞ Ýννοια. ΕνδεικτικÜ, ο υπüτιτλος της "ΜυστικÞς Δοξασßας" εßναι "μßα σýνθεση επιστÞμης, θρησκεßας και φιλοσοφßας". Εξ ου και η κατηγορßα για κλοπÞ πνευματικÞς ιδιοκτησßας.

(5) Ο κ. Βιστωνßτης βασßζει την επßθεσÞ του εναντßον της ΜπλαβÜτσκυ στο ζÞτημα της κλοπÞς πνευματικÞς ιδιοκτησßας  του Ýργου της. ΚατÜ πρþτον, κατηγορεß την ΜπλαβÜτσκυ ως "λογοκλüπο" και στη συνÝχεια παραδÝχεται üτι το Ýκανε "σοβαρÜ: με παραπομπÝς, βιβλιογραφßα και "επιχειρÞματα". ¹ταν Þ δεν Þταν λογοκλüπος; Η μοναδικÞ πηγÞ του εßναι η κατÜ Γουßλιαμ ¸μετ Κüουλμαν υποτιθÝμενη "Ýκθεση" των πηγþν της, που δημοσιεýθηκε   το 1895 (üχι ανεξÜρτητα, αλλÜ σαν Τρßτο ΠαρÜρτημα σε Ýνα βιβλßο γραμμÝνο και χρηματοδοτημÝνο για να την απαξιþσει). Ποιü Þταν το κßνητρü του; Για χρüνια ολüκληρα, εßχε επιτεθεß στην ΜπλαβÜτσκυ και στη Θεοσοφßα στα περιοδικÜ των πνευματιστþν. Επßσης, συμμετεßχε σε δýο Üλλα περιστατικÜ προσκομßζοντας ψευδεßς κατηγορßες εις βÜρος της (379).

   Και ποιü Þταν το περιεχüμενο της κατηγορßας; Το Ýγγραφο του Κüουλμαν  δßνει την εντýπωση üτι üλο το Ýργο της ΜπλαβÜτσκυ προÝρχεται απü μη  αναγνωρισμÝνες πηγÝς. Αυτü δεν εßναι αληθÝς. Αυτü που εκλαμβÜνει ως  κλοπÞ πνευματικÞς ιδιοκτησßας εßναι η αναγνþριση (για οποιοδÞποτε  απüσπασμα) üχι μüνο πρωταρχικþν πηγþν (π.χ. ΠλÜτων, ΑριστοτÝλης) αλλÜ  και δευτερευουσþν (π.χ. το βιβλßο του ΚαθηγητÞ Χ üπου παραθÝτει τον  ΠλÜτωνα). ΣÞμερα, αυτü γßνεται στον πßνακα βιβλιογραφßας που παρατßθεται  στο τÝλος ενüς βιβλßου Þ σε υποσημειþσεις Þ σε σημειþσεις του τÝλους του  βιβλßου. ¼μως, τüτε δεν Þταν αυτüς ο κανüνας και αυτÞ η ßδια η πρακτικÞ  ακολουθÞθηκε και απü τον ßδιο τον Κüουλμαν στα γραπτÜ του κεßμενα. Για  παρÜδειγμα, "ο Κüουλμαν κατηγορεß την Ε.Π.Μ. üτι χρησιμοποßησε 44  χωρßα - θα Ýπρεπε να πει περικοπÝς - απü το βιβλßο του Σ. Γ. Κινγκ "Οι  Γνωστικοß και τα ΑνÝκδοτα ¸ργα τους" στο "ΑποκαλυμμÝνη ºσις" χωρßς να  το δηλþσει. Ωστüσο, üταν χρησιμοποιοýσε τους "Γνωστικοýς" ως  πρωταρχικÞ πηγÞ, το ανÝφερε μαζß με το üνομα του συγγραφÝα σε 32  περιπτþσεις" (381). ¸τσι, το ζÞτημα δεν εßναι  αν η ΜπλαβÜτσκυ δηλþνει τις  πηγÝς της, αλλÜ το εÜν τις αναφÝρει κÜθε φορÜ που τις χρησιμοποιεß, σαν  δευτερεýουσες πηγÝς (και μÜλιστα, σε βιβλßα που περιλαμβÜνουν  εκατοντÜδες και χιλιÜδες σελßδων).
 
 Ο ισχυρισμüς του Κüουλμαν üτι τα βιβλßα της ΜπλαβÜτσκυ δεν Þταν παρÜ    μια συλλογÞ απü διÜφορες πηγÝς εßναι και αυτüς αναληθÞς. ΣτατιστικÜ, μüνο το 22% του "ΑποκαλυμμÝνη ºσις" αποτελεßται απü αποσπÜσματα και το  υπüλοιπο 78% εßναι κεßμενο γραμμÝνο απü την ßδια την ΜπλαβÜτσκυ.
 ΑρχικÜ, ο Κüουλμαν "ανιχνεýει" περιπτþσεις κλοπÞς πνευματικÞς ιδιοκτησßας, υπü την ως Üνω στενÞ Ýννοια, στο "ΑποκαλυμμÝνη ºσις" και στη συνÝχεια,  στρÝφεται προς τη "ΜυστικÞ Δοξασßα". Εδþ, üμως, δεν δßνει πουθενÜ αρßθμηση σελßδων, καθιστþντας Ýτσι αδýνατο σε κÜποιον το να επαληθεýσει τον ισχυρισμü του. Ακüμα χειρüτερα, επαναλαμβÜνει ξανÜ και ξανÜ üτι τα χωρßα που Ýχουν λογοκλοπεß και οι ακριβεßς αριθμοß σελßδων θα δοθοýν στο προσεχÝς βιβλßο του επß του θÝματος. ΚατÜ τα εναπομεßναντα 16 χρüνια της ζωÞς του, ποτÝ δεν Üκουσε κανεßς τßποτα γι' αυτü και ποτÝ δεν εξεδüθη βιβλßο. Τüσο αüριστη εßναι η κατηγορßα του.
 Η Σýλβια ΚρÜνστον επαλÞθευσε üτι σε üλο το κεßμενο της "ΜυστικÞς Δοξασßας", Ýνα Ýργο που περιλαμβÜνει περισσüτερες απü 1500 σελßδες, υπÜρχουν μüνο Ýξι περιπτþσεις "μη  δηλωμÝνων δανεßων απü δευτερεýουσες πηγÝς" (383-84, 601-02. Για τη συνολικÞ συζÞτηση επß του θÝματος, βλÝπε 379-87). Και βεβαßως, τüσο ο Κüουλμαν üσο και ο κ. Βιστωνßτης λησμονοýν üτι η ßδια η ΜπλαβÜτσκυ, προβλÝποντας ßσως τις αντιδρÜσεις τους, επανÝλαβε τα λüγια του Μονταßν στην εισαγωγÞ της "ΜυστικÞς Δοξασßας": "Εδþ συνÝλεξα μüνο Ýνα μπουκÝτο απü εκλεκτÜ λουλοýδια και δεν Ýφερα τßποτε δικü μου εκτüς απü την κορδÝλα που τα δÝνει" (386).

Εν ολßγοις, ο Κüουλμαν δεν εßναι αξιüπιστη πηγÞ και η κατηγορßα για κλοπÞ πνευματικÞς ιδιοκτησßας εßναι στην πραγματικüτητα Ýνα κατασκεýασμα που βασßζεται στο γεγονüς üτι δεν λαμβÜνει υπüψη του τους κανüνες της βιβλιογραφßας και παρερμηνεýει τον συγκριτικü χαρακτÞρα του Ýργου της. Ο μüνος λüγος για τον οποßον μνημονεýεται ο Κüουλμαν σÞμερα εßναι γιατß, μετÜ απü Ýναν ολüκληρο αιþνα, Üνθρωποι σαν τον κ. Βιστωνßτη δεν μποροýν να βρουν Üλλη "πηγÞ" που να απαξιþνει το πνευματικü επßτευγμα της ΜπλαβÜτσκυ.  

ΑλλÜ, ποιü Þταν αυτü το επßτευγμα; ¼πως υπαινßχθηκα ανωτÝρω, η ΜπλαβÜτσκυ αποπειρÜθηκε να συνθÝσει στην πραγματικüτητα το σýνολο της ανθρþπινης γνþσης (εξ ου και ο κ. Βιστωνßτης παραπονιÝται üτι μετατοπßζεται απü τον "ιερü χþρο" του ΠλÜτωνα στο ΝοστρÜδαμο που μοιÜζει με "τσαρλατÜνο"). Αυτü, βÝβαια, γßνεται αντιληπτü σαν απειλÞ σε κÜθε εßδος φονταμενταλισμοý. Γιατß σε üλη της διÜρκεια της ζωÞς της η ΜπλαβÜτσκυ επετÝθη με σφοδρüτητα σε ορθοδοξßες παντüς τýπου. Και για τη γενναßα πνευματικÞ της θÝση (που, πüσο μÜλλον, προερχüταν απü μια γυναßκα που ζοýσε εν μÝσω της ΒικτοριανÞς αυστηρÞς ηθικÞς) πληρþνει ακüμα και σÞμερα.

(6) "¼λα αυτÜ βÝβαια δεν στÝκουν πουθενÜ…" αποτιμÜ με προχειρüτητα ο κ. Βιστωνßτης για το Ýργο της ΜπλαβÜτσκυ. ¼μως, καθþς δεßχνει η ΚρÜνστον (430-62), πολλÝς ιδÝες που περιÝχονται στα γραπτÜ κεßμενα της ΜπλαβÜτσκυ Ýχουν επιβεβαιωθεß απü την επιστÞμη του 20ου αι. : "Η ΜυστικÞ Δοξασßα" περιÝχει πολλÝς διδασκαλßες που απÝρριπτε η επιστÞμη την εποχÞ της Ε.Π.Μ.  αλλÜ που, στη συνÝχεια, αποδεßχτηκαν αληθινÝς" (434). Σαν παραδεßγματα παρατßθενται : "τα Üτομα διασπþνται", "τα Üτομα βρßσκονται σε αÝναη κßνηση", "η ýλη εßναι μετατρÝψιμη σε ενÝργεια και αντιστρüφως" (435-37).

(7) "Δεν Ýχει νüημα στην εποχÞ της βιοτεχνολογßας, των διαστημικþν κατακτÞσεων και της πληροφορικÞς να ασχολεßται κανεßς με τερατωδßες". ΞεχνÜ ο κ. Βιστωνßτης üτι  οι τερατωδßες στον παρüντα αιþνα προÞλθαν απü την επιστÞμη: τα χημικÜ üπλα στον Πρþτο Παγκüσμιο Πüλεμο και η ατομικÞ βüμβα στον Δεýτερο Παγκüσμιο Πüλεμο. Ο Ψυχρüς Πüλεμος και η απειλÞ ατομικοý ολοκαυτþματος. Ακüμα και σÞμερα, η μεγαλýτερη ανησυχßα αφορÜ στην κλωνοποßηση του ανθρþπου και στην επαρκÞ εποπτεßα βιοχημικþν üπλων καθþς και στην προστασßα της ιδιωτικÞς ζωÞς του ατüμου απü ελÝγχους ηλεκτρονικÞς μορφÞς. Εξ Üλλου, ποιÝς εßναι ακριβþς οι "τερατωδßες" της ΜπλαβÜτσκυ και της Θεοσοφßας; Γνωρßζει ο κ. Βιστωνßτης τους τρεις στüχους της Εταιρεßας;

       (α) Τη δημιουργßα του πυρÞνα μιας παγκüσμιας αδελφüτητας της  ανθρωπüτητας χωρßς διακρßσεις φυλÞς, πßστης, φýλου, κÜστας Þ χρþματος  (περßπου 70 χρüνια πριν απü το καταστατικü των ΗνωμÝνων Εθνþν!)
      
       (β) Τη μελÝτη των αρχαßων και σýγχρονων θρησκειþν και επιστημþν και την  κατÜδειξη της σημασßας μιας τÝτοιας μελÝτης (συγκριτικÝς μελÝτες).
 
       (γ) Την Ýρευνα των ανεξÞγητων νüμων της φýσης και των φυσικþν δυνÜμεων  που  λανθÜνουν στον Üνθρωπο. (ΜελÝτες που Þδη γßνονται σε μερικÜ απü τα  σημαντικüτερα ΠανεπιστÞμια των Η.Π.Α) XVIII.

ΜÞπως ο κ. Βιστωνßτης και üλοι οι φονταμενταλιστÝς φοβοýνται αυτü το πρüγραμμα ανθρþπινης βελτßωσης;  Και εÜν τρομÜζει απü τον τρüπο που η ΜπλαβÜτσκυ χειρßζεται τον ΠλÜτωνα, μÞπως αυτü οφεßλεται στο üτι εκεßνη τον "παρερμηνεýει" Þ στο üτι Ýχει συνηθßσει ο κ. Βιστωνßτης να ερμηνεýει τα αρχαßα κεßμενα με μονολιθικü τρüπο; Ακüμα θυμÜμαι την εποχÞ που πÞγαινα στο σχολεßο και την στενÞ στεßρα φιλολογικÞ ανÜγνωση των αρχαßων. ¼σο για τον φτηνü ισχυρισμü του üτι το σýγχρονο ενδιαφÝρον στον αποκρυφισμü εκφρÜζει "Ýνα ιστορικü κενü", ας μου επιτραπεß να πω üτι αυτü το κενü οφεßλεται εν μÝρει στο εßδος του φονταμενταλισμοý που ο κ. Βιστωνßτης προσπαθεß να περÜσει με την "κριτικÞ" του.

(8) Μια γρÞγορη ματιÜ στο λεξιλüγιο του κ. Βιστωνßτη εßναι αποκαλυπτικÞ: "τÜχα μου", "τσαρλατÜνο", "υποκουλτοýρα", "το κραυγαλÝον της ανοησßας", "πνευματικüς ολοκληρωτισμüς". Η δε ΜπλαβÜτσκυ αποκαλεßται "ψευδοθρησκειολüγος", "ψευδοπροφÞτισα" και "απατεþνισα". Ο μýθος üτι εξαπÜτησε, προÞλθε απü την απαξιωμÝνη σÞμερα "αναφορÜ Χüντγκσον" που δημοσιεýθηκε το 1885 απü την Εταιρεßα Ψυχικþν Ερευνþν στο Λονδßνο. ¸ναν αιþνα αργüτερα, το 1986, η ßδια εταιρεßα δημοσßευσε μια δÞλωση που Üρχιζε με τη φρÜση "Η Κυρßα ΜπλαβÜτσκυ, συνιδρýτρια της ΘεοσοφικÞς Εταιρεßας καταδικÜστηκε Üδικα"(XVII). Ο Δüκτωρ ΒÝρνον ΧÜρισον, ειδÞμων στις πλαστογραφÞσεις, επανεξÝτασε την υπüθεση σε μια 25σÝλιδη μελÝτη, καταλÞγοντας στο üτι η αναφορÜ Χüντγκσον εßναι "διÜτρητη απü διαστρεβλþσεις, εικασßες που Ýχουν προβληθεß σαν γεγονüτα Þ πιθανÜ γεγονüτα, ανεπιβεβαßωτες μαρτυρßες ανþνυμων μαρτýρων, επιλογÞ μαρτυριþν και ολοφÜνερες ανακρßβειες" ενþ, προς üφελüς της, "αγνüησε üλες τις μαρτυρßες" (XVIII, επßσης 265-77). Ο ΧÜρισον κατÝληγε ζητþντας συγγνþμη γιατß καθυστÝρησε τüσο πολý να αποκαταστÞσει το üνομÜ της. Θα κÜνει και ο κ. Βιστωνßτης το ßδιο;

ΕÜν ο κ. Βιστωνßτης με το Üρθρο του ψÜχνει να βρει Ýναν απατεþνα, θα Þταν καλýτερα να αγορÜσει Ýναν καθρÝφτη, γιατß συμπεριφÝρεται ανεýθυνα προς τους αναγνþστες σας, διαιωνßζοντας ανακρßβειες. Η κριτικÞ του εßναι μια συλλογÞ κατηγοριþν που Ýχουν, Þδη, αποδειχθεß ψευδεßς, μια συλλογÞ αβÜσιμων ισχυρισμþν, μιας γενναßας δüσης αντι-αποκρυφιστικÞς λαογραφßας, που Ýχουν üλα ξεπηδÞσει απü την ανεξÝλεγκτη προσωπικÞ εχθρüτητÜ του προς κÜποιον που Ýχει πεθÜνει πÜνω απü Ýναν αιþνα τþρα.

Απü τα τÝλη του 19ου αι. το üνομα της ΜπλαβÜτσκυ Ýχει υποφÝρει στα χÝρια ημιμαθþν, φονταμενταλιστþν, υλιστþν αλλÜ και ψευδο-αποκρυφιστþν. ¸χει συσχετισθεß με τους Ναζß, τον Σιωνισμü, διεθνεßς συνωμοσßες κ.λ.π. Εßναι καιρüς να απορρßψουμε την εýκολη φημολογßα και να Ýρθουν στο φως γεγονüτα και επιχειρÞματα. ΚÜτι που παρÝλειψε να κÜνει ο κ. Βιστωνßτης.  

ΜετÜ τιμÞς

Δρ. Ηλßας ΧρυσοχοÀδης
ΠανεπιστÞμιο ΣτÜνφορντ
 
ΥΓ. Συμβαßνει να μην γνωρßζω τον κ.Βιστωνßτη. ΔιαβÜζοντας το Üρθρο στην ιστοσελßδα, ενοχλÞθηκα πολý απü τις ιστορικÝς ανακρßβειες, τις αδικαιολüγητες Üξεστες εκφρÜσεις και κυρßως το φονταμενταλισμü του.

Το κεßμενο αυτü εστÜλη στο "ΒÞμα" στις 24 Φεβρουαρßου 1998, στο tovima@dolnet.gr και δε δημοσιεýθηκε ποτÝ.



H παρoýσα επιστολÞ αναδημοσιεýεται απü τον ιστοχþρο THEOSOPHY.GR,
ευγενικÞ προσφορÜ της κ. Ασπασßας ΠαπαδομιχελÜκη.



***


Aν θÝλετε να παρακολουθÞσετε την σχετικÞ συζÞτηση στην ΑγορÜ μας, χρησιμοποιÞστε το σýνδεσμο εδþ.
(Για να δημοσιεýσετε σχüλιü σας, θα πρÝπει να εγγραφεßτε.)

   < Προηγοýμενη
<< ¢ρθρα (κεντρικÞ)