< Προηγοýμενη

Η ΕπικρÜτηση του χριστιανισμοý

Μια Üλλη Üποψη της Ιστορßας
 



απü τον

Hermes

*********

« ...Ο σýντροφος του ΣωτÞρα εßναι η Μαρßα ΜαγδαληνÞ. Ο Χριστüς την
αγαποýσε περισσüτερο απü üλους τους μαθητÝς του και συνÞθιζε να
τη φιλÜει στο [στüμα]. Οι υπüλοιποι μαθητÝς ενοχλÞθηκαν (...) Του
εßπαν: "Γιατß την αγαπÜς περισσüτερο απü εμÜς,"...»

ΕυαγγÝλιο του Φιλßππου, ΓνωστικÜ ΕυαγγÝλια, ΠÜπυροι της Ναγκ Χαμαντß
ΥποθÝτω üτι üλοι, Þ σχεδüν üλοι, θα Ýχετε διαβÜσει Þ ακοýσει για το περßφημο «μυθιστüρημα» του Νταν ΜπρÜουν “Κþδικας Da Vinci”.
Με αφορμÞ κÜποια πρÜγματα, που διÜβασα στο εν λüγω βιβλßο, Ýκανα μια μικρÞ Ýρευνα, για να μÜθω περισσüτερα γι’ αυτü το θÝμα.

ΔεδομÝνου üτι Ýχουν γραφεß εκατοντÜδες τüμοι με αναλýσεις, απüψεις, θεωρßες, αντιθÝσεις και αντιπαραθÝσεις, μυθιστορÞματα, επιστημονικÝς μελÝτες (αφορÜ βλÝπετε στο μεγαλýτερο μÝρος του πληθυσμοý του πλανÞτη) και χωρßς να εßμαι Ιστορικüς Þ Θεολüγος, θα παραθÝσω τη σýνοψη üσων διÜβασα και κατÜφερα να συγκεντρþσω απü διÜφορες πηγÝς (αξιüπιστες Þ αναξιüπιστες, κατÜ κρßση).
Στη Γη κυριαρχοýν βασικÜ, οι μονοθεúστικÝς θρησκεßες, στις πλÝον προηγμÝνες και αναπτυγμÝνες περιοχÝς επικρατεß ο Χριστιανισμüς, ενþ στις ακüμη αναπτυσσüμενες ο Μωαμεθανισμüς.

¸ως τα τÝλη του προηγοýμενου αιþνα, σε αρκετÜ μεγÜλο μÝρος του ΠλανÞτη εßχε επικρατÞσει ο αθεúσμüς λüγω της εφαρμογÞς της υλιστικÞς ιδεολογßας του Κομουνισμοý.

Η ιδεολογßα αυτÞ πρÝσβευε το ßδιο μÞνυμα περß ισüτητας των ανθρþπων, που διακÞρυξαν κατÜ την εμφÜνισÞ τους και οι δýο προαναφερüμενες θρησκεßες, αλλÜ μη αποδεχüμενη μια υπερανθρþπινη αρχÞ και εξουσßα αντιμετωπßστηκε απü τις Üλλες δýο σα μÝγιστος εχθρüς.

Υπü το βÜρος οικονομικοý, θρησκευτικοý και κατÜ περιοχÝς στρατιωτικοý πολÝμου, τα καθεστþτα που την εφÜρμοζαν μετατρÜπηκαν σε εσωστρεφεßς δικτατορßες και τελικÜ κατÝρρευσαν.

ΣÞμερα, το θρησκευτικü τοπßο εßναι ιδιαßτερα συγκεχυμÝνο. Στις μη αναπτυγμÝνες και αναπτυσσüμενες περιοχÝς η πολιτικÞ ιδεολογßα Ýχει δþσει τη θÝση της στον θρησκευτικü φονταμενταλισμü, με επιστροφÞ στον «αγνüτερο» Μωαμεθανισμü και στη Θεοκρατßα.

Στις αναπτυγμÝνες χþρες, η εκκλησιαστικÞ εξουσßα των δογμÜτων του Χριστιανισμοý αμφισβητεßται Ýντονα και οι Üνθρωποι αναζητοýν την αλÞθεια, εßτε στον Μυστικισμü εßτε σε «αποκλεισμÝνα απü την επßσημη Εκκλησßα διδÜγματα».

Η αναζÞτηση αυτÞ εßναι κοινÞ σε αναπτυγμÝνες και μη χþρες, αλλÜ εκδηλþνεται διαφορετικÜ. Στις αναπτυγμÝνες χþρες – üπου η ελευθερßα Ýκφρασης και αναζÞτησης πηγþν το επιτρÝπει – το φαινüμενο Ýχει πιο πολýπλευρες επιδρÜσεις, καθþς υποβοηθεßται απü τα τεχνολογικÜ μÝσα.

ΘÝματα που αναφýονται απü την αναζÞτηση, παρουσιÜζονται σα μυθιστορÞματα, ΙστορικÜ διηγÞματα, πολιτιστικÜ δρþμενα, Ýργα τÝχνης Þ κινηματογραφικÝς ταινßες, με πολý μεγÜλο αντßκτυπο.

Εκ πρþτης üψεως, δε φαßνεται να δεßχνουν üτι σχετßζονται Üμεσα μεταξý τους, üμως üλα εßτε αναπολοýν Ýνα ξεθωριασμÝνο απü τον χρüνο – αλλÜ και απü την επßσημη εξουσßα – μακρινü παρελθüν Þ μελλοντολογοýν  ανασýροντας αρχÝγονα πρüτυπα.

Βιβλßα και κινηματογραφικÝς ταινßες, üπως τα σχετικÜ με την αναζÞτηση της χαμÝνης Ατλαντßδας, τη σειρÜ του ΠολÝμου των ¢στρων, του ΧÜρι Πüτερ, την τριλογßα ¢ρχοντας των Δακτυλιδιþν Þ ο Κþδικας Da Vinci, κÜνουν αυτÞν ακριβþς τη δουλειÜ και μÝσα απü το εξωγÞινο, το παγανιστικü, το ιστορικü και θρησκευτικü παρελθüν, προσπαθοýν να βρουν τα ψÞγματα εκεßνα, που θα συνθÝσουν μια νÝα ιδεολογικÞ πλατφüρμα για το μÝλλον.

ΚÜποιοι απü αυτοýς που πρωτοστατοýν σε αυτÞν την αναζÞτηση, Ýχουν συστÞσει μια ομÜδα που λÝγεται «ΝÝα ΕποχÞ» (New Age).

Πολλοß τους κατηγοροýν, üτι ουσιαστικÜ συνωμοτοýν και εργÜζονται κρυφÜ για την επßσημη Ýλευση στην εξουσßα του πλανÞτη μιας συγκεκριμÝνης ομÜδας Ανθρþπων (συνÞθως αναφÝρονται στους ΤÝκτονες!).

ºσως το μεγαλýτερο θÝμα προς συζÞτηση και αναζÞτηση παρÝχει η ιστορßα του Χριστιανισμοý. Το σßγουρο εßναι, üτι αυτÞ η αναταραχÞ και αναζÞτηση επεκτεßνεται σε üλο και μεγαλýτερα στρþματα πληθυσμοý, πρÜγμα που κλονßζει τις καθεστþσες εκκλησιαστικÝς εξουσßες.

Φαßνεται, üτι σε μια πολý αρχαßα περßοδο, μερικοß στοχαστÝς παρατηρþντας τη Φýση, κατüρθωσαν να ανακαλýψουν κÜποια πρÜγματα και κÜποιους ηθικοýς κανüνες για τη συμπεριφορÜ της ανθρωπüτητας.

Οι επιστÞμες μÝσω των οποßων οι στοχαστÝς προχωροýσαν αυτÞ τους την παρατÞρηση, Þταν αρχικÜ η αστρονομßα και αργüτερα η αρχιτεκτονικÞ. ¼μως η αστρονομßα, η θεολογßα και η μυθολογßα Þταν Üρρηκτα δεμÝνες, γιατß η μυθολογßα παρÝδιδε με αλληγορικÞ μορφÞ στη φιλοσοφßα τα συμπερÜσματα της αστρονομßας απü τη γνþση του σýμπαντος και τις σχÝσεις των ουρανßων σωμÜτων.

ΚατÜ συνÝπεια, η μυθολογικÞ φιλοσοφßα Þταν το αποτÝλεσμα, που εßχε σαν υπüβαθρο την κοσμογονικÞ και θεολογικÞ σημασßα και ερμηνεßα.

ΕπομÝνως, Þταν λογικü, η εσωτερικÞ μυθολογßα, η θεολογßα και η αστρονομßα να αποτελοýν προνομιακÝς γνþσεις των σοφþν και των μυημÝνων, που μεταδßδονταν μÝσω των Μυστηρßων.

¸τσι, αρχßζει ο ρüλος της αρχιτεκτονικÞς να γßνεται προφανÞς, αφοý Ýπρεπε να κατασκευαστοýν τα κατÜλληλα κτßσματα, που προορßζονταν για τις μυητικÝς τελετÝς.

Στην προκειμÝνη περßπτωση, εκτüς απü την γνþση της τÝχνης Þταν απαραßτητη βαθιÜ και πλÞρης γνþση του μυθολογικοý και συμβολικοý συστÞματος, þστε ολüκληρη η κατασκευÞ να δηλþνει αυτü για το οποßο Þταν προορισμÝνη.

Ιδρýθηκε λοιπüν, μια μυστικÞ ομÜδα τεκτüνων, κÜτι σα Συντεχνßα, "οι Διονυσιακοß Τεχνßτες", που ειδικευüταν στις ανεγÝρσεις και στις εξειδικευμÝνες κατασκευÝς Ναþν, Ιερþν, βωμþν, Θυσιαστηρßων, ΘεÜτρων, Μνημεßων κλπ. και που μÝσω αυτþν των κατασκευþν της τÝχνης, παρÝδιδαν τη δομÞ της γνþσης, την επιστÞμη της μυθολογικÞς παρÜδοσης, των εορτþν, του θεÜτρου και της ηθικÞς.

ΑναφÝρονται στη διδασκαλßα και την ιερουργßα του Διονýσου, γιατß ο Διüνυσος εßναι ο μüνος θεüς, ο δÝκατος τρßτος θεüς στο πÜνθεον της Αρχαßας ΕλλÜδος, ο οποßος εßναι εξαιρετικÜ παλαιüς – ßσως πιο παλαιüς απü την τελικÞ μορφÞ του δωδεκαθÝου – μüνο που δεν εßχε το ßδιο πÜντοτε üνομα και ταυτüχρονα εßναι και καινοýριος. Εßναι δηλαδÞ, μια σκÝψη και μια ιδÝα η οποßα προηγεßται, αλλÜ και Ýπεται της θεολογßας των Αρχαßων ΕλλÞνων.

Ο Διüνυσος εßναι, üπως ξÝρουμε πολý καλÜ, ο σýνδεσμος μεταξý του ανθρþπινου και του ουρÜνιου κüσμου.

Εßναι η μοναδικÞ θεüτητα που δßνει τη δυνατüτητα μιας συνολικÞς τοποθÝτησης και παρουσßασης της γνþσης, γιατß ο Διονυσιακüς μýθος αρχßζει απü την κοσμογονßα, εξιστορεß συμβολικÜ τη γÝνεση, τη διαμüρφωση του σýμπαντος και τη δημιουργßα του γÞινου κüσμου, φτÜνοντας μÝχρι την ιστορßα του Ελλαδικοý χþρου.

Ο Διüνυσος εßναι η ζωογüνος και εμψυχωτικÞ πνοÞ της Δημιουργßας, της Φýσης, αλλÜ και του ανθρþπου.
Οι Διονυσιακοß τεχνßτες ξεκßνησαν απü τη ΜινωικÞ ΚρÞτη, απü τις πρþτες ΕλληνικÝς φυλÝς που εßχαν κατοικÞσει τüτε στη Μεσüγειο και μετακινÞθηκαν στις γýρω περιοχÝς.
Η αρχÞ της εξÜπλωσÞς τους εντοπßζεται πενÞντα περßπου χρüνια πριν απü την κατασκευÞ του Ναοý του Σολομþντα, γýρω στο 950 π.Χ., üταν Ýνα μÝρος του πληθυσμοý της κυρßως ΕλλÜδας μετανÜστευσε στη ΜικρÜ Ασßα και της Ýδωσε το üνομα «Ιωνßα».
Οι ºωνες διατÞρησαν την πολιτιστικÞ και θρησκευτικÞ τους παρÜδοση, προüδευσαν, καλλιÝργησαν τις τÝχνες και τις επιστÞμες και διατÞρησαν την παρÜδοση των πανÜρχαιων Μυστηρßων.
Ικανüτατοι τÝκτονες και αρχιτÝκτονες δημιοýργησαν τον Ιωνικü ρυθμü. Μια απü τις γνωστüτερες πüλεις τους Þταν η Βýβλος.

Αργüτερα, συναντÜμε τους Διονυσιακοýς Τεχνßτες στη Συρßα, την Περσßα και την Ινδßα. ΑποφασιστικÞ σημασßα εßχε το πÝρασμα των Διονυσιακþν Τεχνιτþν στην Ιουδαßα.

Ο Σολομþν, üταν κτιζüταν ο Ναüς της ΙερουσαλÞμ, εßχε ικανüτατους τεχνßτες, μεταξý των οποßων υπÞρξαν αρκετοß απü την πüλη ΓκÝμπελ. ΑυτÞ Þταν η αρχαßα ΙωνικÞ πüλη Βýβλος. ¸τσι, οι τελετουργßες της Ελευσßνας πÝρασαν στην Ιουδαßα. ΜÜλιστα, στο βιβλßο των Βασιλειþν, ο Σολομþν κατηγορεßται απü τους συμπατριþτες του, üτι επÝστρεψε στην ειδωλολατρεßα – γιατß πρþτα ο ßδιος πßστεψε σε αυτÞ – μετÜ απü μελÝτη των επιστημονικþν δεδομÝνων της κατασκευÞς του Ναοý.

ΒÝβαια, το Ýδαφος του θρησκευτικοý κατεστημÝνου Þταν πολý εχθρικü, για να κατορθþσουν να εισÜγουν τις τελετÝς τους και τα σýμβολÜ τους στους θρησκευüμενους Εβραßους.
ΕπομÝνως, τους παρουσßασαν, üτι το κυρßαρχο σýμβολο (ο Διüνυσος) σÞμαινε απλÜ τον ¹λιο, με την αρχικÞ σημασßα των Μυστηρßων, και οι κινÞσεις των ουρανßων σωμÜτων Þταν Ýνας οδηγüς για τον καθορισμü των εποχþν και στη συνÝχεια, αποτελοýσαν αναπαραστÜσεις για την αθανασßα της ψυχÞς.

ΕπειδÞ üμως, ο συμβολικüς θÜνατος και η ανÜσταση Þταν θεμελιþδες στοιχεßο της δομÞς της αλληγορßας, Ýπρεπε τα σýμβολα να αντικατασταθοýν με κÜποια Üλλα, üπως π.χ με την ιστορßα του θανÜτου και της ανÜστασης κÜποιου Üλλου ατüμου, με Üλλο üνομα, που να εκφρÜζουν την αλληγορßα των Ελευσινßων.

¸τσι, διατηρÞθηκαν τα σýμβολα και δομÞθηκε ο Ναüς, οι ονομασßες üμως, επικαλýφθηκαν με εβραúκÝς λÝξεις, που να σημαßνουν το ßδιο πρÜγμα, που σÞμαιναν και στον παραδοσιακü Διονυσιακü Ναü.

Πριν απü 2,000 χρüνια λοιπüν, στην Ιουδαßα, μια απüλυτα «φεουδαρχικÞ κοινωνßα» με Ýνα και μüνο θεü, üπου οι γυναßκες δεν εßχαν καμμßα εκπροσþπηση, εμφανßστηκε Ýνα αναρχικü κÞρυγμα περß ισüτητας üλων, χωρßς αφÝντες και δοýλους και πÜλι μüνο με Ýναν θεü, στον οποßο λογοδοτεßς για τις πρÜξεις σου μετÜ θÜνατον.
Το κßνημα αποκηρýχθηκε απü το εκκλησιαστικü κατεστημÝνο και ο αρχηγüς τους ο Χριστüς, σταυρþθηκε απü την πολιτικÞ και στρατιωτικÞ εξουσßα, τους Ρωμαßους.
Οι περισσüτεροι συμπατριþτες του τον θεþρησαν επικßνδυνο τρελü, που νüμισε üτι Þταν ο θεüσταλτος «Μεσσßας», που κατÜ τις προφητεßες θα τους απελευθÝρωνε.
¼μως, ο Χριστüς μßλησε για αγÜπη, αδελφüτητα üλων των ανθρþπων, διαμοßραση αγαθþν και ειρÞνη.
ΜετÜ το θÜνατü του, οι οπαδοß του διþχθηκαν και τελικÜ, υποχρεþθηκαν οι περισσüτεροι να μεταναστεýσουν στο νüτιο Λßβανο και αργüτερα, στην Αßγυπτο.
Εκεß επÝμεναν, üτι ο Χριστüς Þταν ο πραγματικüς «Μεσσßας», üτι αναστÞθηκε και üτι θα ξαναÝρθει φÝρνοντας μαζß του τη «Βασιλεßα των Ουρανþν».
ΜÝχρις αυτü το σημεßο της ιστορßας, τα πρÜγματα μοιÜζουν σα μια συνηθισμÝνη εξÝγερση υπü Ýναν εμπνευσμÝνο ηγÝτη.
¼μως, στη διÜρκεια των επüμενων τριþν αιþνων επιτελÝστηκε η συγκλονιστικüτερη μεταστροφÞ της ανθρþπινης ιστορßας.
Η καταδιωγμÝνη ΙουδαúκÞ μικροαßρεση καθιερþθηκε σαν η μοναδικÞ αποδεκτÞ θρησκεßα της απÝραντης ΡωμαúκÞς αυτοκρατορßας και εξαφÜνισε θρησκεßες και ιερÜ λαþν, που εßχαν χτßσει τον μÝχρι τüτε πολιτισμü, των Αιγυπτßων, των ΕλλÞνων, των Ρωμαßων.

Ιδιαßτερα φρüντισε για τη φßμωση των φιλοσοφικþν σχολþν των ΕλλÞνων, που εßχαν τη μοναδικÞ ελευθερßα και ικανüτητα, να συζητοýν και να φιλοσοφοýν για τα πÜντα, περß θεþν, περß ανθρþπων, κοσμογονßας, εξουσßας, παιδεßας, επιστημþν.

Μια ελευθερßα που εßχε ανακοπεß με την καταδßκη του ΣωκρÜτη, αλλÜ εßχε ξανακερδηθεß στα μεταλεξανδριανÜ και ΡωμαúκÜ χρüνια.

Τþρα, η νÝα και μüνη θρησκεßα διακηρýσσει, üτι οι εξουσßες εßναι μüνο δýο και διακριτÝς: του Θεοý στον Ουρανü και του ΑυτοκρÜτορα (Þ ΒασιλιÜ) στη Γη.
Του πρþτου, ο μοναδικüς εκπρüσωπος εßναι ο ΠατριÜρχης (Þ ο ΠÜπας) και του δεýτερου ο κληρονομικþ δικαßω Βασιλεýων.
Οι πιστοß υπÞκοοι και üταν ακüμα υποφÝρουν εξαιτßας τους, πρÝπει να υπομÝνουν τα βÜρη ως δοκιμασßες και τιμωρßες και να προσδοκοýν δικαßωση στη μετÜ θÜνατον κρßση και ιδßως, εκεßνη της ΔευτÝρας Παρουσßας του Μεσσßα στη Γη.
Πþς üμως Ýγινε δυνατÞ μια τÝτοια μεταστροφÞ;
ΚατÜ την επßσημη ιστορßα του νικητÞ, üλα Þταν απüρροια θαυμÜτων και ειδικÜ του μηνýματος της αγÜπης του Χριστιανισμοý.
ΚατÜ τους ιστορικοýς üμως, των ηττημÝνων, κÜτι Üλλο εßχε συμβεß.
ΚÜτι, που σβÞστηκε απü τη συλλογικÞ μνÞμη, φυλÜχτηκε στα Üδυτα των αδýτων της νÝας θρησκευτικÞς εξουσßας και τþρα πια, κανεßς δεν μπορεß να ξαναβρεß τα ßχνη του. Κανεßς;
Το καλÜ κρυμμÝνο μυστικü λÝνε, üτι το ανακÜλυψαν εννÝα Σταυροφüροι.
¹ταν ο ΓÜλλος ιππüτης Οýγκο ντε ΠαγιÝν και οκτþ σýντροφοß του, που Ýφθασαν στο ναü του Σολομþντα το 1118 μ.Χ., κατÜ την Α´ Σταυροφορßα. Οι εννÝα αυτοß ιππüτες Ýδωσαν üρκους πενßας και πßστης στον Χριστü, συστÞνοντας ουσιαστικÜ το πρþτο ιπποτικü-μοναστικü τÜγμα, με την επωνυμßα «Φτωχοß ιππüτες του Χριστοý και του Ναοý» (ΝαÀτες Ιππüτες).

Οι φÞμες λÝνε, üτι στα θεμÝλια του Ναοý βρÞκαν το θησαυρü του Σολομþντα, ßσως και την ßδια την Κιβωτü της ΔιαθÞκης, το ¢γιο Δισκοπüτηρο και Üλλα πολλÜ μυστικÜ.

Η συνÝχεια πÜντως εßναι, üτι για δýο ακüμα αιþνες οι ΝαÀτες μεγαλοýργησαν.

Το τÝλος των Ιπποτþν Þρθε στις 13 Οκτωβρßου του 1307, ημÝρα ΠαρασκευÞ (εξ ου και το «ΠαρασκευÞ και 13»), üταν με διαταγÞ του βασιλιÜ Φßλιππου του Ωραßου της Γαλλßας συνελÞφθησαν üλοι, κατηγορÞθηκαν ως αιρετικοß, ειδωλολÜτρες και παραδüθηκαν στους ανακριτÝς της ΙερÜς ΕξÝτασης.
Ο ΠÜπας, μολονüτι στην αρχÞ αντÝδρασε για την παρÝμβαση της κοσμικÞς εξουσßας, στη συνÝχεια επÝκτεινε τις ανακρßσεις σε üλες τις χþρες üπου υπÞρχαν Ιππüτες και στις 22 Μαρτßου του 1312 αποφÜσισε τη διÜλυση του τÜγματος, χωρßς την επßσημη καταδßκη τους. Στις 19 Μαρτßου του 1414, οι αρχηγοß των Ιπποτþν κÜηκαν στην πυρÜ, ως αμετανüητοι αιρετικοß.
Η Üνοδος και η πτþση των Ναúτþν Ýδωσε τροφÞ για πολλÝς θεωρßες.
Η εκδοχÞ που προβÜλλεται ιδιαßτερα την τελευταßα δεκαετßα απü την ομÜδα «ΝÝα εποχÞ», εßναι üτι: το μεγÜλο μυστικü των Ιπποτþν Þταν η καθαρÜ ανθρþπινη φýση του Χριστοý και η διαδοχÞ της γραμμÞς αßματüς του. ¼τι δηλαδÞ, το πραγματικü ¢γιο Δισκοπüτηρο Þταν η... μÞτρα της Μαρßας της ΜαγδαληνÞς, η οποßα Þταν üχι μüνο η δεýτερη τη τÜξει στο κßνημα του Ιησοý, αλλÜ και σýζυγος του και... μητÝρα του παιδιοý του! ¼τι μετÜ τη σταýρωση του Χριστοý η ΜαγδαληνÞ ταξεßδεψε Ýγκυος στη Μασσαλßα, γÝννησε τη ΣÜρα και Ýζησε στη νüτια Γαλλßα. ¼τι απü τη ΣÜρα προÞλθε αργüτερα ο Μεροβßγγειος Βασιλικüς Οßκος της Γαλλßας, που κυριÜρχησε απü τον 5ο Ýως τον 8ο αιþνα. ¼τι ο ιππüτης της Καμπανßας Οýγκο ντε ΠαγιÝν  μüνο τυχαßα δεν πÞγε στο Ναü του Σολομþντος και μüνο τυχαßα δεν ßδρυσε το εν λüγω τÜγμα, καθüσον σκüπευε να πÜρει στα χÝρια του üλες τις αποδεßξεις, üπως και τον üποιο Üλλο θησαυρü. Και τÝλος, üτι στο διωγμü του τÜγματος προÝβησαν αφενüς ο Φßλιππος, που δεν Þθελε διεκδικητÞ στον θρüνο του και αφετÝρου ο πÜπας, που δεν Þθελε να κλονιστεß το üλο θρησκευτικü οικοδüμημα απü αποκαλýψεις!
Οι συνταρακτικÝς αυτÝς αιτιÜσεις δεν εßναι ακριβþς πρωτüγνωρες, αλλÜ για πρþτη φορÜ αποκτοýν τÝτοια σοβαροφÜνεια.. Ας μη ξεχνÜμε το σÜλο που εßχαν προκαλÝσει πριν απü μισü αιþνα τα Ýργα του Νßκου ΚαζαντζÜκη «Ο Χριστüς ξανασταυρþνεται» και «Τελευταßος Πειρασμüς» και η απειλÞ του αφορισμοý του συγγραφÝα τους...
¼λα αυτÜ ßσως, δε θα εßχαν ποτÝ ειπωθεß Þ γραφτεß, αν Ýνας καμηλιÝρης δεν αποφÜσιζε να ψÜξει στο λüφο με τις σπηλιÝς στο ΖÜμπαλ-αλ-Ταρßφ κοντÜ στην πüλη Ναγκ Χαμαντß, της ¢νω Αιγýπτου, το ΔεκÝμβριο του 1945. ΣκÜβοντας γýρω απü Ýνα τερÜστιο βρÜχο για να βγÜλει «σαμπÜκ», Ýνα απαλü χþμα που χρησιμοποιοýσαν για λßπασμα, η αξßνα του Muhammad-ali-al-Samman χτýπησε Ýνα σφραγισμÝνο κüκκινο πÞλινο δοχεßο, σχεδüν Ýνα μÝτρο ýψος, χωμÝνο στην Üμμο. Η καρδιÜ του καμηλιÝρη χτýπησε τρελÜ στην προσδοκßα θησαυροý, αλλÜ και στην πιθανüτητα το δοχεßο να Ýκρυβε κÜποιο κακü Τζßνι.
Το Üνοιξε üμως, και βρÞκε μÝσα δεκατρßα δερματüδετα βιβλßα με σελßδες απü πÜπυρο. "Τι εßναι αυτÜ τα Üχρηστα χαρτιÜ;"  μονολüγησε. Μüνο οι αρχαιολüγοι θα Þξεραν.
Αφοý η μητÝρα του, η Ουμ-ΑχμÜντ, χρησιμοποßησε αρκετÝς σελßδες για να... δυναμþσει τη φωτιÜ στο φοýρνο της, ο ΜοχÜματ Ýδωσε τα βιβλßα να του τα πουλÞσουν στη λαúκÞ αγορÜ του ΚαÀρου, στους ξÝνους που περιδιÜβαιναν στην Αßγυπτο ψÜχνοντας για αρχαßα. Τα κατÜσχεσε üμως, η αστυνομßα και κατÝληξαν στο Κοπτικü Μουσεßο. ¸πειτα απü πολλÝς περιπÝτειες, τα ανακÜλυψε εκεß, το 1955, Ýνας μελετητÞς που εßχε μÜθει γι' αυτÜ, ο διακεκριμÝνος καθηγητÞς ιστορßας των θρησκειþν στο ΠανεπιστÞμιο της ΟυτρÝχτης, Ζιλ ΚισπÝλ.
Ανοßγοντας την πρþτη σελßδα, διÜβασε Ýκπληκτος: «ΑυτÜ εßναι τα μυστικÜ λüγια, που εßπε ο Ιησοýς εν ζωÞ και τα οποßα ο δßδυμος αδελφüς Ιοýδας ΘωμÜς κατÝγραψε». ¹ταν το χαμÝνο «ΕυαγγÝλιο του ΘωμÜ», απü το οποßο μερικÜ μüνο αποσπÜσματα στα ελληνικÜ εßχαν βρεθεß το 1898 στην Οξýρρυγχο!

Οι πÜπυροι της Οξυρρýγχου Þταν στην ουσßα μÝρος της βιβλιοθÞκης της πÜλαι ποτÝ ανθοýσας ελληνιστικÞς πüλης, καθþς και των μεταγενÝστερων κατοßκων της επß Ρωμαßων. Εκτüς απü πολýτιμα θεωρÞματα, ποιÞματα και τραγωδßες των αρχαßων ΕλλÞνων, εμπεριÝχουν και μια σειρÜ θρησκευτικþν κειμÝνων, απü τα πρωτοχριστιανικÜ χρüνια. ΑνÜμεσα σε αυτÜ, υπÞρχαν κομμÜτια απü το «ΕυαγγÝλιο του ΘωμÜ», αλλÜ και Üλλα που διαβÜζονται με πολý κüπο, καθþς οι κλιματολογικÝς συνθÞκες της περιοχÞς δε σεβÜστηκαν την αξßα αυτþν των εγγρÜφων. Μολονüτι ο üγκος των κειμÝνων της Οξυρρýγχου εßναι πολλαπλÜσιος και κÜθε νÝα αποκρυπτογρÜφηση τους συνεχßζει να μας επιφυλÜσσει εκπλÞξεις, η συλλογÞ της Ναγκ Χαμαντß υπÞρξε ακüμη πιο Üμεσα καταλυτικÞ. Μια συλλογÞ 52 καλοδιατηρημÝνων θρησκευτικþν κειμÝνων για τα πρþτα εκατü χρüνια μετÜ τον Χριστü, σε μια ξεχασμÝνη απü τον κüσμο κωμüπολη. ΒÝβαια, η Ναγκ Χαμαντß δεν Þταν κÜποτε, αυτÞ που εßναι σÞμερα. ΥπÞρξε μητρüπολη των «γνωστικþν», μιας χριστιανικÞς ομÜδας που εßχε συνδÝσει τα κηρýγματα του Ιησοý με τη φιλοσοφßα του ΣωκρÜτη και αποζητοýσε τη λýτρωση μÝσω της προσωπικÞς επικοινωνßας του καθενüς με το θεßο και τη διαρκÞ αναζÞτηση της γνþσης.
Στους παπýρους αυτοýς, με το üνομα τα «ΓνωστικÜ ΕυαγγÝλια», περιλαμβÜνονται κεßμενα απü τους πρþτους αιþνες της χριστιανικÞς περιüδου, Ýργα των πρþτων διδασκÜλων του χριστιανισμοý, στα οποßα συγκαταλÝγονται τα «ΕυαγγÝλια» του Ιακþβου, του ΘωμÜ ,του Φιλßππου, το «ΕυαγγÝλιο της Μαρßας», το «ΕυαγγÝλιο της ΑλÞθειας», το «ΕυαγγÝλιο της Αιγýπτου», το οποßο ορßζει τον εαυτü του σαν το «Ιερü βιβλßο του Σπουδαßου ΑορÜτου Πνεýματος», üπως και το «Απüκρυφο ΕυαγγÝλιο του ΙωÜννη», την «ΑποκÜλυψη του ΠÝτρου», την «ΑποκÜλυψη του Παýλου» και επιστολÞ του ΠÝτρου προς τον Φßλιππο. ¹ταν μεταφρÜσεις στην κοπτικÞ, του 4ου αιþνα, πρωτοτýπων γραμμÝνων στην ελληνικÞ απü το 30 μ.Χ. Ýως το 120 μ.Χ.. ¼μως, η δρÜση των γνωστικþν Ýμελλε να θεωρηθεß αßρεση απü το 180 μ.Χ. – με κýριο πολÝμιο τους τον επßσκοπο Ειρηναßο – Ýτσι, τον 3ο και τον 4ο αιþνα διþχτηκαν και αυτοß και τα κεßμενÜ τους.
ΚÜποιοι üμως, πρüλαβαν, πριν πÝσουν στα χÝρια των διωκτþν τους, να θÜψουν το πÞλινο δοχεßο με τα «αιρετικÜ» κεßμενα στα περßχωρα της πüλης, üπου ξεχÜστηκε για 18 αιþνες.
Τþρα, οι πÜπυροι των δýο πüλεων ξαναδιαβÜζονται υπομονετικÜ και διηγοýνται τα ανομολüγητα.
ΣυνδυÜζοντας üσα Ýχουν διαβαστεß στους παπýρους με τις αρχαßες ιστορικÝς πηγÝς που οδÞγησαν και τον ΚαζαντζÜκη στην «ανθρþπινη προσÝγγιση» του Χριστοý, κÜποιοι φτÜνουν σε Ýνα περßπλοκο σενÜριο.
Ας δοýμε μια ßσως, πιο «λογικÞ» - αλλÜ οπωσδÞποτε μυθιστορηματικÞς πλοκÞς - εξÞγηση της επικρÜτησης του χριστιανισμοý.
Ο Ιησοýς Χριστüς - κατÜ τα πρüτυπα της παρÜδοσης των Διονυσιακþν Τεχνιτþν - Þταν Ýνας χαρισματικüς επαναστÜτης, που ηγÞθηκε αρχικÜ των... αδερφþν του.

¼πως προκýπτει απü επßσημα και ανεπßσημα ευαγγÝλια, τουλÜχιστον πÝντε απü τους μαθητÝς του Χριστοý Þταν αδÝρφια του και μÜλιστα üχι απü Üλλη μητÝρα, αλλÜ απü την ΠαρθÝνο Μαρßα, καθüσον ο πατÝρας του, ο ΙωσÞφ, εßχε κÜνει στη γÝννηση του τη χαρακτηριστικÞ «θυσßα του πρωτüτοκου». ΑρχικÜ, το κÞρυγμα του ασπÜστηκαν οι συμπατριþτες του Ιουδαßοι, που εßδαν στο πρüσωπο του τον αναμενüμενο απελευθερωτÞ Μεσσßα. ¼μως γρÞγορα, ο Ιησοýς τους απογοÞτευσε, καθþς το μÞνυμα του Þταν ολοÝνα και πιο κοινωνικü, θρησκευτικü, ειρηνιστικü και πανανθρþπινο.

Η δυσφορßα τους αποκορυφþθηκε, üταν εßδαν üτι üσοι ανÞκαν στα κοινωνικÜ στρþματα απü üπου περßμεναν να στρατολογÞσουν επαναστÜτες, δηλαδÞ οι φτωχοß, μετατρÝπονταν σε αγαθοεργοýς αμνοýς του θεοý με ποιμÝνα τον Ιησοý.
ΣυνεργÜστηκαν λοιπüν, με το ιερατεßο – που απεχθανüταν κÜθε σφετεριστÞ της εξουσßας – και κατÝδωσαν τον Ιησοý στους Ρωμαßους ως αναρχικü.
Με την σταýρωση του Ιησοý Ýληξε η πρþτη περßοδος της ιστορßας και την σκυτÜλη της διαδοχÞς του παρÝλαβε ο αδερφüς του ΙÜκωβος, ο οποßος κρÜτησε τον χριστιανισμü εσωστρεφÞ, ως καθαρÜ ιουδαúκÞ υπüθεση, που προσδοκοýσε τη μελλοντικÞ λýτρωση μüνο των Εβραßων. ¼μως ο Παýλος, ο νεοφþτιστος που εßχε μεγαλþσει στην Ταρσü της Κιλικßας με τα διδÜγματα του βασιλιÜ ¹λιου (Μßθρα), εßχε διαφορετικÞ ιδÝα για τον Χριστιανισμü. ¹θελε να διαδþσει τη νÝα θρησκεßα στα πÝρατα του κüσμου.
Για να γßνει αυτü, χρειÜζονταν ριζικÝς αλλαγÝς και φυσικÜ, η σýμφωνη γνþμη της ηγεσßας του κινÞματος. Ο ΙÜκωβος αντÝδρασε και... βρÝθηκε μαχαιρωμÝνος. Η ΜαγδαληνÞ, η Ηγερßα του Ιησοý και μητÝρα του παιδιοý του, πρüλαβε να φýγει στη Γαλατßα. Απü εκεß και μετÜ, ο Παýλος ανÝλαβε την αρχηγεßα του κινÞματος.
¸στειλε τον ΠÝτρο στη Ρþμη και αυτüς üργωσε την ΑνατολÞ.
¼μως, ξεκßνησε üλη αυτÞ την εκστρατεßα μüνος του Þ «εßχε κÜποια βοÞθεια»;
ΚατÜ τις θεωρßες της «ΝÝας ΕποχÞς», μια ομÜδα Ρωμαßων συγκλητικþν συνÝλαβε το σχÝδιο της ανÜδειξης μιας ενιαßας και «ανþδυνης» θρησκεßας σε εργαλεßο ομογενοποßησης και παγκοσμιοποßησης της αυτοκρατορßας.
ΕμπνευστÞς του σχεδßου Þταν ο ΣενÝκας και «εκτελεστÝς» η οικογÝνεια των Πεισþνων, μετÝπειτα Αντωνßνων. Στα κτÞματα της οικογÝνειας αυτÞς στη Γαλατßα, εßχε καταφýγει η Μαρßα ΜαγδαληνÞ μετÜ τη φυγÞ της απü την Ιουδαßα.
Η κεφαλÞ της οικογÝνειας, ο Λοýκιος Καλποýρνιος Πεßσων, εßχε παντρευτεß τη δισÝγγονη του βασιλιÜ Ηρþδη. Με αφορμÞ αυτÜ τα γεγονüτα ξεκßνησε μια διεργασßα, που το πρþτο μÝρος περιελÜμβανε το σταδιακü ξαναγρÜψιμο των ευαγγελßων, Ýτσι þστε απü το εβραιοκεντρικü και ανθρωποκεντρικü ΕυαγγÝλιο του ΜÜρκου να φτÜσουμε τελικÜ, στο πανανθρþπινο και μεταφυσικü του ΙωÜννη.
Επßσης, η προσχþρηση του Παýλου στο χριστιανισμü Ýγινε κατ' εντολÞν τους, με στüχο τη θεοποßηση του Ιησοý και τη διεθνοποßηση του χριστιανισμοý μÝσω της ανÜμιξÞς του με τη λατρεßα του Μßθρα. Σε αυτÞν την «επßδραση» οφεßλεται και η υποταγÞ της γυναßκας μπροστÜ στον αφÝντη – Üντρα.
¹ταν η αντιγραφÞ του μισογυνισμοý, που πρÝσβευε η λατρεßα των ανατολικþν θεþν, του ζωροαστρισμοý και του βραχμανισμοý, που θα Ýφερνε τη συντριβÞ της ΑθηνÜς, της 'Ηρας, της ΔÞμητρας, της ΑρτÝμιδος, της Αφροδßτης. Ωστüσο, το σχÝδιο τους συνÜντησε την αντßδραση του ΝÝρωνα, που διεßδε την καταστροφÞ του ελληνορωμαúκοý πολιτισμοý. Του Ýστησαν λοιπüν, παγßδα με την πυρπüληση της Ρþμης απü χριστιανοýς - üργανÜ τους, αλλÜ εκεßνος συνÝλαβε το ΣενÝκα και τον Λοýκιο Καλποýρνιο και τους εκτÝλεσε, üπως και τους ΠÝτρο και Παýλο.
Η εκδßκηση για την οικογÝνεια Þρθε στο δεýτερο μÝρος του σχεδßου, που ξεκßνησε με τη δολοφονßα του ΝÝρωνα απü δολοφüνους üργανα της οικογÝνειας και την ανÜδειξη σε αυτοκρÜτορα, του συνεργÜτη τους Βεσπασιανοý, το 69 μ.Χ.. ¸να χρüνο μετÜ, οι Ρωμαßοι κατÝστρεψαν την ΙερουσαλÞμ και διÝλυσαν το Ναü του Σολομþντος ψÜχνοντας για θησαυροýς και την Κιβωτü. Το 74 μ.Χ. Ýγινε η δεýτερη εξÝγερση των Εβραßων, που κατÝληξε στην Þττα των Ζηλωτþν στον οχυρü λüφο των Εσσαßων, ΜασÜντα, στη ΝεκρÜ θÜλασσα. Τüτε Þταν, που οι Εβραßοι διασκορπßστηκαν και πολλοß απü αυτοýς κατÝφυγαν στην Αßγυπτο. Εκεß εκτυλßχθηκε ο «εμφýλιος του χριστιανισμοý» μεταξý των διεθνιστþν - θεοκρατιστþν (οπαδþν του Παýλου) και των παραδοσιακþν - μονοφυσιτþν (οπαδþν του ¢ρειου). Οι δεýτεροι εßχαν επικεφαλÞς τους τον επßσκοπο Αλεξανδρεßας ¢ρειο, που σßγουρα, εßχε επηρεαστεß απü τις αντιλÞψεßς των γνωστικþν. Η σýγκρουση Ýλαβε τÝτοια Ýκταση, που Ýως τον 3ο αιþνα μ.Χ. ο χριστιανισμüς παρÝπαιε χωρßς ενιαßα γραμμÞ. Την επßλυση του θÝματος ανÝλαβε ο νÝος αρχηγüς της οικογÝνειας, ο Κωνσταντßνος.
Ο μελλοντικüς ιδρυτÞς της Κωνσταντινοýπολης Þταν Ýνας σκληρüς στρατηγüς, που πολÝμησε ανελÝητα για την εξουσßα της Ρþμης σκοτþνοντας üχι μüνο τους αντιπÜλους του, αλλÜ και τα παιδιÜ τους. ΚαθοριστικÞ μÜχη για την ανÜδειξη του σε αυτοκρÜτορα Þταν εκεßνη Ýξω απü τη Ρþμη το 312 μ.Χ. στη Μιλβßα ΓÝφυρα, üπου Ýβαλε στο λÜβαρο τον σταυρü με το «Εν Τοýτω Νßκα» και κÝρδισε, με την αυτοθυσßα των χριστιανþν στρατιωτþν του. Απü εκεß και μετÜ, ο ρους της ιστορßας Üλλαξε για πÜντα. Μολονüτι ο Κωνσταντßνος συνÝχισε να τιμÜ ως θεü τον Μßθρα, Üνοιξε τον δρüμο στον χριστιανισμü διακηρýσσοντας την ανεξιθρησκßα με το ΔιÜταγμα των ΜεδιολÜνων. Το 325 μ.Χ. συγκÜλεσε στη Νßκαια της ΜικρÜς Ασßας σýνοδο 318 επισκüπων, για να θÝσει οριστικÜ τÝρμα στη διÝνεξη Παυλικανþν – Αρειανþν. ¸δωσε τη λýση μεταφυτεýοντας και πÜλι Ýνα πιστεýω της ΑνατολÞς [το τριαδικü σχÞμα "Νεμρþδ – Ταμοýζ – Σεμßραμις" στο πιστεýω του χριστιανισμοý (ΠατÞρ – Υιüς – ¢γιο Πνεýμα)].
Το Ýργο του ολοκλÞρωσε λßγο αργüτερα, ο αυτοκρÜτορας  Θεοδüσιος, που üρισε τον χριστιανισμü ως τη μοναδικÞ θρησκεßα και εξüντωσε, με üσα μÝσα εßχαν χρησιμοποιηθεß προ αιþνων κατÜ των χριστιανþν, τους επιμÝνοντες στις πατροπαρÜδοτες θρησκεßες – ακüμη και φιλοσοφßες.
Η συνÝχεια Þταν προδιαγεγραμμÝνη. Η διττÞ εξουσßα θεüς - βασιλιÜς, üπου τα παρÜπονα για τον δεýτερο παραπÝμπονταν στον πρþτο μετÜ θÜνατον και ουδεßς μποροýσε να μιλÞσει, οδÞγησε στο μεσαßωνα του πολιτισμοý. Στην ΑναγÝννηση πλÝον, Üτομα üπως ο ΛεονÜρντο ντα Βßντσι, ο Γαλιλαßος και Üλλοι (κÜτοχοι υποτßθεται του μυστικοý) ξανÜνοιξαν τις πüρτες της γνþσης και αμφισβÞτησης. Χαρακτηριστικü εßναι, üτι σε üλους εκεßνους τους αιþνες οι γυναßκες üχι μüνο θεωροýνταν ανÜξιες για το ιερατικü αξßωμα, αλλÜ και απαγορευüταν ακüμη και να μιλÞσουν μÝσα στους ναοýς.

Μüλις το 1545 μ.Χ., δηλαδÞ πριν 460 χρüνια, στη Σýνοδο του ΤρÝντο η ΚαθολικÞ Εκκλησßα αποδÝχτηκε, üτι και οι γυναßκες Ýχουν ψυχÞ, με τη συγκλονιστικÞ πλειοψηφßα των τριþν μüλις ψÞφων!

Πþς ακολοýθησε η ΑναγÝννηση και πþς φτÜσαμε στην αμφισβÞτηση του σÞμερα, ενþ το τρßτο μÝρος του σχεδßου εßχε εδραιþσει με απüλυτη επιτυχßα το νÝο σχÞμα διακυβÝρνησης του κüσμου;
Μια εμπλοκÞ συνÝβη τον 11ο αιþνα. Οι Ιππüτες του Ναοý που πÞραν στα χÝρια τους το μυστικü για την ανθρþπινη φýση του Ιησοý και την ýπαρξη απογüνων, Þρθαν σε επαφÞ με τους γνωστικοýς και Ýμαθαν απü αυτοýς τις δοξασßες της «αßρεσÞς τους». ΑλλÜ Ýμαθαν και Üλλα απüκρυφα, üπως üτι ο Ιησοýς Þταν ο τελευταßος μιας μυστικÞς αλυσßδας γνþσης, που μεταβιβÜστηκε απü τους ιερεßς του Φαραþ και τους αρχιτÝκτονες των πυραμßδων στον ΑβραÜμ, Ýφτασε στον Δαβßδ και μετÜ στον ΙωÜννη τον Πρüδρομο, ο οποßος υπÞρξε ο μÝντορας του Ιησοý. Οι ΝαÀτες μελÝτησαν αυτüν τον αποκρυφισμü και Ýφτιαξαν αντßστοιχα το δικü τους πνευματικü οικοδüμημα, που τροφοδüτησε με τις αρχαßες γνþσεις τους κατοπινοýς προσÞλυτους. Αυτü το οικοδüμημα συντηρÞθηκε - λÝνε - στους επüμενους αιþνες, κρυμμÝνο στις ανþτερες τÜξεις των τεκτüνων.
Εν κατακλεßδι, μολονüτι η εν λüγω εμπλοκÞ επιδιþχτηκε να επιλυθεß με την σφαγÞ των Ιπποτþν, το 1307, οι επßγονοι τους «κατüρθωσαν» να πÜρουν την εκδßκηση τους ψιθυρßζοντας μυστικÜ και σýμβολα μιας «Üλλης ιστορßας» μÝσα απü τις σελßδες του «Κþδικα Da Vinci» και πολλþν Üλλων και σημαντικþν Ýργων, γνωστþν μελετητþν και συγγραφÝων. Δεν γνωρßζουμε τι θα πρÜξει στο μÝλλον ο νÝος ΠÜπας για να τους «σιωπÞσει», αλλÜ για την þρα «το κουτß της Πανδþρας εßναι ανοιχτü».

ΦυσικÜ, μετÜ απ’ üλα αυτÜ που ανÝφερα, τα ερωτÞματα που γεννþνται εßναι πολλÜ.

ΥπÜρχει κÜποια αλÞθεια σ’ αυτÝς τις ιστορßες Þ στα υποθετικÜ σενÜρια;
Αν υπÜρχει (!!!!) τüτε προκýπτουν κÜποια πολý – πολý σημαντικÜ ερωτÞματα:
Αν εκεßνοι, και εννοþ τους ηγÝτες της εκκλησßας, κατÝπνιξαν, απÝκρυψαν και εξαφÜνισαν Ýνα τüσο μεγÜλο μÝρος του πρþιμου χριστιανισμοý, τι Üλλο παραμÝνει Üγνωστο; Τι Üλλο υπÜρχει για να μÜθουμε;
Θεωρþ, üτι εßναι πραγματικÜ, πολý σημαντικÜ ερωτÞματα, γιατß η απÜντηση τους σημαßνει πολλÜ !!!
Βιβλιογραφßα
Κþδικας Da Vinci - Νταν ΜπρÜουν
Γνþσις - Το βιβλßο των Απüκρυφων Ευαγγελßων – Werner Hormann
Τα Απüκρυφα του Κþδικα Da Vinci – Νταν ΜπÝρσταúν
ΣπÜζοντας τον Κþδικα Da Vinci – Simon Cox
Το πολιτικü πλαßσιο της δρÜσης του Ιησοý – ¢ρθρο του Νßκου Παýλου (Θεολüγος – ΚαθηγητÞς Δ. Ε )
Διαδßκτυο
***

Aν θÝλετε να παρακολουθÞσετε σχετικÝς συζητÞσεις στην ΑγορÜ μας, χρησιμοποιÞστε το σýνδεσμο εδþ.
(Για να δημοσιεýσετε σχüλιü σας, θα πρÝπει να εγγραφεßτε.)

 

  < Προηγοýμενη