< Προηγοýμενη
<< ¢ρθρα (κεντρικÞ)

 Σßβα, ο ΒασιλιÜς του χοροý

Ο χορüς και η καταστροφÞ στην ΙνδικÞ τÝχνη

 

O Σßβα, o ινδüς θεüς της καταστροφÞς, εßναι επßσης γνωστüς ως ΝαταρÜτζα, «ο ΒασιλιÜς του χοροý» -- στα σανσκριτικÜ «Nata» σημαßνει χορüς και «raja» σημαßνει Κýριος / ΒασιλιÜς -. Η εικüνα του ΝαταρÜτζα Ýλαβε την γνωστÞ της μορφÞ στα ορειχÜλκινα καλλιτεχνÞματα της εποχÞς της δυναστεßας των Τσüλα (Chola ,10ος αι. π.Χ.) και απü τüτε συνÝχισε να κατασκευÜζεται απü μÝταλλο, πÝτρα και Üλλα υλικÜ μÝχρι σÞμερα. Ο Τσüλα ΝαταρÜτζα συχνÜ λÝγεται, πως εßναι το ανþτατο επßτευγμα της ΙνδικÞς τÝχνης.

¸νας ενδιαφÝρον μýθος βρßσκεται πßσω απü τη σýλληψη της ιδÝας του Σßβα ως NαταρÜτζα: σ' Ýνα πυκνü δÜσος στη Νüτια Ινδßα κατοικοýσαν πλÞθη απü αιρετικοýς σοφοýς. Προς τα εκεß προχþρησε ο Σßβα για να τους   αντικροýσει, συνοδευüμενος απü τον Βßσνου μεταμφιεσμÝνο σε μια πολý üμορφη γυναßκα. Οι σοφοß Üρχισαν να διαφωνοýν βιαßως μεταξý τους, αλλÜ σýντομα ο θυμüς τους στρÜφηκε προς τον Σßβα και προσπÜθησαν να τον καταστρÝψουν με διÜφορα ξüρκια. Μια τρομακτικÞ τßγρης δημιουργÞθηκε μÝσα απü τις φλüγες της θυσιαστηρßου και üρμησε εναντßον του, αλλÜ αυτüς, χαμογελþντας ευγενικÜ, την Ýπιασε και με το νýχι του μικροý του δαχτýλου Ýγδαρε το δÝρμα της και το τýλιξε επÜνω του σα μεταξωτü ροýχο! Χωρßς να αποθαρρυνθοýν οι σοφοß, ανανÝωσαν τις προσφορÝς τους και δημιοýργησαν Ýνα τερατþδες ερπετü, το οποßο ο Σßβα επßσης Ýπιασε και το τýλιξε στο λαιμü του σα γιρλÜντα. Τüτε, Üρχισε να χορεýει, αλλÜ τüτε, εξαπÝλυσαν εναντßον του Ýνα ακüμη τÝρας με τη μορφÞ μοχθηροý νÜνου.
Τüτε, ο θεüς πÜτησε με το πüδι του πÜνω του και Ýσπασε την πλÜτη του πλÜσματος, κÜνοντας το να σπαρταρÜει στο Ýδαφος κι Ýτσι, με τον τελευταßο του αντßπαλο στο Ýδαφος, ο Σßβα συνÝχισε να χορεýει.


Για να κατανοÞσουμε την ιδÝα του ΝαταρÜτζα, οφεßλουμε να κατανοÞσουμε αρχικÜ, την ιδÝα του ßδιου του χοροý. ¼πως η γιüγκα, ο χορüς προκαλεß Ýκσταση, πνευματικÞ ανÜταση και βßωση του Θεßου. Στην Ινδßα συνεπþς, ο χορüς Þκμασε απü Üκρη σε Üκρη μαζß με την αυστηρÞ ηθικÞ των διαλογιστικþν αξιþν (νηστεßα, απüλυτη εσωστρÝφεια κ.λ.π.). Ο Σßβα λοιπüν, ο μÝγας Γιüγκι των θεþν εßναι αναγκαßα επßσης ο Κýριος του χοροý.
¸τσι, ο Σßβα NαταρÜτζα παρουσιÜστηκε αρχικÜ σε μια σειρÜ απü üμορφα μπροýτζινα αγÜλματα στη Νüτια Ινδßα, μεταξý του 10ου και 12ου αι. π.Χ. Σε αυτÝς τις εικüνες, ο NαταρÜτζα χορεýει Ýχοντας κÜτω απü το δεξß πüδι του μßα ξαπλωμÝνη φιγοýρα και το αριστερü πüδι κομψÜ υψωμÝνο. Μια κüμπρα ξεδιπλþνεται απü τον κÜτω δεξιÜ βραχßονÜ του, μια ημισÝληνος και Ýνα κρανßο βρßσκονται τοποθετημÝνα στην κορυφÞ του κεφαλιοý του. Χορεýει μÝσα σε μßα αψßδα φωτιÜς. Αυτüς ο χορüς λÝγεται "ο Χορüς της Ευλογßας" (anandatandava).
ΑυτÝς οι εικονογραφικÝς λεπτομÝρειες του ΝαταρÜτζα θα πρÝπει να ερευνηθοýν σýμφωνα με την ΙνδικÞ παρÜδοση και με üρους πολýπλοκης εικονικÞς αλληγορßας:
Στις πιο συνηθισμÝνες φιγοýρες, ο θεüς παρουσιÜζεται με τÝσσερα χÝρια. ΑυτÞ η πολλαπλüτητα των χεριþν αναπαριστÜ τις τÝσσερις κýριες κατευθýνσεις. ΚÜθε χÝρι εßτε κρατÜ Ýνα αντικεßμενο εßτε κÜνει μßα συγκεκριμÝνη χειρονομßα (mudra). Το επÜνω δεξιÜ χÝρι κρατÜει μßα κλεψýδρα τýμπανο, σýμβολο της δημιουργßας. ΚτυπÜ το ρυθμü του σýμπαντος. Το τýμπανο παρÜγει επßσης, τον Þχο που συνοδεýει το χορü του Σßβα. Συμβολßζει τον Þχο, ως πρþτο στοιχεßο του αναπτυσσüμενου σýμπαντος, αφοý εßναι το πρþτο και το πιο διαχυτικü απ' üλα τα στοιχεßα. Η μýθος λÝει, πως üταν ο Σßβα Ýδωσε το δþρο της σοφßας στον ανßδεο ΠÜνινι (Panini, μÝγας λüγιος της σανσκριτικÞς), ο Þχος του τυμπÜνου περιÝκλειε ολüκληρη τη σανσκριτικÞ γραμματικÞ. Το πρþτο Ýμμετρο σýγγραμμα της γραμματικÞς του ΠÜνινι εßναι στην πραγματικüτητα, η Σßβα σοýτρα (Shiva sutra).
Το τýμπανο κλεψýδρα αναπαριστÜ επßσης, την αρσενικÞ και τη θηλυκÞ ζωτικÞ αρχÞ – δυο τρßγωνα εισδýουν το Ýνα στο Üλλο για να σχηματßσουν Ýνα εξÜγωνο. ¼ταν διαχωρßζονται, το σýμπαν επßσης, διαλýεται. Το αντßθετο χÝρι, το επÜνω αριστερÜ, κρατÜει στην παλÜμη του μια γλþσσα απü φλüγες. Η φωτιÜ εßναι το στοιχεßο της καταστροφÞς του κüσμου. Σýμφωνα με την ινδικÞ μυθολογßα, στο τÝλος του κüσμου, το μÝσο αφανισμοý θα εßναι η φωτιÜ. ¸τσι, η ισορροπßα των δýο χεριþν απεικονßζει την εξισορρüπηση της δημιουργßας και της καταστροφÞς. Ο Þχος ενÜντια στις φλüγες, η ακατÜπαυστη δημιουργßα κατ' αντιπαρÜσταση με την ακüρεστη επιθυμßα της εξολüθρευσης.
Το δεýτερο δεξß χÝρι βρßσκεται σε στÜση (mudra) abhaya, που σημαßνει "χωρßς φüβο", μßα κßνηση προστασßας, ερμηνεßα που συνÞθως αποδßδεται σε μια προβαλλüμενη παλÜμη .
Απεικονßζει το θεü σαν προστÜτη.

Το αριστερü πüδι εßναι σηκωμÝνο προς το δεξß και το περνÜ διασταυρþνοντÜς το – το κÜτω αριστερü χÝρι εßναι τεντωμÝνο εγκÜρσια στο σþμα και δεßχνει το ανασηκωμÝνο αριστερü πÝλμα, αναπαριστþντας Ýτσι την απελευθÝρωση απü τον κýκλο της  γÝννησης και του θανÜτου.
ΕνδιαφÝρον επßσης, παρουσιÜζει, üτι το χÝρι που δεßχνει το ανασηκωμÝνο πÝλμα βρßσκεται σε μια στÜση που μιμεßται την προτεταμÝνη προβοσκßδα του ελÝφαντα. Στα σανσκριτικÜ, αυτü εßναι γνωστü ως «η στÜση της προβοσκßδας του ελÝφαντα» (gaja-hasta-mudra) και εßναι σýμβολο του ΓκανÝσα (Ganesha, ο θεüς ελÝφαντας που εξαφανßζει üλα τα εμπüδια), γιοý του Σßβα.
Ο Σßβα χορεýει πÜνω στο σþμα ενüς νÜνου apasmara-purusha (ο Üνθρωπος της λησμοσýνης), που ενσαρκþνει την Üγνοια, την αδιαφορßα, την τεμπελιÜ.

Η δημιουργßα, στην πραγματικüτητα, üλη η δημιουργικÞ ενÝργεια εßναι δυνατÞ, μüνο üταν το βÜρος της αδρÜνειας (το αδÜμαστο σκüτος του σýμπαντος) υπερνικηθεß και εξαφανιστεß. Η εικüνα του NαταρÜτζα λοιπüν, κατευθýνει κÜθε Üτομο να υπερνικÞσει τον εφησυχασμü και να περÜσει στην δρÜση.


Ο κýκλος της φωτιÜς και του φωτüς που περικλεßει ολÜκερη την εικüνα, προσδιορßζει το πεδßο του χοροý ως ολÜκερο το σýμπαν. Το βÜθρο υπü μορφÞ λωτοý πÜνω στο οποßο στÝκεται η φιγοýρα, προσδιορßζει την ακριβÞ θÝση αυτοý του σýμπαντος μÝσα στην καρδιÜ Þ συνεßδηση του κÜθε ατüμου.

Η εικüνα του NαταρÜτζα εßναι επßσης, εýγλωττη ως προς το παρÜδοξο της Αιωνιüτητας και του Χρüνου. Μας δεßχνει, πως ο γαλÞνιος ωκεανüς και το ισχυρü ρεýμα τελικÜ δε διαφοροποιοýνται. Αυτü το θαυμÜσιο μÜθημα μπορεß να γßνει εμφανÝς μÝσα απü τη σημαντικÞ αντßθεση της αδιÜκοπης, θριαμβευτικÞς κßνησης των ταλαντευüμενων Üκρων, σε σχÝση με την ισορροπßα και την ακινησßα της σα μÜσκα μορφÞς. Ο Σßβα εßναι ο ΚÜλα (kala σημαßνει Χρüνος), αλλÜ εßναι επßσης και ο Maha Kala (ΜÝγας Χρüνος), η Αιωνιüτητα. Ως ΝαταρÜτζα, «ΒασιλιÜς των χορευτþν», οι φιγοýρες του, Üγριες και γεμÜτες χÜρη, κατακρημνßζουν την κοσμικÞ ψευδαßσθηση. Τα γρÞγορα χÝρια και πüδια του και το λßκνισμα του κορμιοý του παρÜγουν τη συνεχüμενη δημιουργßα - καταστροφÞ του σýμπαντος, ο θÜνατος σε απüλυτη ισορροπßα με τη γÝννηση. Η χορογραφßα εßναι η δßνη του χρüνου. Η ιστορßα και τα ερεßπια της, η Ýκρηξη των Þλιων, εßναι λÜμψεις απü την ακοýραστα ταλαντευüμενη αλληλουχßα κινÞσεων. Στα üμορφα χυτÜ μεταλλικÜ ειδþλια, üχι μονÜχα κÜποια συγκεκριμÝνη φÜση Þ κßνηση, αλλÜ συνολικÜ, αυτüς ο κοσμικüς χορüς ερμηνεýεται θαυμÜσια. Ο κυκλικüς ρυθμüς που ακοýγεται ξανÜ και ξανÜ μÝσα στον ασταμÜτητο, μη αναστρÝψιμο κýκλο των ΜÜχα γιοýγκας (Maha yugas), των ΜεγÜλων Αιþνων, σημαδεýτηκε απü το ρυθμü και το χτýπημα των πελμÜτων του Κυρßου. ¼μως το πρüσωπο παραμÝνει, εν τω μεταξý, σε υπÝρτατη ηρεμßα.
ΒυθισμÝνη στη γαλÞνη, η αινιγματικÞ μÜσκα βρßσκεται πÜνω απü τον στρüβιλο των τεσσÜρων ευÝλικτων χεριþν και δε νοιÜζεται διüλου για τα Ýξοχα πüδια, καθþς αυτÜ χτυποýν το ρυθμü των κοσμικþν εποχþν. ΑμÝτοχος, σε ηγεμονικÞ σιωπÞ, η μÜσκα της θεúκÞς αιþνιας ουσßας παραμÝνει ανεπηρÝαστη απü την τρομακτικÞ επßδειξη της ßδιας του της ενÝργειας, του κüσμου και της εξÝλιξÞς του, της ροÞς και των αλλαγþν του χρüνου. Αυτü το κεφÜλι, αυτü το πρüσωπο, αυτÞ η μÜσκα εμμÝνει σε μια υπερβατικÞ απομüνωση, ως Ýνας αδιÜφορος θεατÞς. Το χαμüγελü της, με μßα κλßση προς τα μÝσα, γεμÜτο απü την ευλογßα της αυτο-προσÞλωσης, ανεπαßσθητα αντικροýει με μßα ελÜχιστα κρυμμÝνη ειρωνßα, τις βαρυσÞμαντες φιγοýρες των ποδιþν και των χεριþν. Μßα Ýνταση ενυπÜρχει ανÜμεσα στο θαýμα του χοροý και στη γαλÞνια ηρεμßα αυτÞς της «εκφραζüμενης ανÝκφραστης μορφÞς». ΑυτÞ η Ýνταση εßναι που ονομÜζεται Αιωνιüτητα και Χρüνος. ΑυτÝς οι δýο Ýννοιες, το Αüρατο και το Ορατü, εßναι ουσιαστικÜ το ßδιο. Ο Üνθρωπος με üλα τα χαρακτηριστικÜ της γενÝθλιας προσωπικüτητÜς του προσκολλÜται στο δυúσμü. Ωστüσο, στην πραγματικüτητα και τελικÜ, δεν υπÜρχει δυúσμüς.

Μια Üλλη διÜσταση του NαταρÜτζα, πλοýσια σε αντßστοιχο συμβολισμü, Ýχει να κÜνει με τα μακριÜ και αισθησιακÜ μαλλιÜ του. Οι μακριÝς μποýκλες απü τα μπερδεμÝνα μαλλιÜ του συνÞθως βρßσκονται μαζεμÝνες σαν πυραμßδα και λýνονται θριαμβευτικÜ στο βßαιο παραλÞρημα του ακοýραστου χοροý του. Καθþς απλþνονται, σχηματßζουν δυο πλεξοýδες, προς τα δεξιÜ και προς τα αριστερÜ, Ýνα εßδος φωτοστÝφανου που εκπÝμπει σα να Þταν - πÜνω στους μαγικοýς κυματισμοýς τους - η πληθωρικüτητα και η αγιüτητα της παθητικÞς, αισθησιακÞς ζωÞς.
H υπερφυσικÞ ζωικÞ ενÝργεια, ισοδýναμη με τη δýναμη της μαγεßας,βρßσκεται σε τÝτοια αγριüτητα κüμης, της ανÝγγιχτης απü ψαλßδια! Η γενικÞ ιδÝα εδþ, εßναι παραπλÞσια με το θρýλο του Σαμψþν, ο οποßος με γυμνÜ  χÝρια, Üνοιξε διÜπλατα τα σαγüνια ενüς λιονταριοý. Η δýναμÞ του λεγüταν üτι πÞγαζε απü τα μαλλιÜ του.

Eπßσης σημαντικÞ για την κατανüηση του συμβολισμοý που κρýβουν τα μαλλιÜ του NαταρÜτζα, εßναι η συνειδητοποßηση üτι η περισσüτερη απü τη γυναικεßα γοητεßα, η αισθησιακÞ γοητεßα του Αιþνιου Θηλυκοý, εßναι μÝσα στο Üρωμα, τον κυματισμü και την στιλπνüτητα των üμορφων μαλλιþν. Απü την Üλλη πλευρÜ, üποιος απαρνιÝται τις παραγωγικÝς δυνÜμεις του φυτικοý – ζωικοý βασιλεßου, επαναστατþντας ενÜντια στη γενεσιουργü αρχÞ της ζωÞς, του φýλου, της γης και της φýσης και εισÝρχεται μÝσω του πνευματικοý μονοπατιοý του απüλυτου ασκητισμοý, πρÝπει πρωτßστως, να ξυριστεß. Οφεßλει να μιμηθεß την στειρüτητα ενüς γÝρου ανθρþπου, του οποßου τα μαλλιÜ Ýχουν πÝσει και δεν αποτελεß πια συνδετικü κρßκο στη γενεαλογικÞ αλυσßδα. Οφεßλει ψυχρÜ να θυσιÜσει την κüμη του κεφαλιοý.

Η κουρÜ του Χριστιανοý ιερÝα και μοναχοý εßναι Ýνα σημÜδι αυτÞς της απÜρνησης της σÜρκας. (Οι κληρικοß δογμÜτων στα οποßα ο γÜμος δε θεωρεßται ασýμβατος με το ιερατικü καθÞκον, δεν τελοýν την κουρÜ).
Αυτοß οι "¢ξιοι" συμβολßζουν τη νßκη της γιüγκα πνευματικüτητας, Ýχουν ξεπερÜσει üλες τις προκλÞσεις παßρνοντας τους μοναστικοýς τους üρκους και ακολουθþντας την ασκητικÞ μÝθοδο. Με την εκοýσια φαλακρüτητÜ τους, καταφÝρνουν να φτÜσουν στην ειρÞνη πÝρα απü τις εποχÝς της ανÜπτυξης και της αλλαγÞς. Συνεπþς, Ýχοντας αυτÜ τα μακρυÜ, πλοýσια μαλλιÜ ο Σßβα διαλýει την αντßληψη του συμβατικοý ασκητισμοý και επιβεβαιþνει το üτι η εικüνα του NαταρÜτζα συγχωνεýει και εναρμονßζει μÝσα της φαινομενικÜ αντιφατικÝς και αλληλοσυγκρουüμενες üψεις. Κατ' αυτüν τον τρüπο ο Σßβα εßναι δυο αντßθετα πρÜγματα: αρχετυπικÜ ασκητÞς και αρχετυπικÜ χορευτÞς. Απü τη μια πλευρÜ εßναι απüλυτα και εσωτερικÜ Þρεμος και γαλÞνιος απορροφημÝνος στον εαυτü του, απορροφημÝνος στο κενü του Απüλυτου, üπου üλες οι διαφορÝς συγχωνεýονται και διαλýονται και üλες οι εντÜσεις ησυχÜζουν. ΑλλÜ, απü την Üλλη πλευρÜ, εßναι η ßδια η ενεργητικüτητα - η ενÝργεια της ζωÞς, ξÝφρενη, Üσκοπη και παιγνιδιÜρικη.
Η εικüνα του NαταρÜτζα δε συμβολßζει απλÜ κÜποιο επεισüδιο στη μυθικÞ ζωÞ μιας τοπικÞς θεüτητας, αλλÜ μια παγκüσμια θεþρηση μÝσα απü την οποßα οι δυνÜμεις της φýσης και οι προσδοκßες και περιορισμοß του ανθρþπου αντιπαρατßθενται και αναμειγνýονται μεταξý τους.
Ο Ýφορος της ΙνδικÞς συλλογÞς του Μητροπολιτικοý Μουσεßου ΤÝχνης πολý σωστÜ Ýχει γρÜψει πως: "Αν κÜποιος πρÝπει να επιλÝξει μια απλÞ εικüνα που να αναπαριστÜ την ασυνÞθιστα πλοýσια και σýνθετη πολιτιστικÞ κληρονομιÜ της Ινδßας, ο Shiva Nataraja θα εßναι ο πιο αντιπροσωπευτικüς υποψÞφιος".
***
Nitin Kumar
Απüδοση στα ελληνικÜ Shakti


Aν θÝλετε να παρακολουθÞσετε σχετικÝς συζητÞσεις στην ΑγορÜ μας, χρησιμοποιÞστε το σýνδεσμο εδþ.
(Για να δημοσιεýσετε σχüλιü σας, θα πρÝπει να εγγραφεßτε.)

 

  < Προηγοýμενη
<< ¢ρθρα (κεντρικÞ)